کد خبر: ۸۳۳۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۰ 24 March 2020

کارآزمایی بزرگ بر روی چهار دارو در درمان ویروس کرونا COVID-19سازمان جهانی بهداشت (WHO)، قصد دارد چهار دارویی را که بیش‌تر از همه برای درمان COVID-19 مناسب به نظر می‌رسند، در یک کارآزمایی بزرگ جهانی مورد بررسی قرار دهد.

این داروها شامل ترکیب دارویی که در حال حاضر برای HIV استفاده می‌شود (lopinavir و ritonavir که با نام تجاری Kaletra شناخته می‌شود)، درمان مالاریا که اولین بار در زمان جنگ جهانی اول استفاده شد (chloroquine و hydroxychloroquine)، یک داروی ضد ویروس ابولا (remdesivir) و ترکیبی از Ritonavir/lopinavir و اینترفرون بتا هستند.

سازمان جهانی بهداشت اسم این کارآزمایی بزرگ را SOLIDARITY (همبستگی) گذاشته است.

طراحی این مطالعه دوسوکور که بالاترین استاندارد کارآزمایی‌های بالینی است نمی‌باشد. لذا ممکن است در بیماران تحت درمان که اطلاع دارند چه دارویی دریافت کرده‌اند اثر دارونما (placebo effect) نیز وجود داشته باشد. سازمان جهانی بهداشت بر این باور است که بین قدرت علمی شواهد این مطالعه و سرعت عمل آن باید تعادل برقرار کرد.

شرکت در این کارآزمایی آسان بوده و پس از تشخیص قطعی COVID-19، پزشک می‌تواند مشخصات بیمار را در وب‌سایت WHO وارد کند و بیمار نیز باید فرم رضایت آگاهانه را پر کند. پس از مشخص‌کردن نوع داروهای موجود در بیمارستان توسط پزشک، بیماران طبق دستور سایت WHO تصادفی‌سازی می‌شوند.

خانم دکتر Henao Restrepo از بخش تحقیقات واکسن سازمان جهانی بهداشت امیدوار است به منظور دستیابی به نتایج قوی (robust)، چندین هزار بیمار از سرتاسر دنیا در این مطالعه وارد شوند. کشورهای ایران، آفریقای جنوبی، آرژانتین و کشورهای اروپایی شامل فرانسه، اسپانیا، آلمان، هلند، بلژیک، لوکزامبورگ و انگلستان تاکنون به این مطالعه پیوسته‌اند.

بخش اروپایی این مطالعه با عنوان Discovery به رهبری دکتر Florence Ader متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان دانشگاهی لیون و محقق مرکز تحقیقات بین‌المللی عفونت‌شناسی CIRI وابسته به انستیتو ملی تحقیقات پزشکی و سلامت فرانسه (INSERM) انجام می‌گیرد.

سازمان جهانی بهداشت درصدد انجام مطالعه‌ مشابهی با موضوع درمان‌های پیشگیرانه برای محافظت پرسنل بهداشتی-درمانی در فرایند درمان و مراقبت از بیماران نیز هست.

https://www.sciencemag.org/news/2020/03/who-launches-global-megatrial-four-most-promising-coronavirus-treatments

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار