کارشناس روابط بین الملل:
کارشناس روابط بین الملل گفت: عراقِ امروز به دنبال این است بعد از پشت سر گذاشتن بحران های هویتی و آسیب هایی که داشته است بتواند از آن فاصله بگیرد و یک هویت واحدی برای خود تعریف کند و حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد به طور خودکار قدرت نرم مردم عراق را مورد بازتولید و بازیابی قرار داد.
کد خبر: ۸۱۷۹۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸ 27 January 2020

محمود بابایی طی گفت و گویی تصریح کرد:راهپیمایی مردم عراق به منظور خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را مظهر قدرت خواند و اظهار کرد: در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا کشورهایی که به وجود آمدند به دلیل فروپاشی عثمانی بود و شکل های مختلفی را به خود گرفتند.

کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه کشورهایی که بعد از  جنگ جهانی دوم در منطقه خاورمیانه تقسیم شدند دو نوع هستند، افزود: یکی از این موارد کشورهایی هستند که از نظر هویتی همگن و مورد دیگر کشورهای ناهمگون هستند که کشورهای همگون یک مذهب خاص و رسمی دارند وعربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس در این گروه قرار دارند.

بابایی ادامه داد: اغلب کشورهایی که در این منطقه قرار گرفتند وضعیت ناهمگونی از  نظر هویتی و مذهبی دارند و اقوام لر، ترک و عرب کنار هم قرار گرفتند که این کشورها برای مدیریت دو شیوه را برگزیدند که یک شیوه بر می گردد به روشی که آتاتورک در ترکیه پیاده کرد و دیگری شیوه متفاوتی است که در لبنان و عراق  شاهد آن هستیم.

ناهمگونی قدرت در عراق و لبنان ریشه اختلافات قومی و قبیله ای است

وی بیان کرد: شیوه ای که در ترکیه پیاده شده است و به شیوه کمالیستی معروف شد همان همگون کردن اجباری هویت است و غیر از ترک هیچ هویتی را به رسمیت نمی شناسند ولی برخی کشورها مثل لبنان و عراق این شیوه را پیش نبردند و تقسیم قدرت را در دستور کار خود قرار دادند.

کارشناس روابط بین الملل تصریح کرد: عراق و لبنان در چینش ساختار دولت خود از همه قومیت ها استفاده می کنند و هر قوه را به یک قومیت اختصاص می دهند تا اختلافات برطرف شود.

بابایی با بیان اینکه این نوع تقسیم قدرت در کشورهایی مثل عراق مشکلات زیادی را به دنبال دارد، عنوان کرد: البته عراق زمان صدام هم شبه کمالیستی اداره می شد و می خواست کرد ها و شیعیان عراق را سرکوب کند و فقط دولت عرب را تعریف کند و در حال حاضر از شیوه تقسیم قدرت استفاده می کنند.

وی خاطر نشان کرد: این تقسیم قدرت را وقتی در لبنان مشاهده می کنیم می بینیم جنگ های داخلی که از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ شکل گرفت تقریبا ۲۵ سال لبنان را به خود اختصاص داد و حدود ۱۲۰ هزار تلفات، ۷۶ هزار آوراه و در مجموع حدو یک میلیون نفر متضرر شدند.

این کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: کشورهای عراق و لبنان هم چنان آبستن حوادث گذشته هستند و در مسئله هویت با مشکل مواجه می شوند و تجمع عظیم و میلیونی مردم عراق در طی روزهای گذشته که در شهرهای مختلف این کشور برگزار شد در واقع فراخوانی در راستای به رسمیت شناختن هویت عراقی است.

عراقِ امروز به دنبال یک هویت واحد است

بابایی تصریح کرد: عراقِ امروز به دنبال این است بعد از پشت سر گذاشتن بحران های هویتی و آسیب هایی که داشته است بتواند از آن فاصله بگیرد و یک هویت واحدی برای خود تعریف کند و شعار ” عراق ارض انبیاست و نه مکانی برای بیگانگان ” که به طور واضح هم خروج آمریکا را روی پلاکاردها نوشته بودند در همین راستا است.

وی اضافه کرد: این راهپیمایی ها در واقع چالش هویتی را هم برای غیر عراقی ها و آمریکایی هایی که به راحتی در عراق پایگاه نظامی می زند مشخص کند و هم بین گروه ها و اقشار مختلف داخلی این کشور وحدت ایجاد می کند.

کارشناس روابط بین الملل با اشاره به اینکه مسئله استقلال عراق قابل دستیابی است، عنوان کرد: این مسئله منوط به این است که هویت چند گانه ای که درعراق است را به رسمیت بشناسد و این روزها در خیابان های عراق هم شاهد این وحدت بودیم و اینطور نبود که در خیابان های بغداد فقط یکی از تشکل های عراق باشد بلکه همه گروه ها به خیابان آمده بودند.

بابایی در ادامه مطرح کرد: وحدت مردم عراق کمک می کند تا هویت واحد و مستقل عراق شکل بگیرد و می تواند برای این کشور قدرت نرمی ایجاد کند که اثر آن خیلی بیشتر از قدرت نظامی است.

افکار عمومی ضلع اصلی قدرت هوشمند یک کشور است

کارشناس روابط بین الملل به نقش تاثیر گذار افکار عمومی اشاره کرد و گفت: نقش مسائلی که به مردم می رسد قابل انکار نیست و نمونه بارز آن هم خسارات پایگاه عین الاسد است که آمریکایی ها فقط چند روز توانستند این موضوع را مخفی نگه دارد و آرام ارام مجبور شدند این موضوع را فاش کنند چون خواسته افکار عمومی جهان این بود.

بابایی افکار عمومی را ضلع اصلی قدرت هوشمند یک  کشور خواند و تصریح کرد: وقتی عراق با چالش قدرت نظامی مواجه است می تواند این را با قدرت نرم خود پوشش دهد چرا که برای خروج نیروهای آمریکایی دستشان باز تر است، اگرچه حشد الشعبی  و نیروهای مردمی عراق در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشتند ولی قابل مقایسه با نیروهای نظامی آمریکا نیست ولی این قدرت نرم می تواند آن راپوشش دهد.

وی ادامه داد: قدرت نرم به شدت یک بحث ذهنی است و مربوط به مسائل سخت افزاری نمی شود و به باورهای و ذهنیت های انسانی ارتباط دارد که تحت تاثیر حوادث قرار می گیرد و این تظاهرات مردم عراق نشان داد این مسئله ای که در ماه های اخیر توسط دشمنان مبنی بر دخالت ایران در عراق منتشر و تبلیغ می شد در این چند روز از بین رفت.

حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد موجب بازیابی قدرت نرم مردم عراق شد

این کارشناس روابط بین الملل خاطر نشان کرد: شهادت سردار بزرگ ما حاج قاسم سلیمانی به همراه ۵ نفر ایرانی و ۵ عراقی باعث  شد که همه ببینند ایران و عراق در کنار هم برای امنیت هزینه می دهند و اگر فرمانده عراقی شهید شد فرمانده ایرانی هم به شهادت رسید و این حس برادری بخشی از این ذهنیت را می سازد.

بابایی در ادامه بیان کرد: بخش دیگری از افزایش قدرت نرم مردم عراق به حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد برمی گردد چرا که وقتی مردم عراق دیدند که یک قدرتی در کنار و همجوار آنها می تواند به حمله نظامی آمریکایی ها پاسخگو باشد و عملیاتی به این وسعت انجام دهد و یک پایگاه مهم  آمریکایی ها در عراق را مورد هدف قرار دهد به طور خودکار قدرت نرم خودرا مورد بازتولید و بازیابی قرار می دهد.

وی با بیان اینکه عملیات ترور حاج قاسم و پاسخ مقتدرانه ایران به صورت مکمل در  تقویت قدرت نرم مردم عراق تاثیر مثبتی گذاشت، اذعان کرد: حضور میلیونی مردم ایران در تشییع جنازه شهیدان مقاومت که در واقع مانور قدرت نرم ایران بود و حدود ۲۵ میلیون نفر برای تشییع فرماندهان نظامی ایران و عراق به میدان آمدند برای عراقی ها یک دلگرمی بزرگ بود.

نقش تاثیر گذار رسانه در آینده مردم عراق

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: البته انعکاس این قدرت نرم توسط رسانه تاثیر گذاری دوچندانی خواهد داشت و عملکرد رسانه می تواند بعد از حضور مردم عراق ، در آینده کشور بسیار  تاثیر گذار باشد لذا رسانه ها باید دید رسانه ها تا چه حد می توانند واقع بینانه جریان ساخته شده توسط مردم را به جهان معرفی کنند.

بابایی در پایان اظهار کرد: نقش رسانه ها در این جریان به قدری مهم است که می تواند سایست گذاران داخلی عراق را هم تحت تاثیر قرار داده و با همین فضاسازی رسانه ای ان ها را ملزم به دنبال کردن مطالبه مردم پیش ببرند چرا که اگر سیاست مردان با مردم همراهی نکنند قطعا سقوط می کنند و افراد دیگری جای آن ها را می گیرند.

مصاحبه و تنظیم: مهدی زاده

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار