به بهانه نشست استاندار با دبیران احزاب
در ادامه تک‌تک دبیران به بیان دغدغه‌ها و نقطه‌نظرات خود پرداختند که وجه مشترک آن‌ها، مسایل اقتصادی، پروژه‌های عمرانی ، مطالبات بخشی و منطقه‌ای(شهرستانی) و در مواردی خواسته‌های شخصی بود که از بلندگوی حزب سیاسی مطرح شد.
کد خبر: ۸۰۷۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۴ 20 December 2019

تابناک ایلام عمران خود آموز::دوشنبه ۲۵ آذرماه ۱۳۹۸ سالن جلسات شهید رجایی استانداری ایلام، میزبان دبیران احزاب و مدیران اجرایی استان با دعوت و حضور سلیمانی دشتکی، استاندار ایلام و معاونان ایشان بود. دکتر نوذری، معاون سیاسی امنیتی استاندار پس از ایراد سخن، با درایت و ابتکار عمل، مدیریت جلسه را به دو تن از چهره‌های سیاسی شاخص؛ آقایان محمدرضا ناصری شوهان"رییس حزب اعتماد ملی در استان" و نصرت حیدری زرنه "دبیر کل حزب موتلفه اسلامی استان ایلام" سپرد تا پس از بیان سخنانی کوتاه، نوبت به دبیران دیگر احزاب شناسنامه‌دار برسد.

 اولین سخنران عباس صیدی؛ ناشر، مولف و فعال فرهنگی بود که خود را دبیر حزب سفیران انقلاب اسلامی در استان ایلام معرفی و در باب فرهنگ و هنر مطالبی را فهرست‌وار بیان نمود که شرح و بسط آن نیازمند مجالی بیشتر بود؛ آنچه از فحوای کلام وی بر می‌آمد، ناظر به نارسایی در فهم داشته‌های فرهنگی، تقویت زیرساخت‌ها و توجه به هنرمندان شاخص استان بود که البته تعریضی هم به جایگاه موسیقی محلی و تاثیر پذیری آن از موسیقی سایر استان‌ها داشت. 
 
پس از صیدی، مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید به ویژه در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی از جمله: احداث تماشاخانه تئاتر، نگارخانه تخصصی، هنرستان هنرهای زیبا، نخستین پردیس سینمایی امید و همچنین ثبت آثار باستانی و میراث معنوی، فرصت را دوباره در اختیار دبیران احزاب قرار دادند؛ هرچند مدیر کل میراث فرهنگی، اشتراکات و شباهت‌های موسیقی مناطق مختلف استان را با استان‌های هم‌جوار، امری طبیعی و ترس ناشی از آن را بی‌مبنا دانست!
 
در ادامه تک‌تک دبیران به بیان دغدغه‌ها و نقطه‌نظرات خود پرداختند که وجه مشترک آن‌ها، مسایل اقتصادی، پروژه‌های عمرانی ، مطالبات بخشی و منطقه‌ای(شهرستانی) و در مواردی خواسته‌های شخصی بود که از بلندگوی حزب سیاسی مطرح شد.
 
لیکن، بخش قابل تامل این نشست، سخنان مسئول دفتر انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در استان ایلام بود که مطالبش را بر حوزه فرهنگ و رسانه متمرکز کرد و بدون ارایه حتی یک برنامه یا راهکار، مرام‌نامه و ماموریت انجمن متبوعش را تا حد تخریب دستگاه متولی امور فرهنگی در استان و تشکل معتبر و قانونی اصحاب رسانه(خانه مطبوعات) تنزل داد. این شخص شخیص که داعیه اخلاق و ارزش‌مداری دارد، بدون توجه به اهداف و اهمیت این نشست راهبردی، با دادن کدها و نشانی‌های غلط، هدفی مرموز را دنبال کرد که ضیق وقت، مجالی برای پاسخ به فرضیات و افاضات وی باقی نگذاشت.
 
حال، نگارنده، نه از باب پاسخ و تقابل، بلکه از باب وظیفه، نسبت به مطالب خلاف واقع و بی‌ اساس ایشان واکنش نشان می‌دهد؛ چرا که، روشن‌گری و دفاع از حقیقت، مسئولیتی به‌غایت فرهنگی است.
 
نخستین درخواست و پیشنهاد تجویزی وی، تخصیص اعتبارات به دستگاه‌های فرهنگی پاسخ‌گو بود! که در پاسخ باید گفت: جانا سخن از زبان ما می‌گویی؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات کل متناظر استانی،نه تنها به مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های نظارتی پاسخ‌گو هستند، بلکه سال‌هاست از ناحیه نهادهای موازی اعتباربگیر و غیرپاسخ‌گو در رنج است.
 
دومین ادعای وی، تهیه و تصویب طرح توسعه مطبوعات در دوران مشاورت استاندار دولت مهر بود، که نگارنده با قاطعیت آن را تکذیب و اعلام می‌کند: طرح یاد شده از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهیه و تحویل استاندار وقت شده و فرد مذکور نقشی در نگارش آن نداشته است. البته طرح ادعایی وی هیچ‌گاه تصویب و تامین اعتبار نشد، چراکه، اولویت در آن دوران سراسر نور، پروژه‌هایی چون نسیم رحمت و شب‌های آفتابی با هزینه‌های کلان بود! و سالن ۱۲۰۰ نفره، شهر اسلامی صالحیه، بوستان اندیشه و چندین طرح فرهنگی پرطمطراق، فقط برای درج در دفتر مصوبات سفرهای استانی مطرح می‌شدند!
 
سومین ادعای مبهم و متناقض ایشان، نکوهش کانال‌های فضای مجازی به خاطر نقد یا تخریب نماینده عالی دولت در استان و ادعای حمایت برخی مدیران! از این کانال‌های کذایی بود، که البته با رویکرد ایشان به عنوان مخالف مبنایی دولت تدبیر و امید و دلسوزی برای نماینده همان دولت در استان، قابل جمع و باورپذیر نیست. در ضمن، گویا فراموش کرده‌اند که مهمترین پیام‌رسان فضای مجازی، توسط مرجع قضایی فیلتر شده و مداخله دستگاه فرهنگی در فضایی که اساساً غیر قانونی است، محلی از اعراب ندارد. ای کاش به جای طرح شبهات نخ‌نما، کمی تا قسمتی از آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی پسافیلترینگ را، از موضع دفتر انجمن روزنامه نگاران مسلمان بیان می‌نمود! 
 
آخرین ادعا و ایراد ایشان به کمیت و کیفیت اعضای خانه مطبوعات و تشکیک در هویت و صلاحیت آنان بود؛ که البته پاسخ لازم در همان نشست ارایه گردید؛ لیکن، تخطئه تنها تشکل قانونی، معتبر و منتخب حوزه رسانه در استان، توسط کسی که حتی عضو آن نبوده و بارها از مزایا و منابع آن بهره‌مند شده است، منصفانه نیست. 
 
مخلص کلام این‌که، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام با رفتار قانونی و شفاف در مواجهه با رسانه‌ها و پرهیز از امتیاز بخشی‌های تبعیض آمیز که مبنایی جز ویژه‌خواهی و زیاده‌طلبی ندارد، ضمن حمایت از آزادی قانونی رسانه‌ها، مواضع متناقض و تخریب‌های غیرمنصفانه را، نتیجه طبیعی رویکرد و راهبرد آگاهانه خود می‌داند و در صورت لزوم، میزان بهره‌مندی این‌ دست اشخاص، از مزایای حاصل از آگهی‌های قانونی یا خارج از روال اداری را، برای نشریه‌ای که با ارفاق، کمتر از ۵۰ نسخه از آن به ایلام می‌آید، احصا و منتشر خواهد کرد.
 
در پایان، ذکر این نکته حائز اهمیت است که نگاه پدرانه، تعاملی و حمایتی استاندار ایلام به ایشان و مجموعه‌های ارزشی، نباید دست‌مایه سوء‌تفاهم و سوء‌استفاده قرارگیرد ، بلکه می‌بایست برای مسئول دفتر انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان که تابلوهای ارزشی دیگری نیز در دست دارد، ایجاد مسئولیت اخلاقی کند و به عنوان ترجمان دولت فراجناحی، آینه عبرت فردای خویش قرار دهد؛ هرچند متاسفانه امر بر وی مشتبه شده و با لطایف الحیل، دستگاه فرهنگی دولت و تشکل قانونی مطبوعات را تخریب کرده، تا بلکه خود را در چشم استاندار عزیز گرداند! غافل از این‌که، سلیمانی دشتکی، "پیر سیاست" است و به قول دکتر شریعتی، ترجیح داده است: "گول خوری بزرگ باشد، تا گول زنی کوچک" و جمع‌بندی جامع وی از مباحث مطرح شده، دلیلی است بر این مدعا.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار