در وضعیتی که زندگی آرام است شما فکر کنید اگر زیر ساخت‌های موجود این استان به هر دلیلی (سیل ،زلزله ،جنگ) نابود شود آیا امکاناتی است که مردم به آن پناه ببرند.... در زمینه کار و کسب و سرمایه گذاری‌های اقتصادی هم از آخر اول هستیم و به باور آمارهای کشور در ردیف پنج استان فقیر کشور قرار داریم اینکه با این اوضاع فعلی استاندار هرمزگان برتر می‌شود.
کد خبر: ۷۹۴۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۹ 06 November 2019

تابناک هرمزگان، محمد دیمه کار؛ ابتدا مروری می‌کنیم بر تعاریف لغوی پدافند غیر عامل:
1-پدافند غیر عامل به مجموعه اقدامات غیر مسلحانه‌ای که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیتهای ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدامات نظامی دشمن می‌گردد... در تعریفی دیگر پدافند غیر عامل، تمهیداتی است که در زمان صلح صورت می‌پذیرد و امروزه مردم نیازمند خدمات متفاوتی هستند ضمن اینکه به دنبال محیطی آرام و قابل سکونت درون شهرها با آسایش میگردند و عمده‌ترین هدف پدافند غیرعامل، ایمن‌سازی و کاهش آسیب‌پذیری زیر ساخت‌های مورد نیاز مردم است که باید با یک برنامه ریزی و طراحی در توسعه پایدار کشور نهادینه شود.

پدافند غیرعامل چیست!/آیا استاندار هرمزگان شایسته تقدیر بود؟

برای اصلاح زیرساخت‌های فعلی راهکارهایی همچون مهندسی مجدد را مطلبد
زندگی انسان همواره با وقوع حادثه اجین شده، مخاطرات متعدد با منشأ طبیعی یا انسانی به سرعت یک چشم بر هم زدن قادر است زندگی را دگرگون کند و به گونه ‏ای نشانه ‏های حیات را از پهن ه‏ای وسیع بزداید که گویی روزی حتی یک موجود زدن در آن نمی‏‌زیست. بر این اساس لزوم رعایت تمهیداتی پیشگیرانه برای مصون داشتن انسانها از خطرات احتمالی از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد...
با این تعاریف بالا به درستی درک می‌شود که در استان هرمزگان ابتدایی‌ترین امکانات جهت مقابله با بلایایی طبیعی یا انسان ساز مثل جنگ فراهم نیست که بشود از زندگی شهروندان دفاع کرد ما ابتدایی ترین بلایایی طبیعی مثل سیل یا یک زلزله ویرانگر در نظر می‌گیریم اگر چنین اتفاقی در این استان علی الخصوص شهر بندرعباس مرکز استان حادث گردد آیا تمهیدات لازمه برای چنین روزی دیده شده است که از مخاطره افتادن زندگی شهروندان دفاع کرد قطعاً خیر.... شما شهربندرعباس را درنظر بگیرید با تخمین تقریبی 1 میلیون جمعیت ... اگر زلزله‌ای ویرانگر اتفاق بایفتد و آب این شهر که از شهرستانهای اطراف تأمین شود قطع شد و دسترسی به آب از اطراف میسر نشود آیا در این شهر منبع ذخیره آب به اندازه برگشتن به زندگی عادی وجود دارد آیا راه‌های خروجی جایگزین راه‌های ارتباطی کنونی که هر دو به مناطق کوهستانی و تونل ختم می‌شود وجود دارد چون اگر زلزله‌ای ویرانگر بیایید قطعاً این راه‌ها هم نابود می‌شود چه بسا هم‌اکنون نیز راه بین بندر خمیر و بندرلنگه کوه ریزش کرده و «عبور و مرور» از کنار آن بسیار خطرناک شده و جهت برطرف شدن این مانع ماه‌هاست اقدامی نشده است امروز بیشترین مشکلات ما در هرمزگان نبود زیرساخت مناسب برای مقابله با بحران‌های یاد شده است مشکل آب از مهمترین مشکلات شهروندان هرمز ، خمیر ، لنگه و قشم است چندی پیش بود شهروندان بندر خمیر از نبود یک مخزن نگهداری آب برای مواقع اضطرار گله‌مند بودند و اعتراض داشتند همچنین صدای مردم هرمز هم شنیده میشد که ناله بی آبی سر می‌دادند یا خود شهر بندرعباس خیلی وقت در شرایط طبیعی آب یا فشار ندارد یا قطع می شود از این بگذریم وضع راه‌هایی استان هم چندان شرایط مساعدی ندارد که بشود به شهرستان‌هایی مثل بشاگرد در موقع اضطرای خدمات دهی کرد چون همگان شاهد بودیم با یک رعد و برق زودگذر 5 نفر سیل با خود برد و دسترسی به بیش از چهل روستا امکان پذیر نبود هیچگونه خدمات دهی هوایی هم انجام نشد یا امکاناتش به اندزه‌ی کافی در این استان نیست ، پدیده بالا آمدن آب دریا در جاسک وتیاب داریم هیچگونه امکاناتی هم نداریم جلو پیشروی آب در این شهر بگیرد تا زندگی شهروندان به مخاطره نیوفتد، همچنین در دریا هم اوضاع مساعدی نداریم اگر لنجی آتش می گیرد تنها کاری که از دولت برمی‌آید همین است لنج آسیب دیده از اسکله رها کنیم و از لنگرگاه دور کنیم در بزرگترین اسکله تجاری هم شاهد پشتک زدن کشتی‌های تجاری هستیم و هیچگونه امکاناتی نداریم جلو این حوادث را بگیریم وشهرهای ما هم با کوچکترین بارانندگی تبدیل به دریاچه می‌شوند که امکان عبور و مرور میسر نمی‌شود خوب مگر نه اینکه ما باید برای برون رفت از این گرفتاری‌ها تدابیر دیده باشیم که همان پدافند غیر عامل است .... امروز در بشاگرد 2 نفر دانش‌آموز پرپر شدند چون سرویس ایاب وذهاب مناسب نداریم آنهم در وضعیتی که زندگی آرام است شما فکر کنید اگر زیر ساخت‌های موجود این استان به هر دلیلی (سیل ،زلزله ،جنگ) نابود شود آیا امکاناتی است که مردم به آن پناه ببرند.... در زمینه کار و کسب و سرمایه گذاری‌های اقتصادی هم از آخر اول هستیم و به باور آمارهای کشور در ردیف پنج استان فقیر کشور قرار داریم اینکه با این اوضاع فعلی استاندار هرمزگان برتر می‌شود تصور کنید استانهای محروم دیگر چه وضعیتی خواهند داشت.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سپنتا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
تجربه‌ای که من دارم ،
چیزی که برای تعدادی نان نداشته باشد ، حتی اگر جان مردم به آن بستگی داشته باشد انجام نمیشود

تقریبا هر ساله در یکی از نقاط دور و نزدیک استان هرمزگان خبر از واژگونی وانت !!! و بعضا خودروهای غیراستاندارد سرویس مدارس شنیده میشود

نهایت اینکه دادگستری ورود میکند و تعدادی محکوم میشوند
آیا جان عزیزان از دست رفته باز میگردد؟

متاسفانه طبق قوانین ما تا جرمی صورت نگرفته باشد دادگستری نمیتواند ورود کند یعنی حتما بایستی تعدادی قربانی شوند بعد دنبال مقصر بگردند.

این همه بودجه های مختلف هزینه میشود

بارها این پیشنهاد را داده بودم،
بجای هزینه که برگشت سرمایه وجود ندارد

به هر دو خانواده یک وام خرید مینی بوس و ون بدهند بدون سود و یا با سود بسیار کم مشروط به تعهد انجام سرویس مدارس و بازپرداخت اقساط طی ۵ سال و پس از ۵ سال مجددا ناوگان را نوسازی کنند.

بخش عظیمی از ترافیک شهر بخاطر رفت و آمد تک نفره دانش اموزان در شهر و مرگ و میر و حوادث دانش آموزی در روستاهای اطراف هرمزگان است
هرمزگان با این همه ثروت نمیتواند این موضوع مهم و ساده را فقط مدیریت کند
هزینه نمیخواهد بکنند
فقط وام بدهند
هم اشتغالزایی میشود
هم ترافیک بهبود پیدا میکند
هم حوادث کاهش پیدا میکند.
هم ...

میدونین چرا نمیشه؟
چون برای تعدادی نان نداره !!!
برای نوسازی تاکسی های فرودگاه بروید بررسی کنید چرا نشد؟!!!
بروید پای درد دل راننده‌های تاکسی فرودگاه بنشینید.

چیزیکه برای مسئولین متاسفانه اهمیت ندارد جان انسانهاست
متحدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
سلام
ببینید دو تا بحث است ، یکی قبل از ورود دکتر همتی و دیگری از زمان انتصاب ایشان به عنوان استاندار هرمزگان
خب طبیعی هست از اینکه ایشان استاندار هرمزگان بشه در حوزه پدافند غیرعامل بسیار بسیار ضعیف بود استان ، واقعاً افتضاح ،
از زمانی که ایشان استاندار شده اند واقعاً تلاش های زیادی در این زمینه داشته اند، در خیلی از مواقع مدیریت بحران را خودش مدیریت کرده اند این موارد بر کسی پوشیده نیست . شهرداری اصلاً باید در حوزه پدافند غیرعامل تمام کارها و اقدامات را بکار بگیره. و من فکر کنم تقدیر از ایشان هم به همین خاطر بوده که در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده هر چند زیرساخت های استان هرمزگان مخصوصاً مرکز استان یعنی بندرعباس با کمترین بحران احتمال خسارات زیادی در پی خواهد داشت ، امیدوارم استاندار محترم همچنان به این موضوع رسیدگی کرده که هر گونه حادثه و خطری هم خدای نکرده اتفاق افتاد به حداقل برسه .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار