پاسخ خسرو معتضد به خوش‌نشین‌هایی که می‌گویند زمان شاه همه چیز عالی بود؛
مورخ تاریخ معاصر ایران گفت: علت سقوط شاه، فقر مردم و فحشا دربار بود و در حالی که مردم ایران در فقر و بدبختی به سر می بردند شاه بی حساب و کتاب به کشورهای دیگر کمک می کرد و امروز عده ای خوش نشین که اصلا در زمان شاه نبوده و هنوز متولد نشده بودند در اروپا نشستند و می گویند همه چیز در زمان شاه عالی بوده است.
کد خبر: ۸۲۲۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵ 11 February 2020

از فساد اخلاقی و اقتصادی تا بذل و بخشش میلیارد دلاری شاه به کشورهای اروپاییخسرو معتضد طی گفت و گویی با اشاره به فسادهای حکومت پهلوی اظهار کرد:  فساد در دربار پهلوی موج می زد و سپهبدها و ارتشبدها در سوئیس با دختران روزنامه فروش قرار ملاقات می گذاشتند و وقت‌گذرانی ها زیاد بود.

استاد تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه حافظه تاریخی مردم ایران باید احیا شود، گفت: مردم در زمان شاه ناله می کردند که چرا درآمد نفت ایران که مبلغ هنگفتی بود به کشورهای دیگر داده می شود چرا که شاه ۱۲ میلیارد دلار به کشورهای دیگر کمک کرد.

بذل و بخشش میلیارد دلاری شاه به کشورهای اروپایی

معتضد تاریخ را داور بی رحمی خواند و ادامه داد: علت سقوط شاه خودش، دربار، خانواده و بریز و بپاش های بی حد و حصر او بود و هر کسی که از خارج می آمد به او پول می دادند؛ “ایدی امین” رییس دولت اوگاندا به ایران آمد و یک شب ماند صبح که می رفت ۲۰۰ میلیون دلار به او پول داد و یا به “موباتو سسکو” رییس دولت کنگو نیز ۲۰۰ میلیون دلار پول دادند.

وی خاطر نشان کرد: علت سقوط شاه، فقر مردم و فحشا دربار بود و در حالی که مردم ایران  در فقر و بدبختی به سر می بردند شاه به کشورهای دیگر کمک می کرد و در کشور سنگال شهر یک میلیارد دلاری ساخت و یا در کشوری که مردمش از گرما می سوختند می خواست پالایشگاه بسازد.

این تاریخدان به کتاب قباد فخیمی با عنوان ” تاریخ ۵۰ سال نفت ایران” که در آمریکا منتشر شده است اشاره و بیان کرد: قباد فخیمی از مدیران شرکت نفت در زمان شاه بود که در این کتاب گفته است شاه می خواست به مردم سنگال پول کمک کند که آن ها گفتند ما به پول احتیاجی نداریم ولی شاه گفت من در سنگال می خواهم یک شهر یک میلیارد دلاری بسازم.

معتضد با تاکید بر اینکه حافظه تاریخی مردم ایران باید زنده شود تا جنایت های شاه را به خاطر بیاورند، عنوان کرد: کشور ایران در طول تاریخ همیشه کشور فقیری بوده است چرا که گنج های ما در کاخ های سلطنتی جمع می شد و شاهان آن را با خود به کشورهای دیگر می بردند.

وی تصریح کرد: شاه همیشه به ضرر مردم رفتار می کرد، من آن زمان روزنامه نگار بودم و بی تفاوتی شاه  نسبت به مردم را شاهد بودم، شاه پول مملکت را به سومالی و افغانستان هدیه می داد و این کمک ها در حدی بود که رییس جمهور وقت افغانستان؛ “محمد داوود” می گفت ما نمی توانیم یک میلیارد دلار را پس بدهیم به ما کمک نکنید.

مورخ تاریخ معاصر ایران ادامه داد: شاه فقط ۵۰۰ میلیون دلار شاه به شهر ونیز ایتالیا کمک کرد که زیر آب نرود، یک میلیارد دلار به شهر لندن کمک کرد که فاضلاب آنجا اصلاح شود و همین مسائل بود که مردم را به ستوه آورد و به خیابان ها کشید.

ماجرای سیانور خوردن جوانان در دوران پهلوی

معتضد عنوان کرد: اینکه امروز عده ای می گویند زمان شاه دوران طلایی بود اصلا این چنین نبود؛ ۴۰۰ جوان که از شدت فقر و بدبختی کمونیست و منافق شده بودند کشته شدند و وقتی رژیم آن ها را در خیابان ها می گرفت فوری سیانور می خوردند و خود را می کشتند چون می دانستند عدالتی نیست.

وی افزود: رژیم به پاسبان ها گفته بود هر پاسبانی که یک چریک را بزند ۲۵ هزار تومان به او می دهیم؛ پاسبان برای دریافت این پول در خیابان به موتور سوار ایست می داد و او نمی شنید فوری او را می کشت و بعد مشخص می شد آن موتور سوار فقط یک ماست فروش بوده است.

این تاریخ شناس برجسته تاکید کرد: مردم ایران این مسائل را نمی دانند لذا باید برای آن ها توضیح داد که چرا انقلاب شد، من شاهد سقوط پهلوی بودم و هیچ وقت فکر نمی کردم رژیم پهلوی سقوط کند و این‌ سقوط نتیجه ناله ها و فریا های مردم بود.

خوشگذرانی های بی حد و حصر شاه و درباریان مردم را به ستوه آورد

معتضد خاطر نشان کرد: فرح همسر شاه برای خوشگذرانی مدام به کشورهای اروپایی سفر می کرد، غلامرضا در شمال برای خود شهرک می ساخت، ثروتمندان هر روز ثروتمند تر و بقیه فقیر تر می شدند چرا که افراد وابسته به دربارهر جا می رفتند یک والا حضرت پشت آن ها بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به خاطره سفیر ایران در زمان شاه  اشاره کرد و گفت: سفیر ایران به مهمانی ملکه الیزابت در امارات دعوت شده بود و می گوید امیرامارات غذاهای آن چنانی از گوشت و مرغ  گرفته تا بره های بریانی فراهم و بریز و بپاش زیادی کرد.

مورخ تاریخ معاصر ایران افزود: مهمانی تمام شد و بعد ملکه انگلیس آن ها را برای شام به کاخ واکینگهام دعوت می کند و این سفیر می گوید وقتی آن جا رفتیم شام سوسیس آب پز و کوفته قلقلی بود و به شوخی به یکی از درباری های انگلیس می گوید امیر زاید، چه پذیرایی عالی داشت چرا اولیا حضرت خسیس است  که درباری انگلیس در جواب می گوید دولت هزینه ای برای این مهمانی ها پرداخت نمی کند و ملکه باید از جیب خودش خرج کند و ایشان زنی صرفه جو هستند.

معتضد تصریح کرد: اما شاه ایران از مردم ایران پول می گرفت و به کشورهای دیگر می داد لذا اگر انقلاب شد این نبود که آمریکا می خواست بلکه مردم می خواستند از دست رژیم راحت شوند.

وی بیان کرد: امروز عده ای خوش نشین که اصلا در زمان شاه نبوده و هنوز متولد نشده بودند در اروپا نشستند می گویند همه چیز در زمان شاه عالی بوده است در حالی که آن زمان، خواص روز به روز پولدار تر و عوام فقیر تر می شدند و درباری ها غرق در مواد مخدر بودند.

این تاریخدان با بیان اینکه در زمان شاه، دزدی و فساد زیاد بود، خاطر نشان کرد: بزرگ ترین اختلاس زمان شاه ۳۰۰ میلیون دلار بود و هم چنین بختیار آن قدر فاسد بود که به زنان مردم تجاوز می کرد و زنان شوهر دار را از شوهر خود جدا می کرد.

طرفداران قلابی شاه و استقبال های اجباری

معتضد یادآور شد: شاه طرفداران قلابی زیاد داشت که در جشن ها ی ۴ آبان به خیابان می آمدند و جیغ و فریاد می زدند، در سال ۵۱ کارمندان دولت را به زور به این جشن آوردند و همه ما از ساعت ۱۰ در خیابان ایستادیم که شاه ساعت ۳ عصر از خیابان پهلوی عبور کند.

وی ادامه داد: همه مردم به شاه فحش  می دادند ولی امروز این فیلم را در شبکه های ماهواره پخش می کنند و می گویند ببینید مردم چه قدر شاه را دوست داشتند درحالی که همه کارگران و کارمندان را به اجبار آورده بودند.

خفقان مطبوعات در دوران پهلوی

استاد تاریخ معاصر ایران به دوران خفقان مطبوعات در زمان شاه اشاره کرد و گفت: در دوران پهلوی کتاب  ها را سانسور و مطبوعات را کنترل می کردند تا مردم را در حالت خفقان نگه دارند و از صبح تا شب عکس رامش و چند رقاص و خواننده زن روی مجلات بود و مردم را عادت داده بودند این ها را نگاه کنند تا مسائل اساسی را ندانند و کتاب نخوانند و اطلاعاتی نداشته باشند.

معتضد اذعان کرد: همه روزنامه و مطبوعات در زمان شاه مسدود شد و فقط چهار روزنامه اطلاعات، کیهان، آیندگان و رستاخیز ماندند که هر چهار تا هم به شاه فحش دادند و  روز آخر همه بر علیه شاه تیتر زدند که شاه خائن فرار کرد.

وی به بیان بخشی از خاطرات از دوران روزنامه نگاری خود پرداخت و بیان کرد: من سردبیر مجله ترقی بودم، در سال ۴۳ یک روز در میان من را احضار می کردند و می گفتند درجدول کلمات متقاطع هیچ اسمی نباید باشد و ما را از شکنجه خانه ها و ساواک می ترساندند که اگر مطلبی خلاف بزنید شما را به دست ساواک می دهیم.

این تاریخ نگار افزود: در زمان شاه بنزین را یک قران اضافه کردند که مردم را به حدی ناراحت کرد که به شاه فحش می دادند و من یک مقاله با عنوان ” اعتصاب تاکسی ها و جشن درشکه چی ها ” نوشتم که به این دلیل روزنامه  ما را بستند بنابراین سخت گیری های زیادی در روزنامه ها و کتاب ها انجام می شد و حتی اجازه چاپ کتاب “راز ۷۱ ساله”  که مرتبط با کشتن ناصرالدین شاه نوشته بودم را گرفتند و می گفتند نباید راز کشتن یک پادشاه منتشر شود.

مردم و مسئولان باید از دوران پهلوی عبرت بگیرند

معتضد اذعان کرد: در سال  آخر سلطنت شاه  فقط ۶۰۰ عنوان کتاب توانست مجوز چاپ بگیرد، تعداد کل روزنامه های کشور که در زمان مصدق ۴ هزار بود بعد از رضا شاه به ۲ هزار کاهش یافت و در اواخر حکومت پهلوی تعداد کل مطبوعات کشور ۱۳۳ روزنامه شد.

وی در پایان با بیان اینکه زمان شاه باید آیینه عبرتی برای مردم و مسئولان باشد، تصریح کرد: یکی از مهم ترین مسائل رفاه مردم است ولی رضا شاه خیلی مردم را اذیت کرد و املاک مردم را می گرفت و به بیگانگان می بخشید و به هر کشوری که امریکا دستور می داد پول کمک می کرد.

مصاحبه و تنظیم: مهدی زاده

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار