بر اساس گزارش روز گذشته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان، شمار مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ایران تا بیستم اسفند ۹۸، هشت هزار و ۴۲ نفر است؛ یعنی به طور میانگین روزانه حدود ۴۰۰ تن از هموطنانمان که به ویروس کرونا مبتلا گشته اند، کشف و شناسایی شده‌اند؛ هرچند استفاده از "میانگین"، چندان مناسب نیست.
کد خبر: ۸۳۰۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴ 11 March 2020
بگذارید همین ابتدا یک نکته را تاکید کنیم؛ اینکه منظورمان از «جدید»، اتفاقاتی است که تا در ۲۴ ساعت منتهی به تنظیم این گزارش یعنی تا ساعت ۰۳:۳۰ بامداد چهارشنبه (۲۱ اسفند ۹۸) به وقت ایران، معادل ساعت ۰۰:۰۰ به وقت گرینویچ ـ که شروع روز جدید در تقویم میلادی است ـ به وقوع پیوسته و شامل به روزرسانی‌های آمار بعد از آن نیست!
به گزارش «تابناک»؛ بر اساس گزارش روز گذشته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان، شمار مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ایران تا بیستم اسفند ۹۸، هشت هزار و ۴۲ تن است؛ یعنی به طور میانگین روزانه حدود ۴۰۰ تن از هموطنانمان که به ویروس کرونا مبتلا شده اند، کشف و شناسایی شده‌اند، هرچند استفاده از "میانگین" برای نشان دادن روندی که به شدت صعودی‌ست، چندان مناسب نیست.

این در حالی است که به گفته مسئولان وزارت بهداشت کشورمان، بسیاری از مبتلایان به این ویروس نوپدید به دلایل متعدد شناسایی نمی‌شوند و موارد قطعی که در آمار رسمی روزانه اعلام می‌شوند، تنها بخشی از مبتلایان به ویروس را شکل می‌دهند؛ وضعیتی که منحصر به کشورمان نیست و تقریبا در سراسر کره خاکی، در کشور‌هایی که با کرونا دست به گریبان هستند و حتی برخی کشور‌هایی که رسما درگیری شان با این ویروس تاجدار را اعلام نکرده اند، حاکم است.

یک- ۱۱۹ به علاوه یک
نخستین نکته‌ای که با تامل در آمار جهانی ابتلا به کووید ۱۹ خودنمایی می‌کند، رشد سریع و چشمگیر کشور‌های درگیر با هفتمین نسل ویروس کرونای کشف شده است. آنقدر سریع که ۷۲ ساعت پیش کمتر از یکصد کشور با این کابوس مواجه بودند و حالا حدود ۱۲۰ کشور با کرونای جدید درگیرند؛ ۱۱۹ کشور و یک فروند کشتی کروز مسافربری که حدود ۷۰۰ تن از سرنشینانش مبتلا به ویروس شناسایی شده اند و تاکنون ۷ تن از ایشان جانشان را از دست داده اند.

دو- شکست مطلق آمار چینی!
با نگاهی به آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان پی خواهیم برد که حدود ۱۱۹ هزار تن به این ویروس مبتلا شده اند. عددی که فارغ از بزرگی آن، رشد بسیار چشمگیری نشان می‌دهد، به طوری که طی ۷۲ ساعت، میزان افزایشش ۱۹ هزار بوده است. این روند در شمار جان باختگان کووید ۱۹ هم به چشم می‌خورد که ۷۲ ساعت پیش حکایت از جان باختن حدود ۳۵۰۰ فرد مبتلا داشت و حالا به حدود ۴۳۰۰ جان باخته رسیده است، حال آنکه ظاهرا بحران در چین مهار شده و آنچه موجب رشد شدید آمار مبتلایان و جان باختگان ویروس کروناست، شیوع ویروس در دیگر کشور‌های جهان است.

سه- ثبت ۵ اولین
ترکیه با شهروندی که تازگی به اروپا سفر داشته، جاماییکا با زنی که اخیرا از انگلستان به این کشور بازگشته، جمهوری دموکراتیک کنگو با توریستی که از بلژیک به این کشور سفر کرده و در بدو ورود شناسایی شده، پاناما با شناسایی فرد مبتلایی که اطلاعات خاصی درباره اش منتشر نشده و مغولستان با گردشگر فرانسوی که از مسکو راهی این کشور شده، پنج کشوری هستند که طی ۲۴ ساعت اخیر به جرگه کشور‌های کرونایی پیوسته اند. کشور‌هایی که احتمالا از امروز با ترس و لرزی ویژه اخبار جهانی در این خصوص را دنبال می‌کنند.

چهار- تداوم صدرنشینی ایتالیا
تامل در آمار و ارقام ابتلا به کووید ۱۹ و مرگ بر اثر آن در ۲۴ ساعت اخیر، حکایت از تداوم صدرنشینی ایتالیایی‌ها دارد. صدرنشینی این کشور در میزان مبتلایان قطعی (با شناسایی حدود هزار مبتلای قطعی در ۲۴ ساعت اخیر) و مرگ و میر ناشی از این ابتلا (با ۱۶۸ جان باخته در همان بازه یاد شده) که موجب شده ایتالیا در حال حاضر مهم‌ترین کانون شیوع ویروس در جهان به نظر برسد و روز به روز بر شمار کشور‌هایی که مدعی هستند ویروس از ایتالیا به جغرافیایشان منتقل شده افزوده شود.

پنج- و سرانجام «قسطنطنیه»!
اگر از چین تا اروپا، چه جاده ابریشم را دنبال کنید و چه با خط کش، خطی ترسیم کنید، همه کشور‌های مسیر و حتی در امتداد مسیر تا انتهای اروپا، مدت هاست .با کرونا دست به گریبان هستند، الا ترکیه که اقتصادش به گردشگری گره خورده و همزمان در تلاش برای کشورگشایی در سوریه و لیبی است! موانعی که ظاهرا ساعاتی پیش از سر راه ویروس کرونا برداشته شد تا وزیر بهداشت ترکیه از مثبت شدن نتیجه آزمایش یکی از هموطنانش خبر دهد. البته او نگفت این فرد ساکن کدام شهر است، اما برخی گزارش‌ها حکایت از وقوع این رویداد در استانبول دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار