کد خبر: ۸۰۴۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶ 09 December 2019

به گزارش «تابناک هرمزگان»؛ نامه دبیران شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور پیرامون مشکلات دانشگاه‌ها به وزیر بهداشت به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

 

جناب آقای دکتر سعید نمکی 
وزیر محترم بهداشت،درمان و آموزش پزشکی 
با سلام و تحیات 
فرارسیدن آذر به ما دانشجویان یادآوری می کند دوران دانشجویی نه تنها دوره ای برای کسب علم بلکه یک رسالت و مسئولیت اجتماعی است . 
رسالتی برای پیمودن و عبور از انسداد و نیل به کمال انسانی و نیز مسئولیتی اجتماعی که تجلی آن در ظلم ستیزی و عدالت خواهی بوده و سبب شده است ما دانشجویان با تاسی از ۳ شهیدی که این روز را مزین به نام خود نموده اند و همچنین سایر دانشجویانی که درصدد حفظ وضع موجود و تامین منافع گروهی خاص نبوده اند و متحمل زندان،شکنجه و یا از دست دادن جان خویش شده اند، بی تفاوت نباشیم چرا که دانشگاه میزان الحراره الجامعه است و اصلاح آن سرآغاز جامعه اصلاح خواهد شد.
حضور اینجانبان در عرصه شوراهای صنفی نیز در راستای همین مسئولیت و ریشه در این هویت دارد.
متاسفانه جنبش دانشجویی به عنوان موتور محرکه دانشگاه و حتی جامعه ، با پشت سر نهادن سیر کمی،هویتی،کیفی،طبقاتی، جنسیتی و اجتماعی خود در حال حاضر به دلیل شرایط اجتماعی موجود و افزایش بی تفاوتی و ناامیدی اوضاع نابسامانی دارد و نهادهای دانشجویی به عنوان بخش مهمی از این جنبش در حال از دست دادن روح مطالبه گری خود و تبدیل شدن به نهادهای خنثی ، وابسته ، نماینده و بازوی اجرایی دیگر نهادها هستند.
به نظر میرسد تنها راه برون رفت از این شرایط و نجات پیکر تقریبا بی جان تشکل ها و نهادهای دانشجویی، التزام و پایبندی دانشگاه های کشور به چند اصل کلیدی است که در ذیل به آن ها خواهیم پرداخت :
۱. رعایت حاکمیت قانون
در حالی که رئیس جمهور محترم با معرفی خویش به عنوان حقوقدان وارد عرصه رقابت های انتخاباتی شد ، بر خود لازم می دانیم چندین مورد گسست از قانون ، نادیده گرفتن و عدم اجرای آن را به اطلاعتان برسانیم تا به وخامت اوضاع پی ببرید: 
الف)قانون اساسی
الف-۱) تأکید قانون اساسی همواره بر نقش مشارکتی مردم در اداره امور کشور و تعیین سرنوشت خویش بوده و شوراهای صنفی نیز در راستای این مهم در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است.
اما امروزه نقش دانشجویان و شوراهای صنفی در اداره امور مربوط به خود کمرنگ و گاهی بیرنگ است.
الف-۲)  تحصیل رایگان جزو اولین اصول مذکور در قانون اساسی است اما در حال حاضر علاوه بر شرایط نامناسب و غیر عادلانه رقابت در کنکور سراسری و احتمال بسیار پایین ورود دانش آموزان از اقشار کم درامد جامعه به دانشگاه، شاهد اعمال سهمیه های خاص،افزایش پذیرش دانشجویان شهریه پرداز با شهریه های نجومی و نیز ورود دانشجویان ایرانی از خارج کشور هستیم که در واقع دانشگاه را به دکّانی برای فروش مدرک تحصیلی به گروه های خاص مبدل نموده است.
الف -۳) ایجاد شرایط مناسب زیست و حفظ کرامت انسانی،که متاسفانه این مورد نیز مغفول مانده و به نظر می رسد در برنامه های بسیاری از مدیران دانشجویی جایی ندارد و با عدم اختصاص بودجه مناسب به این حوزه،امکانات رفاهی از جمله تغذیه ، خوابگاه و بیمه های درمانی در شان دانشجویان فراهم.
نمیشود تا آنجا که برخی از دانشجویان به دلیل فرسودگی خوابگاه در معرض تهدیدهای جانی هستند و در ماه های اخیر شاهد آن بوده ایم.
همچنین شایان ذکر است در حالی شاهد افزایش هزینه های زندگی دانشجویی و افزایش هزینه های دریافتی دانشگاه ها از دانشجویان ، همچون افزایش نرخ غذای دانشجویی، در سال های اخیر بوده ایم که انواع وام های دانشجویی ، هیچ گونه افزایشی نداشته و دانشجو را با شرایط دشواری روبه رو ساخته است.
ب) سایر قوانین
قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ،
که ایین نامه اجرایی آن در این دولت تصویب شده است هیچگاه به مرحله اجرا نرسیده است و درخواست مکرر فعالین صنفی در خصوص شفافیت مالی که همانا یگانه راه مبارزه با فساد در همه سطوح مدیریتی و اجرایی بوده است، ره به جایی نمیبرد.
۲.شفافیت
الف) عدم ارائه نتایج اعتبارسنجی ها و گزارش عملکرد به دانشجویان.
ب) عدم شفافیت در خصوص مصوبات ،آیین نامه ها، و نیز ادله و فرایندهای تصمیم گیری.
۳. پاسخگویی
الف) ساختارهای موجود به دلیل بروکراتیک بودن و عدم ایجاد فضای مناسب برای استفاده از نظرات دانشجویان توانایی پاسخگویی به نیازهای حال حاضر دانشجویان را ندارد.
ب) برخی از مسئولین حاضر به پاسخگویی،ملاقات و برگزاری جلسات منظم نیستند.
ج) اکثر مکاتبات شوراهای صنفی با مسئولین وزارتی و دانشگاهی بدون پاسخ کتبی،مورد موافقت یا مخالفت واقع می شوند.
۴. رعایت حقوق ذی نفعان
طبق اصول اولیه خدمت رسانی استفاده از نظرات ذی نفعان برای ارتقا خدمت لازم است که متاسفانه در این خصوص نیز شرایط برای مشارکت مصرف کنندگان خدمت (دانشجویان) فراهم نیست.
۵.رفتار اخلاقی
الف) شیوه نامه انضباطی موجود که به امضای حضرتعالی نیز رسیده است دارای ایرادات و خلا های قانونی بسیاری است که به دور از اصول اخلاقی بوده و دانشجویان را به مسلخ محکومیت انضباطی می برد.
ب) متاسفانه در برخی از دانشگاه ها شاهد رفتار نامناسب و غیرحرفه ای مسئولین و کارمندان با دانشجویان هستیم که موجب سلب آزادی های مدنی دانشجویان و پادگانی شدن محیط آکادمیک شده است و به دلیل عدم وجود ساختار رسیدگی کننده به این بی اخلاقی ها، دانشجویان دچار مشکلات روحی و روانی عدیده ای می‌شوند.
ج) اعتبار بخشی های رفاهی و مخصوصا آموزشی دربسیاری از مواقع، صرفا صحنه آرایی بوده و نمایشی است که در آن کاستی های موجود و واقعیت ها نشان داده نمی‌ شود .
همچنین لازم است انتقاد خود را به یکی از تصمیمات اخیر جنابعالی و تیم مربوطه و تبعات آن اعلام کنیم و امیداوریم در سالهای آتی به شرط بقا این تصمیم را اصلاح فرمایید.
متاسفانه افزایش غیرکارشناسی ظرفیت پذیرش دانشجویان که بدون فراهم نمودن زیرساخت ها موجب کاهش شدید سرانه های آموزشی،خوابگاهی،ورزشی و تعداد مشاورین شده است، 
نارضایتی شدید جامعه علوم پزشکی را به همراه داشته و زمینه ساز بحران های مختلفی در آینده ای نه چندان دور خواهد بود.
در پایان به طور خلاصه مطالبات خود را برای بهبود وضعیت موجود و دستیابی به دانشگاهی بر محور دموکراسی و شایسته سالاری ،مسئولینی دلسوز و پاسخگو و نیز فراهم نمودن زمینه تشریک مساعی برای همه اقشار دانشگاهی در جهت تسهیل مشکلات دانشگاه ها، بیان می داریم و امیدواریم با دستورات لازم و یا همکاری باش سایر نهادهای قانونی به این مطالبات جامه عمل بپوشانید.
۱‌. مستقل شدن دانشگاه با تاکید بر استقلال در اداره،تامین منابع مالی و فرصت برابر برای حضور تمامی ایرانیان
۲. اصلاح ساختارهای مدیریتی موجود در جهت ارتقا سطح علمی ، رفاهی و زیرساختی دانشگاه
۳. الزام پاسخگویی مسئولین به شوراهای صنفی به صورت مکتوب و شفاهی
۴. افزایش جلب مشارکت شوراهای صنفی در تصمیمات مرتبط با زیست دانشجویی
۵. الزام دانشگاه ها به شفافیت مالی
۶. اصلاح و یا تدوین ایین نامه های دانشجویی با مشارکت شوراهای صنفی
۷. حذف نگاه امنیتی در دانشگاه
۸. افزایش امکانات آموزشی و رفاهی
۹. افزایش استقلال و ترفیع جایگاه شوراهای صنفی به عنوان مشروع ترین نهاد دانشجویی در پیگیری مطالبات دانشجویان
۱۰.تشکیل کارگروهی ویژه برای بررسی ظرفیت های ورود به رشته های علوم پزشکی، متعادل سازی آن و پذیرش دانشجو بر پایه عدالت و معیار های علمی
۱۱.بازنگری در شیوه جذب اساتید هیات علمی و نظارت هرچه بیشتر جذب اساتید بر مبنای شایسته سالاری
۱۲. تشکیل هیات منصفه متشکل از نمایندگانی از نهاد ریاست جمهوری،شورای عالی انقلاب فرهنگی،کمیسیون بهداشت،کمیسیون اموزش مجلس،سازمان برنامه و بودجه ، وزارت بهداشت و شورای صنفی جهت پایش وضعیت موجود در دانشگاه ها و اصلاح قوانین و تنظیم بودجه.

 

انتهای پیام/*

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار