سفره ایرانی‌ها همیشه با مخلفات جورواجور همراه است و تُرشی این میان پای ثابت خیلی از سفره‌ها است.
کد خبر: ۸۱۲۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰ 08 January 2020

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، اما واقعیت تلخ ماجرا این است که تُرشی علی رغم محبوبیت بالایی که میان ما ایرانی ها دارد، در دسته غذاهای سالم طبقه بندی نمی‌شود و به نوعی یک غذای ناسالم محسوب می‌شود که به گفته یک کارشناس تغذیه بهتر است این خوراکی محبوب از سفره ها حذف شده و به جای آن مخلفات سالم‌تری جایگزین شود.

لیلا رضازاده در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر مضر بودن تُرشی برای سلامتی، گفت: اولین مشکل این خوراکی بحث نمک بالای آن است که بسیار فراتر از حد مجاز بوده و در همین راستا برای سلامتی افراد مضر است و موجب ایجاد مشکلاتی از جمله فشار خون بالا می‌شود.

رضازاده افزود: مشکل دیگر تُرشی بحث اسیدی بودن و سرکه بالای موجود در آن است، چرا که مطالعات نشان می‌دهد این اسیدی بودن موجب برداشت کلسیم از استخوان ها می‌شود و در همین راستا روند طولانی مدت مصرف تُرشی می‌تواند تاثیر بدی روی استخوان ها داشته و روند پوکی استخوان‌ را تسریع کند.

وی افزود: همچنین اسیدی بودن ترشی موجب ایجاد مشکلات گوارشی می‌شود و به تبع مصرف طولانی مدت آن، این مشکلات را تشدید می‌کند.

این کارشناس تغذیه به تاثیرات منفی تُرشی برروی چاقی افراد هم اشاره کرد و افزود: برخلاف تصور عامه، مصرف تُرشی نه تنها باعث لاغری نمی‌شود، بلکه به جهت تاثیراتی که این خوراکی بر افزایش اشتهای افراد دارد، مصرف آن در طولانی مدت موجب چاقی افراد نیز می‌شود.

وی یادآور شد: برای لاغری نباید به دنبال خوردن چیزی باشیم و تنها با کم خوردن و درست خوردن است که افراد می‌توانند وزن کم کنند، بنابراین هیچ ماده غذایی وجود ندارد که افراد با خوردن آن لاغر شوند.

رضازاده درادامه با اشاره به استفاده از سبزیجات مختلف در تهیه تُرشی گفت: استفاده از این مواد در تهیه تُرشی موجب شده برخی تصور کنند تُرشی غذای سالمی محسوب می‌شود، اما واقعیت این است که در تهیه تُرشی آنقدر به سبزیجات مواد مضری مانند نمک اضافه کرده و آن را اسیدی می‌کنیم که دیگر خواصی برای آن باقی نمی‌ماند.

این کارشناس تغذیه با توصیه به حذف تُرشی از سفره‌های غذا، خاطرنشان کرد: افرادی هم که علاقه بسیاری به ترشی دارند و نمی‌توانند مصرف آن را کنار بگذارند، بهتر است از ترشی های خانگی استفاده کرده و در تهیه ترشی نمک آن را بسیار کم کرده و به جای نمک، استفاده از ادویه‌جات دیگر را جایگزین کنند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار