دورهمی‌های هیات مدیره و دیدارهای بی‌نتیجه با مدیران و مسئولان استانی جایگزین رسیدگی به انتظارات اصحاب رسانه از خانه مطبوعات شده و کارکرد اصلی آن را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.
کد خبر: ۷۹۴۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۰ 07 November 2019

به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از اروم‌نیوز، تشکل صنفی خانه مطبوعات رسمی‌ترین تشکل برای اصحاب رسانه در کشور محسوب می‌شود که تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در استان‌ها نیز زیرنظر ادارات کل این وزارت مدیریت می‌شود.

هرچند اعضای این تشکل صنفی با برگزاری انتخابات میان اصحاب رسانه و از میان اهالی مطبوعات و رسانه‌های استانی انتخاب می‌شوند، اما عملکرد و نگاه نادرست مدیران مربوطه استانی به خانه مطبوعات باعث شده تا جایگاه آن دچار تنزل شده و امروز به یکی از زیرمجموعه‌های نمادین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی تبدیل شود.

هیات مدیره‌ای که با شعارهای رنگارنگ و به انتخاب اصحاب رسانه روی کار آمده‌اند، امروز نه تنها قادر به رسیدگی به امورات رسانه‌ها و مشکلات متعدد و فراوان اصحاب رسانه در سراسر آذربایجان‌غربی نیستند، بلکه حتی در مواقع لازم به جای حمایت و دفاع از حقوق رسانه‌ها ترجیح کار را در سکوت و در برخی موارد نیز همراهی با دستگاه‌های اجرایی می‌دانند تا شاید در آینده مشکلی برای خودشان پیش نیاید!

برگزاری دیدارهای متعدد و متنوع با مدیران کل، مسئولان و روسای ادارات و دستگاه‌های اجرایی و دیگر نهادها تنها بخشی از اقدامات نمایشی است که اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات آذربایجان‌غربی طی سال‌های اخیر انجام داده‌اند و هربار با عناوینی در صدد بزرگنمایی این دیدارها و برنامه‌ها برآمده‌اند، اما نتیجه این همه دیدار و جلسه چه شده؟ هیچ!

شکایات متعدد دستگاه‌های مختلف و ادارات از اصحاب رسانه به بهانه‌های مختلف و دلایل واهی، پابرجا بودن مشکلات همیشگی اصحاب رسانه در سطح استان، وضعیت قمر در عقرب رسانه‌های مکتوب و مجازی استانی، نبود نظارت درست و دقیق بر روند ایجاد رسانه‌ها در استان و نیز عدم همراهی با اعضای اصلی و غیراصلی خانه مطبوعات توسط هیات مدیره تنها گوشه‌ای از مشکلاتی است که طی سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم و با وجود وعده‌های متعدد همچنان نیز ادامه دارد.

تلاش اولیه اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات آذربایجان‌غربی برای برگزاری جلسات و نشست‌های خبری ادارات در سالن جلسات نامناسب و غیراستاندارد همجوار دفتر این تشکل، جلوگیری از همکاری ادارات با اصحاب رسانه و خبرنگاران در راستای درآمدزایی رسانه‌ای و سوق دادن ادارات به سمت افراد دارای نفوذ در میان اعضای هیات مدیره، ایجاد تنش میان ادارات و اصحاب رسانه به بهانه قانونی جلوه دادن تشکل صنفی و مشکلاتی از این قبیل نیز جزو مشکلاتی بوده که در دوره فعلی خانه مطبوعات برای رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای استان پیش آمده اما هرگز یا به صلاحدید اعضا و یا بنا بر آنچه در پشت پرده‌ها می‌گذرد، رسانه‌ای نشده است.

نداشتن قدرت تصمیم‌گیری درست و بومی و اتکا به دستورالعمل‌ها و ابلاغیات صادره از تهران از دلایلی است که اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات بارها در خصوص دلایل عدم همکاری مناسب با رسانه‌ها برشمرده‌اند. در این راستا ایجاد کمیته‌های مختلف با بازدهی صفر از اقداماتی بوده که متاسفانه به رخ رسانه‌ها و فعالان این بخش کشانده شده اما پس از مدتی یا راکد شده و یا دچار روزمرگی و دوری از هدف اصلی شده است!

شاید جالب‌ترین نکته ماجرا این باشد که دستگاه‌هایی که مورد توجه اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات بوده‌اند و هیات مدیره این تشکل صنفی دیدارهایی نیز با مدیران آن‌ها داشته‌اند، امروز به یکی از شاکیان اصلی رسانه‌ها تبدیل شده‌اند. این روشن‌ترین و برجسته‌ترین نتیجه دیدارهایی است که در راستای رسیدن به حقوق رسانه‌ها انجام شده است!

زمانی که مدیران رسانه‌ها به‌عنوان شخص حقوقی در کنار مدیران دستگاه‌های اجرایی حضور یافته و تمام مشکلات موجود در خصوص بدبینی ادارات به رسانه‌ها حل می‌شود، باید پرسید که در دیدارها و جلسات اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات با آن‌ها چه گذشته که هیچ تغییر و تلنگری در ذهنیت مدیران نسبت به رسانه‌ها ایجاد نشده و باید خود مدیران رسانه نسبت به توجیه مدیران مربوطه در ادارات اقدام کنند؟!

مگر یکی از وظایف خانه مطبوعات به‌عنوان تشکل حامی حقوق رسانه‌ها، دفاع از حق خبرنگاران و فعالان رسانه نیست؟ پس در جلساتی که تشکیل شده و هیچ گزارشی نیز در خصوص نتایج آن‌ها به اعضای خانه ارائه نشده، چه اتفاقاتی افتاده و چه سخنانی رد و بدل شده که مدیران بی‌توجه به حقوق فعالان عرصه خبر نسبت به ارائه شکایات اقدام کرده و پس از دیدار با مدیران رسانه‌ها قانع به بازگرداندن شکایات خود می‌شوند؟!

باید این سوال را پرسید که هیات مدیره خانه مطبوعات در جریان کدام شکایت مدیران اجرایی استان از رسانه‌ها به‌صورت جدی وارد شده و از تعطیلی رسانه‌ها و مشکلات متعدد برای رسانه‌ها و فعالان این عرصه جلوگیری کرده اند؟ یا برای جلوگیری از مشکلات بعدی برای جایگاه خود از دخالت‌های جدی دوری کرده و به صدور بیانیه‌ای از روی اجبار اکتفا کرده‌اند؟!

همین کم‌کاری‌ها و نبود عملکرد مناسب باعث شده تا امروز شاهد ایجاد تشکلی موازی برای پیگیری مشکلات رسانه‌ها در سطح استان باشیم که هرچند ارتباطی با حوزه کاری آن‌ها ندارد، اما در غیاب تشکل رسمی و صنفی می‌تواند به‌عنوان تنها پناهگاه خبرنگاران و فعالان رسانه مطرح شود.

بهتر نیست اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات استان اندکی به اقدامات و عملکرد خود دقت کرده و خلاهای متعدد و بسیار موجود در مسیر را با نگاهی رسانه‌ای و نه مدیریتی حل کنند؟

عزیزان هیات مدیره خانه مطبوعات؛ مشکلات رسانه‌های آذربایجان‌غربی به برگزاری دیدارها، گرفتن وعده‌های مسئولان و دریافت تجهیزات دفتری خلاصه نمی‌شود، لطفا اندکی در میان رسانه‌ها و برای رسانه‌ها باشید…

* سجاد امیرکردلر ـ مدیرمسئول پایگاه خبری، تحلیلی اروم‌نیوز

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار