کد خبر: ۸۴۷۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸ 09 May 2020

شبکه‌های خارجی آمده‌اند از رضاشاه یک قدیس ساخته‌اند/ وجود 210 بیماری واگیردار در ایران معاصر/ ثبات قیمت‌ها در زمان هویدا گزافه‌گویی است

تابناک/خسرو معتضد می‌گوید: امروز این تلویزیون‌ها و شبکه‌های خارجی آمده اند از رضا شاه یک فرد معصوم و قدیس می‌سازند این درحالی است که اگر مردم تاریخ آن زمان را بخوانند، روزنامه ها و کتاب‌ها را بدانند، آن وقت می‌دانند که این نوع بی‌گناه جلوه دادن اشتباه بزرگی است و چنین نبوده است.

 خسرو معتضد استاد تاریخ معاصر ایران و مورخ ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به روند بیماری‌های واگیردار در طول صدسال اخیر در ایران، اظهار کرد: بیماری‌های واگیردار امروز که به نام کرونا نام گرفته در تاریخ ایران شبیه آن وجود داشته است به طوری که مورخان ایرانی می‌گویند در قرن هفتم میلادی و در زمان خسرو پرویز طاعون وارد ایران شد و بسیاری از ایرانی‌ها در اثر آن از دنیا رفتند، در آن زمان سربازان ایرانی مستقر در ترکیه، آفریقا، سوریه و فلسطین این بیماری را وارد ایران کردند.

مشاور تاریخی سریال «دکتر قریب»با اشاره به به مرگ یکی از پادشاهان ایرانی در اثر بیماری طاعون، عنوان کرد: مورخان می‌گویند قُباد دوم یا شیرویه یا کُواد، بیست و پنجمین پادشاه ساسانی نیز بر اثر بیماری طاعون از دنیا رفته است. ایران در طول تاریخ به لحاظ قرار گرفتن بر سر راه آسیای جدید و قدیم و غربی و شرقی همواره مورد هجمه بیماری های وبا، حصبه و تیسفون قرار می‌گرفت.

وی با تأکید بر اینکه اغلب بیماری‌های ایران از کشورهای همسایه وارد می‌شد، ادامه داد: همسایه‌های ما در آن زمان نادان بودند و بیماری‌ها از طریق آنها وارد کشور می‌شد. در زمان مظفرالدین شاه مردم لباس‌های افراد مبتلا به وبا یا مردگان و رخت آن‌ها را در چشمه‌های کرمانشاه می انداختند و افراد دیگر هم به این بیماری مبتلا می‌شدند و این موجب شد تا در 1322 هجری قمری تعداد بسیای از دنیا بروند.

این مورخ ایرانی بر نقش رعایت بهداشت در عدم همه‌گیری بیماری‌های واگیردار در میان مردم تأکید کرد و گفت: سال 1309 وبای معروف، کشور را فرا می‌گیرد و ناصرالدین شاه از کشور فرار می‌کند، او به طرف محلات و ملایر حرکت کرده بود که به او خبر می‌دهند وبا تمام کشور را فرا گرفته است، این بار نیز از طریق کرمانشاه این بیماری وارد کشور شد.

وی افزود: «وبا» از مغرب زمین وارد ایران می شد. یک مأمور انگلیسی گزارش داده که شیراز طوری کشتار بوده که مردم دچار وحشت شدند و حاکم شهر 4 توپ جنگی را در دوازه‌های شهر مستقر می‌کند و هر روز از طریق آنها به دروازه‌ها شلیک می کند تا وبا فرار کند.

معتضد این گونه ادامه می‌دهد که در سال 1835 نیز منابع روسی و انگلیسی نوشته‌اند که 35هزار نفر در رشت از دنیا می‌رود به طوری که شهر جولانگه حیوانات وحشی می‌شود.

این مورخ ایرانی می گوید: در سال 1297 هجری شمسی در ایران نیز در اثر یورش ترک‌های عثمانی به ایران بسیاری از دنیا رفتند، در آن زمان روغن و برنج را احتکار و برای روسیه می‌فرستادند، عثمانی‌ها نیز در این باره نقش داشته اند و اموال ایران را خارج می‌کردند.

استاد تاریخ معاصر ایران ادامه داد: آخرین اپیدمی مهم در کشور، گرسنگی به علت کمبود وسایل نقلیه بود، در کتاب رستاخیز ایران آمده است که سال 1341 می‌گفتند رضا شاه گندم و برنج را خریداری و اداره املاک پهلوی آن‌ها را جمع آوری می‌کند و سپس به آلمان و شوروری صادر می‌کرد. این مهمترین علت گرسنگی مردم در زمان پهلوی بود.

وی با انتقاد از دروغگویی رسانه‌هایی مانند ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی درباره حقایق تاریخی ایران، تصریح کرد: امروز این تلویزیون‌ها و شبکه های خارجی آمده اند از رضا شاه یک فرد معصوم و قدیس می‌سازند در صورتی که اگر مردم تاریخ آن زمان را بخوانند، روزنامه ها و کتابها را بدانند، آن وقت می دانند که این نوع معصوم سازی اشتباه بزرگی است و چنین نبوده است. شبکه‌های معاند خارج نشین مردم را از کرونا بیش از حد ترساندند، آقای رمضان پور معاون مهاجرانی در وزارت ارشاد بود.آن زمان که ما در مجله کهکشان کار می کردیم ما را به صورت مداوم توبیخ می کردند و احظار می کردند و امروز آن طرف آب فعالیتهای ضد ایرانی و مردمی می کند.

وی تأکید کرد: مطبوعات ما در گذشته مطالب خوب و جالبی می نوشتند و از آن طریق علاقه مند به تاریخ شناسی شدم اما امروز دیگر مطالب تاریخی نمی‌بینیم و نمی خوانیم، به دلیل همین عدم آگاهی مردم از تاریخ است که می گویند زمان های گذشته مردم در بهشت بوده اند.

شناسایی 210 بیماری واگیردار در ایران معاصر

وی ابراز کرد: نماینده جامع اتفاق ملل پیش از جنگ جهانی دوم بود که در سال 1304سه پزشک را به ایران می‌فرستند تا گزارشی را درباره روند بیماری‌ها در این کشور مورد بررسی قرار دهند. آنها در این گزارش می‌نویسند که 210بیماری از جمله حصبه، کچلی، مالاریا و تیفوس وجود دارد که این آمار بیماری‌ها را مشخص می‌کند.

وی به پیشرفت‌های کشور درطول دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: امروز شمال ایران شبیه به سوئیس شده است،مردم سرمایه‌گذاری کرده اند و پس از انقلاب و در همین 40 سال اخیر رشد بسیاری داشته است، همین تهران را می‌توان بیرون از شهر دید که چقدر تغییر کرده است. سطح زندگی مردم امروز خوب است و این ماهواره‌ها چیزی جز سخن بیهوده نمی‌گویند. فقط مدیران ما نمی‌توانند از ظرفیتها استفاده کنند، هر روز ما صبح می بینیم که ترامپ ما را تحریم کرده است زمان مصدق ما هم تحریم بودیم و نمی گذاشت نفت کشور را بفروشیم اما او کار کرد و مردم راضی بودند. مصدق می آمد در رادیو و مطبوعات آن زمان با مردم حرف می زد، با مردم درد و دل می کرد و مردم نیز همراه او بودند، امروز هم دولت باید چنین رویه ای داشته باشد و مردم را غربیه نداند.

وی یادآور شد: انگلیسی‌ها ریل‌های راه آهن را ندادند، کشور در محاصره بود و هیچ جیزی نمی رسید. در آن زمان مردم آمدند و کالاهای خارجی را تحریم کردند، یک وسیله خارجی در کشور مصرف نمی شد و تمام از مرز خرمشهر به کشورهای صادر کننده برگردانده شد. مغازه ای که جنس انگلیسی می فروخت را آتش می زدند، مردم ما آن گونه رفتار می کردند.

معتضد با انتقاد از رفتار ناآگاهانه برخی مسئولان در مواجه با بحران ها، ابراز کرد: برخی از مسئولان ما حتی جغرافیای سرزمینی کشور را نمی دانند، باید برای آن‌ها کلاس ایران‌شناسی گذاشت.کلاس‌های جغرافیا و جامعه شناسی را برای دولتمردان باید گذاشت چرا که آنها مردم ایران را خوب نمی‌شناسند.

وی تأکید کرد: هویدا در آن زمانی که آمده بود در مصاحبه با خبرنگاران و ما می گفت صدای من را پخش نکنید،او لهجه فرنگی داشت چرا که بیشتر عمر خود را از خارج از کشور زندگی کرده بود. اما امروز می‌بینیم که هویدا در بین عامه مردمی که تاریخ نخوانده اند مشهور شده‌اند، می گویند کبریت در زمان او یک قیمت ثابت داشته است که یک گزافه گویی بیش نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار