حکایت حضور طلاب و روحانیون جهادی در خط مقدم مبارزه با کرونا حکایت تغییر موقت لباس برای خدمت روزآمد به مردم است، لباسی که دیروز عبا و عمامه بود و امروز به شیلد و ماسک و گان تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۴۱۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۳ 25 April 2020

به گزارش تابناک قم، امروز جمعه پنجم اردیبهشت ماه و یکی از روزهای هفته سلامت با عنوان «روحانیون، نهاد‌های دینی و همدلی مؤمنانه در مقابله با کرونا» نامگذاری شده است.

این روحانیون و طلاب خواهر یا برادر همین جهادگرانی هستند که از همان روزهای نخست شیوع کووید19 در صحنه حاضر بودند، چراکه برای جهادگر فرقی ندارد عرصه خدمت سخت باشد یا آسان، پُرخطر باشد یا بی خطر. هرچه که باشد، جهادگر همیشه در صحنه فعال است و آماده جانفشانی. او به دنبال آن است تا کار محوّل شده را – حتی اگر نظافت سرویس بهداشتی باشد - بدون منت و حتی بدون درخواست اجر و مزد تقبّل کند تا کاری بر زمین نماند.

او در این اقدام به دنبال کسب رضایت الهی، لبخند رضایت حضرت صاحب عصر و زمان (عج) و حضرت آقا (حفظه الله) و همچنین دعای خیر مردم است.

در این مسیر شاید برخی چنین بیندیشند که طلبه جهادگر ، هرچه اراده کند و بخواهد می گوید و انجام می دهد و به تعبیر دیگر، حرف، حرفِ خودش است؛ در حالی که طلاب جهادگر در تجربه اخیر نشان دادند که در کار کادر درمانی دخالت نمی کنند و فقط تلاش دارند تا در خدمت جمع باشند و کاری هر چند کوچک و ناچیز را به پیش ببرند، همین هم سبب شد تا آنان از سوی کادر درمانی مراکز بهداشتی پذیرش بیماران کرونایی، به عنوان یکی از اعضای همین کادر شناخته شده و در جمع آنان پذیرفته شوند.

جالب این که وقتی پای درد دل آن ها هم می نشینی، می گویند الگویشان شهید حاج قاسم است که به خط می زد تا مردم راحت باشند.

و به همین دلیل است که این جهادگران طلبه، نام گروه های جهادی خود را با نام سردارانی مانند شهید حاج قاسم سلیمانی و یا برخی از شهدای مظلوم مدافع حرم مانند شهید حجت الاسلام والمسلمین مالامیری (نخستین شهید روحانی مدافع حرم از قم) مزیّن می کنند تا نشان دهند راه جهاد و ایثار ادامه دارد و همواره به پیش می رود.

همین نگرش است که بیمار کرونایی را در نزد این طلاب جهادگر به یکی از اعضای خانواده مانند پدر، مادر، برادر یا خواهرشان تبدیل می کند، چراکه خانواده این دلسوزان جهادی، هموطنان و بلکه همه بشریت هستند و با همین بینش الهی است که آنان، تقاضای پرستاری از سالمندان کرونایی اروپایی را نیز به حُکم وظیفه انسانی به وزارت امور خارجه تسلیم کرده اند، اتفاقی که از سوی خانه طلاب جوان به وقوع پیوست تا برگ زرّین دیگری در کارنامه طلاب جهادگر قمی ثبت شده باشد.

این گونه است که طلبه جهادگر خود را عضوی از همین مردم و همراه و غمخوار آنان می بیند.

حجت الاسلام محمد قدوسی یکی از همین طلاب جهادگر است که در گفتگو با خبرنگار فارس در قم، بیان حدیثی از امام صادق (ع) را حُسن آغاز کلام خود می کند: «حضرت در روایتی که در صفحه 434 جلد دوازدهم کتاب شریف مستدرک الوسائل آمده، مؤمنان را در نیکی و رحم و عطوفت به یکدیگر، مانند اعضای یک پیکر می بینند که وقتی عضوی از این اعضا به درد می آید، دیگر اعضا با بی خوابی و رنج دیدن با او همدردی می کنند.»

وی همچنین بیان می دارد که در این 4 سالی که از آغاز دوران طلبگی اش گذشته، نتوانسته بوده به این زیبایی طعم شیرین خدمت کردن به مردم را بچشد.

وی می گوید: «شیرینی طعم این خدمت وقتی بیشتر می شود که ما با علم به خطر زیاد این امر، داوطلبانه به صحنه آمده ایم تا باری از دوش مردم برداریم و این کار را هم به صورت گمنام و در حالی که تغییر لباس و پوشیدن ماسک و گان، اجازه شناخته شدن ما را به بیماران و خانواده های آنان نمی دهد بر عهده داریم.»

این جهادگری داوطلبانه طلاب در مبارزه با کرونا تا آن جا جالب است که حتی بازرسان سازمان بهداشت جهانی هم در زمان حضور در بیمارستان های قم از این پدیده اظهار شگفتی کردند.

این حضور در صحنه البته همچنان ادامه دارد و بیش از 8 هزار روحانی و طلبه جهادگر در قم و سراسر کشور تلاشی شبانه روزی را در شیفت های کاری مختلف تجربه می کنند، برخی به مراکز درمانی بیماران بستری می روند و با هماهنگی کادر پزشکی و پرستاری و دیگر پرسنل نظام سلامت، هم امور شخصی بیماران و هم روحیه دادن به آنان را بر عهده می گیرند، برخی دیگر حضوری جهادی در آرامستان ها دارند و به تجهیز درگذشتگان اعم از تغسیل، تکفین، اقامه نماز و تدفین مشغول هستند و برخی دیگر نیز خدمت رسانی خود را در کمک و دلداری به خانواده متوفّیان و بیماران کرونایی می‌بینند و با مراجعه به درب منازل این عزیزان، هم توزیع سبد معیشتی و هم روحیه دادن به آنان را دنبال می کنند.

البته فعالیت طلاب و روحانیون جهادگر و مجاهد در خط مقدم مبارزه با کرونا به همین عرصه ها محدود نمی شود و برخی دیگر انجام مشاوره های تخصصی به خانواده مبتلایان و رفع برخی شبهات درباره مسائل مربوط به خیر و شرّ را تجربه و برخی دیگر نیز در قالب گروه های جهادی، تهیه سبد معیشتی برای نیازمندان را از طریق خیِّرین پیگیری می کنند، در عین حال که پشتیبانی از دیگر گروه‌های جهادی حاضر در صحنه نیز از دیگر عرصه های خدمتگزاری طلاب جهادی است.

بر این اساس باید اذعان کرد که این طلاب جهادی مانند کادر درمانی، جانشان را بر کف دستان خود گرفته، باز هم در میدان عمل و اقدام خوش درخشیده و در کنار مردم مانده اند، اقدامی شجاعانه که تحسین حضرت آقا را نیز در پی داشته است.

همه این ها نشان می دهد که این طلاب جهادگر شایسته تکریم اند، هرچند خود آنان همچنان به این می اندیشند که تنها لباس خدمتشان به مردم تغییر کرده و پس از شکست کرونا هم با همان عمامه و عبای ساده، باز هم در کنار همین مردم خواهند بود و به خدمتگزاری به آنان ادامه خواهند داد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار