اگر بخواهید یک عکس را درک کنید راهی جز مطالعه ادبیات ندارید زیرا هیچ چیز مانند ادبیات، تخیل بصری شما را تقویت نمی کند . به نقاشی های کلاسیک بنگرید، تمامن بازگو کننده داستان های مذهبی و محلی سرزمین خود هستند که با تکنیک و مهارت نقاش تبدیل به اثری ماندگار شده اند .
کد خبر: ۸۰۲۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰ 01 December 2019

«تابناک کرمان»، الهام افروتن؛ هنگامی که شروع به عکاسی می‌کنید بیشتر از هر چیزی ممکن است، ادیت‌های خوش رنگ و لعاب فتوشاپ و یا نامتعارف بودن عکسی از نظر فرم شما را جذب این هنر، کند بدون اینکه بدانید رسالت هنر عکاسی چیست.

اگر بخواهید یک عکس را درک کنید راهی جز مطالعه ادبیات ندارید زیرا هیچ چیز مانند ادبیات، تخیل بصری شما را تقویت نمی کند . به نقاشی های کلاسیک بنگرید، تمامن بازگو کننده داستان های مذهبی و محلی سرزمین خود هستند که با تکنیک و مهارت نقاش تبدیل به اثری ماندگار شده اند . سنگ مرمری که به زیبایی هر چه تمام، به مجسمه ی داوود تبدیل می شود. علاوه بر مهارت دستان مایکل آنجلو ،تصویری است که هنرمند از ادبیات و داستان های مذهبی جامعه ی وقت خود دریافت کرده است. علاوه بر این ادبیات در بردارنده مفاهیم انسان شناسی ،جامعه شناسی و سمبل و نشانه ها ست .

عکس :یوجین اسمیت

راهنمای مختصر خوانش عکس

مریم و مسیح شهید اثر مایکل آنجلو

راهنمای مختصر خوانش عکس

بسیاری از عکس های ماندگار جهان خواسته یا ناخواسته از الگوی نقاشی حضرت مریم و مسیح پیروی کرده اند همچنین برخی از عکاسان بنام دنیا پیشینه ی نقاشی داشته اند و به خوبی با کادر ، نور و هارمونی رنگ ها آشنا هستند و این مطلب در عکس هایشان نیز به خوبی قابل مشاهده است . یوجین اسمیت یکی از آنهاست.

گاه عکاسان بر این اذعان اند که آنها تنها از اتفاق پیش رویشان عکاسی کرده اند و در جستجوی معنای خاصی نبوده اند اما در هنگام ارائه ی اثر ، مخاطب در پی مفهوم و معنای اثر است و او را وادار به کشف و شهود خواهد کرد. اگر با ادبیات و الگوهای نقاشی آشنایی داشته باشید کشف معانی و خوانش عکس برایتان واضح تر خواهد شد .

عکسی از عباس عطار

راهنمای مختصر خوانش عکس

نقاشی از پتروس کریستوس

 راهنمای مختصر خوانش عکس

مطمئنن عباس عطار هنگام عکاسی، الگوی از پیش طراحی شده از این نقاشی را نداشته است. عکاسی و نقاشی هر دو برشی از یک اتفاق هستند و مخاطب از داستان درون تصویر آگاهی ندارد.

و این جاست که مخاطب باید از بانک اطلاعاتش برای کشف و شهود یک اثر بهره گیرد .

اولین واکنش ما در مقابل اثر نگاه کردن است اما چگونه ببینیم؟! نگاه سطحی و یک دست را کنار بگذارید به اثر دور و نزدیک شوید و لایه لایه کار را ببینید ،دومین کار و مؤثرترین کار در خوانش یک اثر خود پرسشگری ست .طرح سوال کنید تا بتوانید قدم اول را برای خوانش بردارید با این کار می توانید پازل ها را یک به یک در کنار هم بچینید. هر چه عکس و نقاشی بیشتری دیده باشید می توانید نمونه های مشابه بیشتری را برای مقایسه پیدا کنید،نه،مقایسه ی خوب یا بد، چرا که هر اثر بیانگر دیدگاه شخصی هنرمند است هر چند که تمامی هنرمندان از کارهای یکدیگر ایده می گیرند.

عشاق اثر رنه ماگریت

راهنمای مختصر خوانش عکس

در این اثر ماگریت می توان دو برداشت کرد:

یک: خفقان محیط جامعه و محدویت های از عرف بیرون زده را بر عشاق نشان می دهد.

دوم :تصویری سورئال و رمانتیک که گویی شعر ،عکس و نقاشی را در هم آمیخته تا عشقی فرا جسمانی را به تصویر بکشد .

آن جاست که شاملوی بزرگ می گوید :دوستت دارم بی آنکه بخواهمت .

عکس از علی سبوکی

راهنمای مختصر خوانش عکس

به جرأت می توان گفت که این عکس مدل ایرانیزه شده ی نقاشی رنه ماگریت است.سبوکی با استفاده از نمادهای ایرانی و نور رامبراندی عکس های نقاشی گونه ای را ثبت کرده است.

مثالی برای ادبیات و عکس

عکسی از سعید رضوانیان

راهنمای مختصر خوانش عکس

در ادبیات انگلیسی اسب نماد رابطه ی عاطفی بین عاشق و معشوق است .زنی که با اقتدار روبه روشنایی نور ایستاده و اسب سفیدی که نیمه جان پیش پایش افتاده است. در اینجا اسب سفید می تواند بعد دیگری از احساسات زن باشد.

در ادبیات فارسی اسب سفید، نمادی از رویاها و آزروهای یک زن است که در قصه ها، معشوق را سوار بر اسب سفید انتظار می کشد . در برداشت دوم به نظر می رسد زن از عشق نیمه جانی گذشته ست و به جای دیگری خیره شده است. بار دراماتیک عکس با تاریکی و روشنی ،سفیدی و سیاهی به خوبی تقویت شده و عکس را به شعری زیبا مبدل کرده است.

شعری از منوچهر آتشی

اسب سفید وحشی!
در بیشه‌زار چشمم جویای چیستی؟
آن‌جا غبار نیست گلی رسته در سراب
آن‌جا پلنگ نیست زنی خفته در سرشک
آنجا حصار نیست غمی بسته راه خواب

 

هزاران نقاشی و شعر را باید ببینید و بخوانید تا عکسی ساده را دریابید.

انتهای پیام/*

برچسب ها: الهام افروتن ، عکاسی ، عکس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار