کد خبر: ۸۴۹۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴ 12 May 2020
 
تابناک/در طرح «بهارانه کتاب۹۹» مثل دوره‌های قبل هر نفر ۱۵۰‌هزار تومان به ازای هر کارت ملی قادر به خرید کتاب است. این مبلغ هم می‌تواند یکجا خرید شود و هم به تفکیک از هر کتاب‌فروشی عضو طرح.
شهدای ایران: در حالی که مسأله برپایی یا عدم برپایی نمایشگاه کتاب تهران در سال جاری همچنان محل بحث و نظر است بهارانه کتاب سال‌۱۳۹۹ از سوی وزارت ارشاد کلید خورد تا در این شرایط کرونایی بخشی از نقدینگی ناشران و کتابفروشان جبران شود. «بهارانه کتاب۹۹» از روز شنبه ۲۰‌اردیبهشت همزمان با ولادت امام حسن مجتبی؟ع؟ آغاز به کار کرد و قرار است تا سه‌شنبه ۳۰‌اردیبهشت در کتاب‌فروشی‌های عضو طرح در سراسر کشور به مدت ۱۱‌روز برگزار شود. میزان یارانه اختصاص یافته به طرح «بهارانه کتاب۹۹» ۲۰میلیارد ریال و یارانه خرید کتاب ۲۰درصد است. هر چندانتظار می‌رفت با توجه به عدم برگزاری نمایشگاه کتاب مبلغ بیشتری اختصاص داده شود اما در صورت برگزاری طرح تابستانه شاید بخشی از منابع مدیریت شود.

چه تعداد کتاب‌فروشی در بهارانه‌۹۹ هستند؟
در این طرح، ۱۴۷‌کتاب‌فروشی از شهرستان‌ها و ۵۲۱‌کتاب‌فروشی در مراکز استان‌ها مشارکت دارند. استان‌های تهران با ۱۰۴‌کتاب‌فروشی، اصفهان با ۷۹‌کتاب‌فروشی و خراسان‌رضوی با ۷۰‌کتاب‌فروشی بیشترین مشارکت را در بهارانه کتاب داشته‌اند و استان‌های ایلام، چهارمحال‌وبختیاری هریک با ۳کتاب‌فروشی، آخرین رتبه در جدول مشارکت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

چقدر یارانه به مخاطب داده می‌شود؟
در طرح «بهارانه کتاب۹۹» مثل دوره‌های قبل هر نفر ۱۵۰‌هزار تومان به ازای هر کارت ملی قادر به خرید کتاب است. این مبلغ هم می‌تواند یکجا خرید شود و هم به تفکیک از هر کتاب‌فروشی عضو طرح. ضمن اینکه در این خرید ۲۰‌درصد تخفیف نیز به خریدار تعلق می‌گیرد. ضمن اینکه در این طرح، امکانی فراهم شده تا کتابفروشان در تأمین بخشی از یارانه مشارکت داشته باشند و بعد از اتمام بخشی از یارانه در نظر گرفته شده برای آن‌ها، در تأمین ۵۰درصد یارانه مشارکت کنند. سقف مجاز خرید برای هر خریدار حداکثر ۱۵۰۰۰۰۰‌ریال ( ۱۵۰۰۰۰ تومان) است. . سقف یارانه خرید برای هر خریدار ۳۰۰۰۰۰‌ریال ( ۳۰۰۰۰‌تومان) است.

چه کتاب‌هایی بخریم؟
در طرح «بهارانه کتاب۹۹» هر کتابی که از سوی وزارت ارشاد و خانه کتاب در لیست ثبت شده باشد قابل عرضه به مخاطب است البته گاهی اوقات برخی کتاب‌ها به دلایلی نامعلوم هیچگاه ثبت نمی‌شوند. مثلاً «آتش بدون دود» نادر ابراهیمی عموماً در این طرح‌های فصلی ثبت نمی‌شود. با این حساب همه کتاب‌های عمومی و کودک‌ونوجوان ثبت شده به همراه کتاب‌های دانشگاهی در این طرح قرار دارند. هر چند گفته می شودبه کتب آموزشی یارانه‌ای تعلق نمی‌گیرد اما در دوره‌های قبل دیده شده است برخی کتابفروشان با ترفندهایی این کتاب‌ها را هم در قالب تخفیف ۲۰‌درصدی طرح‌های فصلی عرضه می‌کنند . هر چند ارشاد مدعی است این کار تخلف است اما همچنان از سوی برخی کتابفروشان انجام می‌شود.

پرفروش‌ترین کتاب‌فروشی‌های کشور کدام است؟
تاکنون چهار روز از اجرای «بهارانه کتاب۹۹» گذشته است. اطلاعات خانه کتاب نشان می‌دهد که بیشترین فروش این طرح متعلق به کتاب‌فروشی‌های شهرستان است. اصفهان، مشهد و رشت بیشترین درصدفروش را در این طرح دارند.

تهران بیشترین فروش کتاب در «بهارانه کتاب۹۹»
در چند روز اجرای این طرح استان تهران تاکنون بیشترین فروش کتاب را داشته است و استان‌های اصفهان، فارس در رتبه‌های دوم و سوم هستند. خراسان‌رضوی، گیلان، خوزستان، مازندران، آذربایجان شرقی ، قم و کرمانشاه هم در رتبه‌های چهارم تا دهم هستند.

خرید غیرحضوری هم مهیاست!
شرایط کرونایی باعث شد که در ابتدای امسال بسیاری از کتابفروشان در هنگام تعطیلی سفارش‌های غیرحضوری از مشتریان بپذیرند و خب این باعث آرامش برخی از مشتریانی است که همچنان در خانه مانده‌اند. در «بهارانه کتاب۹۹» هم این شرایط برای کسانی که می‌خواهند غیرحضوری کتاب خریداری کنند برقرار است. در «بهارانه کتاب۹۹» به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط شیوع و گسترش ویروس کرونا و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، خریدهای غیرحضوری نیز با ثبت اطلاعات مربوطه در پنل از سوی کتاب‌فروشی‌ها پوشش داده می‌شود.

کدام استان‌های بیشتر فروختند؟
در جدول فروش براساس مبلغ پشت جلد همچنان تهران به‌دلیل تعدد کتاب‌فروشی ها در رتبه اول است و اصفهان و فارس در رتبه‌های دوم و سوم هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار