طبق اظهارات روانشناسان، فشارهای روانی می‌تواند منجر به عارضه‌ای تحت عنوان سندروم قلب شکسته شود.
کد خبر: ۸۳۵۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶ 02 April 2020

به گزارش تابناک سمنان: دکتر حمید خاکباز متخصص روانشناسی گفت: پژوهش‌های روانشناسی و پزشکی پدیده شکستن دل را تائید کرده اند، درواقع علائم مختلفی را در شکستن قلب مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس، ناهنجاری‌های الکتروکاردیگرافی قلب و تغییر در نشانه‌های زیستی و قلبی بدن شاهد هستیم.

او افزود:در واقع سندروم قلب شکسته شامل درد هیجانی و جسمی می‌شود و این افراد دچار ضایعه قلبی نیستند، اما به دلیل فشار‌های روانی و جسمی حاد این سندروم ایجاد می‌شود. همچنین فشار‌های روانی و جسمی به دو دسته مثبت و منفی تقسیم می‌شوند.

متخصص روانشناسی تشریح کرد: فشار‌های روانی مثبت ازدواج و تولد فرزند را شامل می‌شوند که به سندروم قلب شاد معروف هستند در واقع ممکن است برای یکی از این افراد مشکل ایجاد شود و ما به عنوان اطرافیان با او هم صحبت و همدرد شویم که این کار باعث ترشح هورمون‌های جنگ و گریز می‌شود و افزایش این هورمون‌ها ممکن است به قلب ما آسیب بزند. اما در فشار‌های روانی منفی هورمون‌های جنگ و گریز با کاهش رو به رو شده و باعث سندروم قلب غمگین می‌شوند و فشار‌های روانی و اجتماعی بر قلب ما اثر می‌گذارند.

خاکباز تصریح کرد: سندروم قلب شکسته به چند دلیل ممکن است اتفاق بیفتد که از لحاظ روانشناختی تنهایی، پایان یافتن یک رابطه عاشقانه و از دست دادن یک شخص در زندگی از مهمترین این دلایل به شمار می‌روند.

او ادامه داد: در یک نظریه روانشناختی بیان شده است که اگر ۵ مرحله مهم را در خصوص غم واندوه به طور صحیح طی نکنیم دچار مشکلات روانشناختی خواهیم شد که یکی از این مشکلات مربوط به سندروم قلب شکسته است. این پنج مرحله شامل انکار واقعیت، خشم، چانه زنی در پذیرش غم و مشکل، افسردگی و طی نکردن مسیر پذیرش می‌شود. 

این متخصص روانشناسی تصریح کرد: در واقع مسئله افسردگی به تنهایی باعث ایجاد سندروم قلب شکسته می‌شود، زیرا این افراد با کسی در ارتباط نیستند و صحبتی با اطرافیان خود ندارند.


بیشتر بخوانید: کاهش چشمگیر سطح درد بیماران با استفاده از موسیقی


خاکباز با اشاره به آسیب‌های اجتماعی که بیشتر متوجه نوجئانان است، اظهار کرد:  یکی دیگر از مشکلات مربوط به این زمینه که بیشتر نوجوانان و جوانان به‌خصوص زنان را در برمی‌گیرد مربوط به آسیب‌های اجتماعی و شکل‌گیری روابط چند گانه، متعدد و متنوع با افراد گوناگون است که روابط متقابل دختر و پسر از نمونه بارز آن محسوب می‌شود. همچنین اگر در این زمینه شاهد یک رابطه عمقی و قلبی باشیم و بعد از مدتی این رابطه با مشکل و شکست روبه رو شود، یک آسیب جدی روانشناختی را مشاهده می‌کنیم که باعث سندروم قلب شکسته خواهد شد.

او افزود: از دیگر مواردی که در سندروم قلب شکسته موثر است می‌توان به اختلال استرس پس از سانحه اشاره کرد؛ به این معنی که ممکن است در یک حادثه آسیب جسمی صورت بگیرد و حل این موضوع برای شخص مورد نظر بسیار سخت و دشوار باشد و به سندروم قلب شکسته مبتلا شود.

این متخصص روانشناسی گفت: باید به این نکته توجه داشت که ممکن است پردازش هیجانی این افراد نسبت به مسائل با سایرین متفاوت باشد، زیرا افکار و تصور این افراد غمگین و افسرده‌تر به نظر می‌رسد. همچنین آن‌ها سیستم ایمنی ضعیف، استرس و نگرانی بیشتری را تجربه می‌کنند.

خاکباز ادامه داد: از دیگر موارد ابتلا به این سندروم را می‌توان در افرادی که اعتیاد به استمال دخانیات دارند، مشاهده کرد  که در صورت مواجهه با یک فقدان، دچار آسیب جدی خواهند شد.

او در پایان در خصوص راهکار‌های درمانی این افراد بیان کرد: از مهم‌ترین راهکار درمانی می‌توان به همراه شدن یک تیم متخصص با این افراد که شامل پزشک، متخصص مغز و اعصاب، متخصص قلب و عروق، روانشناس و روان درمانگر می‌شود، اشاره کرد؛ به‌عنوان مثال اسکن قلب این افراد نسبت به سایرین  متفاوت است و برای طی کردن مسیر درمان باید یک تیم متخصص در تمام زمینه‌ها همراه آن‌ها باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار