عرضه ماهی در غرفه‌های نوروزی قم
این روزها«سین سلامتی» مهم‌تر از سین‌های دیگر سفره هفت‌سین بوده و حضور مردم در سطح شهر محلی از اعراب ندارد؛ از مردم باید خواست دغدغه خرید ماهی قرمز نداشته باشند و با عمل به توصیه‌ها در خانه بمانند.
کد خبر: ۸۳۰۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۸ 14 March 2020

به گزارش تابناک قم، طبیعت کار خودش را می‌کند و در حال «حول حالنایی» دیگر است، درختان کم‌کم شکوفه کرده‌اند و صدای پرندگان که از آشیانه‌های خود بیرون آمده‌اند نوید آمدن بهار را می‌دهد.

نوروز با آمدنش نه طبیعت بلکه درون آدمی را که خود قیامتی است به رستخیز دوباره برمی‌انگیزاند، اما گویی بهار امسال با هرسال دیگر در تفاوت است. شور و شوق و هیجانات هرساله کم شده و اغلب مردم در خانه ماندن را به خریدهای معمول این موقع از سال ترجیح داده‌اند.

بهار امسال آرام‌تر و بی‌صداتر از هرسال دیگر درراه است اما دلیل این‌همه سکوت و آرامی باوجودآن همه تحول برای چیست!!!؟ بهار هم تحت تأثیر یک پدیده نوظهور و تازه‌وارد قرارگرفته به نام «ویروس کرونا».

این روزها بسیاری از بازارها بی‌رمق شده و تحت تأثیر این ویروس از رونق افتاده است و درحالی‌که ویروس کرونا به دلیل اپیدمی بودن و سرعت انتقال بالا، بسیاری از تجمعات را به تعطیلی کشانده و حتی بسیاری از شعائر اسلامی و دینی را تحت‌الشعاع خود قرار داده است اما هنوز هم هستند خانواده‌هایی که در حال خرید عید هستند و به فکر چیدن سفره هفت‌سین.

چیدن این سفره یکی از سنت‌های دیرینه ایرانیان بوده و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در سفره هفت‌سین ایرانی علاوه بر سنجد، سمنو، سرکه، سیر، سماق، سکه، سیب، و درنهایت سبزه، ماهی قرمز نیز از دیرباز راه خود را بازکرده است و به گفته برخی مورخان نماد جریان زندگی و سرزندگی است و به نام‌های ماهی طلایی، ماهی گلی و ماهی حوض نیز خوانده می‌شود.

قمی‌ها هم که در پایبندی به آداب‌ورسوم و سنت‌های دیرینه‌شان مثال‌زدنی هستند، این روزها با وجود از رونق افتادن بسیاری از امور خود را برای برپایی مراسم نوروز آماده می‌کنند؛ اما سؤال اساسی این است آیا با این اوضاع و شرایط خرید ماهی گلی از سوی خانواده‌ها توجیه دارد یا نه!!؟ درحالی‌که همه متخصصان و مسئولان وزارت بهداشت درخواست در خانه ماندن هم‌وطنان را دارند و از مردم عاجزانه می‌خواهند که ترددها و عبور و مرور در سطح شهر را به حداقل برسانند، سؤال این است آیا این روزها خرید ماهی قرمز یا گلی محلی از اعراب دارد؟ و آیا باید غرفه‌های عرضه ماهی قرمز و تزئینات سفره هفت‌سین ویژه نوروز در شهر برپا شود یا نه؟

 

علیرضا مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، در واکنش به این انتقادها اظهار داشت: برپایی این غرفه‌ها با مجوز دستگاه‌های ذی‌ربط ازجمله اداره کل دامپزشکی استان قم بوده است.

مدیرعامل سازمان میادین، میوه تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قم ابراز کرد: به دلیل شیوع بیماری کرونا در حال حاضر تعداد 9 غرفه در سطح مناطق احداث‌شده که نسبت به سنوات گذشته به یک‌سوم کاهش‌یافته است.

وی ادامه داد: خیابان امام ابتدای 20 متری شهید بهشتی، خیابان زنگارکی جنب بوستان، خیابان 19 دی ابتدای بیطرفان، بلوار جمهوری مقابل بیمارستان ولیعصر(عج)، میدان ارتش به سمت فلکه میثم، بلوار شهید کرمی نبش کوی 15، بلوار شهیدان دل آزر مابین کوچه 5 و 7 و میدان رسالت نه غرفه‌ای هستند که در این مناطق احداث گردیده است.

مظفری با تأکید بر اینکه کلیه موارد بهداشتی جهت رعایت بهداشت فردی و عمومی در نامه‌ای از سوی مدیرکل دامپزشکی استان قم به بهره‌برداران ابلاغ‌شده است، گفت: آن‌ها موظف به رعایت نکاتی از قبیل عدم عرضه و فروش حیوانات،خزندگان، دوزیستان، نرمتنان مانند مارماهی، لاک‌پشت گوش قرمز و حلزون هستند.

مدیرعامل سازمان میادین، میوه تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قم ادامه داد: غرفه داران بایستی همکاری لازم را با ناظرین بهداشت و دامپزشکی داشته باشند و پس از پایان مدت قرارداد و جمع‌آوری غرفه به‌هیچ‌عنوان حق رهاسازی ماهیان قرمز در منابع آبی، جوی‌های آب و یا برگشت به مکان خرید یا مراکز پرورشی را ندارند.

به نظر می‌رسد که این روزها«سین سلامتی» مهم‌تر از سین‌های دیگر سفره هفت‌سین بوده و حضور مردم در سطح شهر محلی از اعراب ندارد؛ از مردم باید خواست دغدغه خرید ماهی قرمز نداشته باشند و با عمل به توصیه‌ها در خانه بمانند و از اجتماعات بپرهیزند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار