سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور از آغاز مبارزه با ملخ‌های صحرایی در دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان خبر داد.
کد خبر: ۸۰۱۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۹ 30 November 2019

به گزارش تابناک هرمزگان محمدرضا میر در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با جدیدترین وضعیت هجوم ملخ‌های صحرایی، اظهار کرد: طبق اعلام سازمان فائو و پیش‌بینی‌های کارشناسان سازمان حفظ نباتات، هجوم ملخ‌های صحرایی زودتر از موعد و از ۱۰ تا ۱۵ روز قبل در دو استان جنوبی کشور (هرمزگان و سیستان و بلوچستان) شروع شده است.

وی ادامه داد: گروه‌هایی از ملخ‌های صحرایی که در فاز مبارزه قبلی (مرداد ماه سالجاری) داشتیم به هند و پاکستان مهاجرت کردند و اکنون در حال بازگشت به کشورهای حاشیه دریای سرخ و کشور عربستان هستند که بخشی از آنها وارد کشور شده‌اند، اما بخش عمده آنها به سمت خاستگاه اصلی خودشان هند و پاکستان عزیمت کرده‌اند.

میر افزود: با توجه به آمادگی‌های ایجاد شده در این زمینه، این گروه‌ها از ملخ‌های صحرایی به محض ورود به هرمزگان و سیستان و بلوچستان مورد مبارزه شیمیایی قرار گرفتند. در این دو استان در حال مبارزه هستیم و به صورت روزمره دیده‌بانی‌هایی صورت می‌گیرد که به محض ورود مبارزه و سمپاشی انجام شود.

هجوم اصلی ملخ‌های صحرایی در دی‌ و بهمن‌ماه

 وی با بیان اینکه معادل ۲۰۰۰ هکتار از اراضی مرتعی این دو استان سمپاشی شده‌اند، گفت: هجوم اصلی آفت ملخ صحرایی در ماه‌های دی و بهمن اتفاق می‌افتد که در واقع این نوع ملخ‌ها از منطقه جنوب شرق آفریقا و عربستان وارد کشور می‌شوند.

میر خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی، احتمال افزایش حجم مبارزه در این فاز هجوم ملخ‌ها وجود دارد. در فاز قبلی هجوم ملخ‌های صحرایی حدود ۷۵۰ هزار هکتار مبارزه در سطح کشور داشتیم و احتمال می‌دهیم که در این فاز سطح مبارزه به ۹۰۰ هزار تا یک میلیون هکتار برسد.

وی در پایان با بیان اینکه با توجه به تمهیداتی که برای این موضوع در نظر گرفته شده مشکل و نگرانی در این زمینه نخواهیم داشت، تاکید کرد: در دوره گذشته هجوم ملخ‌های صحرایی به کشور، از بهمن ماه تا مردادماه سال گذشته مبارزه طول کشید و فکر می‌کنم در این فاز حداقل تا اواخر مردادماه سال ۱۳۹۹ درگیر مبارزه باشیم.

چندی پیش نیز، سخنگوی سازمان حفظ نباتات در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرده بود:طبق گزارش‌های دریافت شده از سازمان جهانی فائو و از آنجا که شرایط اقلیمی مناسب برای تکثیر ملخ‌های صحرایی در کانون اصلی این نوع آفت‌ها (عربستان و شمال شرقی آفریقا) وجود دارد، در دی‌ ماه سال جاری هجوم دوباره ملخ‌های صحرایی را خواهیم داشت که بیشترین حجم ورود این نوع آفت در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول به دلیل اینکه این بار هم از سمت کانون‌های اصلی این آفت (عربستان و شمال شرقی آفریقا) و هم از سمت پاکستان و هند ملخ‌های صحرایی وارد کشور خواهند شد، احتمال افزایش حجم ورودی ملخ‌ها و سطح مبارزه با آنها وجود دارد.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار