تلف شدن بیش از ۲۰ راس دام در برخی روستاها؛
دکتر درا رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قشم گفت: یکی از علل بروز بیماری آنتروتوکسمی که مهم ترین علت آن می باشد تغذیه دام از علف های تازه رویش شده بعد از بارندگی میباشد که منجر به تلف شدن سریع دام در کمتر از ۱۲ ساعت شده و دارای علائمی نظیر اسهال شدید، ترشح بزاق و زمین گیر شدن دام میگردد لذا توصیه می‌شود در زمان تغذیه دام از علوفه خشک استفاده شده و از پرخوری دام ممانعت گردد.
کد خبر: ۸۲۸۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴ 04 March 2020

به گزارش خبرنگار «تابناک» از قشم؛ در پی گزارش شهروندان مطلع شدیم شمار زیادی از دام‌ها در چندین روستا تلف شده‌اند که برای تهیه گزارش به سراغ برخی دامداران رفتیم.

عدنان رضوانی یکی از دامداران در گفتگو با «تابناک» گفت: بعد از بارندگی‌های اخیر مدتیست شاهد تلف شدن دام ها هستیم.

شیوع آنتروتوکسمی و تلف شدن دام ها در جزیره قشم

رضوانی در پاسخ به این سؤال که چه دام‌هایی مورد هدف هستند و چگونه تلف می‌شوند اظهار داشت: این بیماری در بین بز و گوسفندان شیوع پیدا کرده و حیوانی که سالم هستند طی چند ساعت دچار ضعف بدنی شده و پس از آن همراه با درد شدید تلف می‌شود.

«فرهاد نیکخواه» از دیگر دامداران نیز به خبرنگار «تابناک» گفت: حدود ۲۰ روز است یک بیماری در بین احشام شیوع پیدا کرده که تنها طی چند ساعت، بز و گوسفندان را ابتدا از ناحیه دست فلج کرده و حیوان دچار مشکل در مجاری تنفسی و درد شدیدی می‌شود که منجر تلف شدن آن می‌گردد.

«عبدالصمد معتمدنیا امام جمعه ریگو» نیز در گفتگو با «تابناک» گفت: مدتی ست شاهد تلف شدن بز و گوسفندان در این روستا و دیگر روستاها هستیم‌.

شیوع آنتروتوکسمی و تلف شدن دام ها در جزیره قشم

معتمدنیا افزود: با توجه به وضعیت معیشتی سختی که دامداران در این شرایط سخت اقتصادی دارند، تلف شدن احشام برای دامداری که تمام سرمایه‌اش همان چند راس دام سبک هست آنان را شدیداً متضرر می‌سازد.

پس از گفتگو با دامداران به سراغ دکتر درا رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قشم رفتیم

«رئیس اداره دامپزشکی قشم» ضمن تشکر از پیگیری موضوع توسط خبرنگار «تابناک» در اینباره گفت: پس از تحقیق و بررسی کارشناسان دامپزشکی جهت شناخت عامل تلفات اخیر در بین دام‌های جزیره قشم علائم بیماری آنتروتوکسمی تشخیص داده شد.

دکتر درا افزود: این عارضه به علت فعالیت نوعی باکتری از جنس کلستریدیوم و آزادسازی سم معده که در نهایت منجر به تلف شدن حیوانات که اکثراً بز و گوسفند هستند می‌گردد.

رئیس دامپزشکی قشم ادامه داد: واکسن این بیماری توسط موسسه رازی تولید و در دسترس دامداران هست که توزیع آن توسط بخش خصوصی فعال در شهرستان قشم در حال انجام میباشد.

درا ادامه داد: یکی از علل بروز بیماری آنتروتوکسمی که مهم ترین علت آن می باشد تغذیه دام از علف های تازه رویش شده بعد از بارندگی میباشد که منجر به تلف شدن سریع دام در کمتر از ۱۲ ساعت شده و دارای علائمی نظیر اسهال شدید، ترشح بزاق و زمین گیر شدن دام میگردد لذا توصیه می‌شود در زمان تغذیه دام از علوفه خشک استفاده شده و از پرخوری دام ممانعت گردد.

شیوع آنتروتوکسمی و تلف شدن دام ها در جزیره قشم

درا گفت: هر ساله بصورت فصلی آمارهایی از تلف شدن دام ها توسط دامداران گزارش می‌گردد که اکثر مواقع این اتفاق در فصول بعد از بارندگی یعنی آبان الی اسفندماه دیده شده است البته در دام هایی که خوراک دستی و یکنواخت و خشک شده مصرف می‌کنند آمار تلفات کمتر اما در دام‌هایی که بعد از بارندگی از مراتع و علف تازه استفاده می‌کنند آمار بالاتری از تلفات گزارش شده است.

رئیس اداره دامپزشکی قشم گفت: به دامداران گرامی توصیه میشود، قبل از شروع فصل بارندگی نسبت به تهیه و انجام واکسن دام‌های خود اقدام نمایند. هم‌اکنون نیز باتوجه به بهادار بودن واکسن طبق بخشنامه سازمان دامپزشکی کشور، دامداران می‌توانند با مراجعه به کلینیک دکتر رجایی دامپزشک بخش خصوصی شهرستان قشم نسبت به تهیه واکسن و دارو که تحت نظر این اداره توزیع می گردد اقدام نمایند.

انتهای پیام/داود اسلامی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار