محمدرضا بهرامی، یکی از خیران و نیکوکاران کرمانیست که از گذشته، بیماران خاص و سرطانی و این روز‌ها بیماران کرونایی از خدماتش بهره می‌برند.
کد خبر: ۸۵۰۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹ 16 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: کنکاش‌هایمان در شهر کرمان ما را به مردی رساند که این روز‌ها در میان بیماران خاص، سرطانی و حتی کرونایی زبانزد است، او سال هاست خدمات متفاوتی به بیماران ارائه و با اقداماتش تلاش می‌کند تا باری از دوش بیماران و خانواده هایشان بردارد.

خیری که زندگیش را وقف بیماران کرده است

دغدغه خیر کرمانی برای بیماران شهرستانی و همراهانشان

امروز با محمد رضا بهرامی همراه می‌شویم، خیری که سال‌ها دغدغه اش حوزه درمان و سلامتی بوده و هم اکنون عضو هیئت مدیره و هیئت موسس یک انجمن خیریه بیماران خاص در کرمان است، این نیکوکار کرمانی، سال‌ها حرفه اش هتلداری بوده و سال‌های سال مرحوم پدرش نیز مهمانپذیر داشته، پس کارش طی این سال ها، همیشه با مردمانی بوده که از مکان‌های مختلفی به کرمان می‌آمدند و بخشی از این مردم، برای درمان در مهمانپذیر‌ها اقامت داشتند.  

بهرامی به شروع کارش در زمینه حمایت از بیماران سرطانی اشاره کرد و گفت: با تعدادی از خیران، پزشکان و کسانی که برای این شهر دلسوز بودند، تصمیم گرفتیم، انجمنی برای حمایت از درمان بیماران سرطانی و خانواده هایشان احداث کنیم.

او یکی از دغدغه‌های سال‌های اول تشکیل انجمن را دیدن بیمارانی دانست که از مناطق دور افتاده و محروم به مرکز استان می‌آمدند و به خاطر مشکلات مالی در چادر‌ها اسکان پیدا می‌کردند.

خیری که زندگیش را وقف بیماران کرده است

بهرامی افزود: آن سال‌ها چند کانکس تهیه و تجهیز کردیم و آن‌ها را جلوی بیمارستان‌های مختلف که بیماران مبتلا به سرطان مداوا می‌شدند، قرار دادیم.  

این نیکوکار کرمانی با بیان اینکه بعد از مدتی متوجه شدیم کانکس‌ها محل مناسبی نیست، تصریح کرد: ما یک مهمانپذیر داشتیم، سال ۸۸ که با فوت پدرم مصادف شد، به اعضای هیئت مدیره انجمن پیشنهاد دادم، می‌توانم این مهمانسرا را در اختیار انجمن قرار دهم و از آن سال قریب به ۱۰ سال، کلیه بیماران به همراه یک همراه که از شهرستان‌ها به مرکز استان مراجعه می‌کردند، در مهمانسرا اسکان داده می‌شدند.  

راه اندازی مهمانسرا ویژه بیماران خاص در کرمان  

بهرامی با اعلام اینکه به دلیل نبود برخی امکانات رفاهی برای پذیرایی از بیماران در مهمانسرا،  تصمیم بر ساخت یک مهمانسرای دیگر گرفته شد ، بیان کرد: بعد از تهیه زمین این مهمانسرا از سوی خیران و انجام عملیات ساخت تا محل اسکلت، از هیئت مدیره درخواست کردم که اجازه دهند، من ساختمان را تکمیل و تجهیز کنم.

خیری که زندگیش را وقف بیماران کرده است

او گفت: ساختمان جدید، برای ارائه خدمات به بیماران خاص و بیماران سرطانی که از سایر استان‌های کشور و یا سایر شهرستان‌های استان به کرمان می‌آیند، تجهیز و فراهم شده است.

بهرامی افزود: تا زمانی که توانایی مالی و جسمی داشته باشم، اداره و بهره‌برداری از این مهمانسرا را به نفع انجمن و برای بیماران مبتلا به سرطان، بدون گرفتن ریالی از بیمار یا از کمک‌های مردمی، انجام می‌دهم.  

در مهمانسرای چند طبقه‌ای که حالا با نام بیماران خاص نامگذاری شده است و پذیرای بیماران و همراهانشان از شهر‌ها یا استان‌های دیگر است و آن‌ها به صورت رایگان در اتاق‌های آن استراحت می‌کنند و دغدغه اسکان، صبحانه و نهار را ندارند، قدم می‌زنیم و با بیماران، گفت و شنود می‌کنیم.  

مادر بزرگ کودک بیماری که از شهرستان کهنوج به این مهمانسرا آمده، با بیان اینکه اکنون چند ماهیست برای درمان می‌آییم، گفت: در گذشته بیماران برای اقامت جایی نداشتند، اما امروز قدردان این خیران هستیم که این مکان را برای بیماران ساختند و بدون دریافت هزینه اقامت و غذا به بیماران و همراهانشان خدمات می‌دهند.  

خیری که زندگیش را وقف بیماران کرده است

در اتاق کناری، خانمی سکونت دارد که به بیماری سرطان  مبتلاست و از استان سیستان و بلوچستان، شهرستان ایرانشهر به این مهمانسرا آمده است، او به گفته‌ی خودش، برای ادای حقش به دست اندرکاران این مهمانسرا، روزی یک سوره یاسین برای سلامتیشان می‌خواند.  

در اتاقی دیگر خانم بیماریست که از شهرستان بم به کرمان آمده است، او با بیان اینکه قبلاً نمی‌دانستیم، چنین مکانی در کرمان وجود دارد و مقابل بیمارستان در چادر زندگی می‌کردیم، گفت: اکنون مدتیست در اینجا اقامت داریم، خدا خیرشان دهد، خدمات و پذیراییشان خوب است.  

این طرف تر، مرد مبتلا به سرطان خون که از بندرعباس به این مهمانسرا مراجعه کرده، نیز از خدمات این مهمانسرا خرسند است.  

در اتاق دیگر این مهمانسرا، پای صحبت مرد ویلچرنشینِ تنومندی می‌نشینیم که از استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار به کرمان آمده است. او ضمن قدردانی از بهرامی و پرسنل مهمانسرا گفت: افتخاربزرگی برای ما بیماران سرطانیست که چنین مکانی وجود دارد.  

خیری که زندگیش را وقف بیماران کرده است

بغضی عجیبی او را در میانه صحبت هایش فرا می‌گیرد، اما ادامه می‌دهد: آدم خیرخواه زیاد است و در کرمان این افراد برای ما بسیار زحمت کشیدند.  

او دعای خالصانه اش را این چنین، نثار این خیران نیک اندیش می‌کند: خدایا، تَن چنین آدم‌هایی را سالم نگه دار و ایمانشان را کامل کن و در مسیر راه و روششان چنین کسانی پیدا شود.  

کرونا، کرامت‌ها را امتداد داد

با شیوع ویروس کرونا در کشورمان ، فصل جدیدی از خاطرات تلخ برای همه رقم خورد؛ اما این فصل از زندگی با تکرار قصه همدلی و همیاری مردم عجین شد و چاشنی این دوران از کتاب زندگی را با شیرینی همراه کرد. مردم در روز‌های کرونایی نیز همچون روز‌هایی که زلزله و سیل برای مردمان گرفتاری ایجاد می‌کرد، گره گشایی کردند. گروهی ماسک تولید کردند، برخی شب‌ها و روز‌ها خیابان‌ها و کوچه‌ها را ضدعفونی کردند.

عده‌ای اجاره بهای خانه‌ها و مغازه‌های خود را بخشیدند، تعدادی خرید کردند تا مبادا پیر محله هایشان گرفتار شود، عده‌ای هم برای یاری کادر درمان به توصیه‌ها عمل کردند و در خانه‌ها ماندند تا باری از دوش مدافعان سلامت بردارند و محمدرضا بهرامی، خیر کرمانی این بار نیز برای درمان و سلامتی مردم قدم پیش گذاشت و البته کاری کمی متفاوت‌تر از دیگران ارائه داد.  

خیری که زندگیش را وقف بیماران کرده است

دکتر حسین صافی زاده، قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: پیرو همه گیر شدن بیماری کرونا در کشور و از جمله استان و شهر کرمان، از سوی وزارتخانه مقرر شد، از سوی تمامی دانشگاه ها، فضای بینابینی به صورت ایزولاسیون تهیه شود و بیماران کرونایی که از بیمارستان مرخص می‌شوند؛ اگر امکانات لازم برای آن‌ها در منزل فراهم نبود، دوران نقاهت را در این محل بگذارند.  

او با بیان اینکه پس از این ابلاغیه، برای انتخاب یک فضای مناسب پیگیری کردیم، افزود: در درجه اول قرار بر این شد، از هتل‌هایی که شرایط لازم را در کرمان دارند، استفاده شود و یک یا دو مورد مطرح شد و با مدیریت آن مجموعه‌ها صحبت شد که بنا به دلایلی قبول نکردند؛ اما هتلی که به مدیریت محمدرضا بهرامی اداره می‌شود، از همان ابتدا استقبال کردند و همکاری بسیار خوبی با ما داشتند و عملاً ما بدون هیچ گونه دردسر و مشکلی و با روی باز، بدون هیچ گونه بحث و نقطه نظری به توافق رسیدیم.

دکتر صافی زاده بیان کرد: هتل، طبق یک تفاهم نامه و قراردادی در اختیار دانشگاه قرار داده شد و حتی آقای بهرامی سهم خودشان را که میزان قابل توجهی بود به دانشگاه بخشیدند و عملاً از این طریق به ما کمک کردند تا بتوانیم هزینه‌های مرتبط را کاهش دهیم.  

خیری که زندگیش را وقف بیماران کرده است

او با بیان اینکه بیماران کرونایی با حضور در این هتل در یک فضای بسیار مناسب و آرامی مستقر می‌شوند، به طوری که افراد در اتاق‌های مجزا حضور دارند و شرایط استقلال فردی و کرامت بیماران حفظ می‌شود، تصریح کرد: این هتل از روز ۱۹ اسفندماه سال ۱۳۹۸ در اختیار دانشگاه قرار گرفت و با همکاری نیرو‌های بسیج جامعه پزشکی که در هتل مستقر شدند، خدمت رسانی به بیماران بهبود یافته از کرونا آغاز شد.  

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی کرمان از بهرامی و افرادی که در مدیریت هتل سهم دارند، قدردانی کرد و با بیان اینکه آن‌ها عملاً حامی دانشگاه در حوزه‌های مختلف هستند، گفت: آقای بهرامی به همت انجمنی که درآن فعالیت می‌کنند، همکاری‌های دیگری هم با دانشگاه علوم پزشکی کرمان داشتند و بدین ترتیب، مقداری لوازم حفاظت فردی را که نیاز ما در مراکز درمانی به ویژه در بیمارستان و بخش‌های عفونی و آی سی بود، تهیه کردند و در اختیار ما قرار دادند که ما بتوانیم برای پرسنلمان در نظر بگیریم.

خیری که زندگیش را وقف بیماران کرده است

مجید حسینی، مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی استان کرمان و مدیر این نقاهتگاه نیز با بیان اینکه این نقاهتگاه به همت دانشگاه علوم پزشکی کرمان و بسیج جامعه پزشکی استان دایر شد، گفت: ما اینجا در خدمت بیماران بهبود یافته از کرونایی هستیم که شرایط نگهداری در خانه را ندارند و یا بعضاً شهرستانی هستند.

او با بیان اینکه این نقاهتگاه دارای ۳۸ اتاق و ۸۳ عدد تخت است و قابلیت افزایش را دارد، بیان کرد: تمامی این اتاق ها، دارای سرویس‌های بهداشتی و حمام مجزا، تلویزیون، یخچال و اینترنت رایگان هستند.

خیری که زندگیش را وقف بیماران کرده است

امیری فر، پرستار نقاهتگاه نیز از خانواده آقای بهرامی که این مرکز را در اختیار این بیماران قرار دادند، قدردانی کرد و گفت: در حال حاضر این مجموعه با حضور پرسنل مجرب پرستاری و پزشکی، مشغول ارائه خدمات به بیماران کرونایی در این نقاهتگاه است.  

خانمی که خود و دو دخترش به بیماری کرونا مبتلا شده اند و اکنون دوران نقاهت خود را پشت سر می‌گذارند، درباره خدمات این نقاهتگاه گفت: رسیدگی به صورت مستمر انجام می‌شود.  

خیری که زندگیش را وقف بیماران کرده است

سود خدمت به خلق بیشتر از کسب درآمد است  

بهرامی که حالا در کنار خدمت به بیماران خاص در مهمانسرای خود، در جای دیگری از شهر با در اختیار قراردادن هتل ۳ ستاره خود به دانشگاه علوم پزشکی به منظور بهره برداری برای نقاهتگاه بیماران کرونایی، بار دیگر برای سلامتی مردمان سرزمینش سرمایه گذاری کرده است. با بیان اینکه به مسئولان دانشگاه علوم پزشکی پیشنهاد دادم که من می‌توانم هتل را با کلیه امکانات در اختیار شما بگذارم، گفت: با توجه به اینکه صاحب تمامی هتل نبودم، سهم خود را بدون هیچ چشم داشتی در اختیار دانشگاه قراردادم.  

او در پاسخ به این سوال که با قرار دادن هتل خود به بیماران کرونایی از کم شدن درآمد آن در آینده واهمه نداشتید در حالیکه برخی از هتل‌ها حاضر به این کار نشدند؟ متواضعانه پاسخ داد: در دنیا خیلی از هتل‌های مشهور اقدام به این کار کردند، از طرفی این ویروس یک زمان مشخصی برای ماندگاری دارد و می‌توان با یک ضدعفونی درست بعد از نابودی کرونا، دوباره از هتل استفاده کنیم؛ ولی من اصلا به این فکر‌ها نبودم به فکر مردم و آدم‌هایی بودم که می‌توانند از این هتل استفاده کنند.

خیری که زندگیش را وقف بیماران کرده است

 

چشم انتظاری همه بیماران نیازمند به کرامت خیران سلامت  

بهرامی که سال‌ها درد بیماران را لمس کرده، این روز‌ها علاوه بر بیماران کرونایی، نگران بیماران دیگریست که درمانشان منتظر پایان ویروس کووید ۱۹ نمی‌ماند. او علاوه بر استمرار خدمت رسانی به بیماران خاص در مهمانسرایش به کمک خیران دیگر در انجمنی که برای بیماران خاص تاسیس کرده، به بیماران دیگر خدمات دارویی و درمانی نیز ارائه می‌دهد و از مردم برای یاری این بیماران نیز درخواست رزمایش همدلی و مهربانی دارد.  

خیری که زندگیش را وقف بیماران کرده است

او خطاب به افرادی که مصداق این شعر سعدی: «ای که دستت می‌رسد کاری بکن پیش از آن کاز تو نیاید هیچ کار» هستند، گفت: من این افراد را به شعر سعدی رجوع می‌دهم:

بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش زیک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضو‌ها را نماند قرار

در این نقاهتگاه که قدم می‌زنی و با افراد آن همسخن می‌شوی متوجه می‌شوی که خیر بودن هیچ محدودیتی ندارد، خانم سعادت پرستار این نقاهتگاه روز‌های شیرین خدمت را اینگونه تفسیر می‌کند: روزی که مریض با حال عمومی خوب ترخیص می‌شود، برای من شور و شعف خاصی دارد و بهترین روز زندگیم است.  

خیری که زندگیش را وقف بیماران کرده است

این مدافع سلامت افزود: "خدمت کردن برای خلق به خصوص برای مریض‌ها خودش یک آرامش خاصی دارد. 

حرف آخر

به نظر می‌رسد باید به عنوان انشا‌هایی که با موضوع علم بهتر است یا ثروت، گزینه دیگری را نیز اضافه کرد و آن سلامتی است و زیر آن نوشت علم، ثروت و سلامتی همه اش خوب است آن زمان که برای رضای خدا و خدمت به خلق او، همه با هم، همدل پای کار بیایند.

خیری که زندگیش را وقف بیماران کرده است

و چه می‌توان گفت بعد از این کلام زیبا، غیر از طلب سلامتی و طول عمر از «یا مَن اِسمُهُ دَوَاءُ وَ ذِکرُهُ شِفاءُ» کسی که نامش دوا و ذکرش شفاست برای همه خیران در جهان و طلب سلامتی برای همه بیماران: «اللهم اشف کل مریض»  

 

گزارش از: معصومه یحیی زاده

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار