کد خبر: ۸۵۳۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵ 24 May 2020
جهانی گفت: پس از مرمت کاشیکاری های دور سردرب، فاز دوم مرمت کاشیکاری های حمام گلزار رشت آغاز می شود.
 

 

تابناک/«ولی جهانی» در گفت وگو با خبرنگار شبستان  اظهارکرد: سردرب حمام گلزار واقع در محله پیرسرای رشت، کاشی‌کاری های منحصر به‌فردی دارد که به شماره ۱۱۱۵۰ و در سال ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

 

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به قدمت این حمام دوره قاجار، افزود: به استناد کتیبه موجود در سردرب حمام که به صورت چند بیت شعر آمده است، حمام به سال ۱۳۳۴ هجری قمری ساخته شده است و بانیان آن چهار نفر به نام های «احمد، باقر، حسن و عبدالله» هستند که معمار بنا «تقی» و کاشی کار آن « مشهدی محمد ولی حاج یوسف کاشی ساز» بوده است.

 

وی به مرمت بخش‌هایی از کاشی‌کاری این حمام اشاره کرد و اعلام داشت: با اعتبار تخصیص یافته از سوی میراث فرهنگی در سال گذشته، کارشی‌کاری های گل و بوته دورتا دور ورودی حمام، مرمت شد و برای مرمت بخش‌های دیگر کاشی‌هایی که مزین به تصاویر پادشاهان پیشدادی و کیانی است، اعتباری برای سال جاری در نظر گرفته شده است.

 

گفتنی است، سردرب زیر طاق ورودی حمام گلزار رشت، تصویر احمد شاه قاجار و در ورودی دو سرباز به صورت کاشی‌کاری دیده می‌شود. در یک ردیف؛ تصاویر کیومرث، اولین پادشاه پیشدادی اساطیری، سیامک پسر کیومرث، هوشنگ، طهمورث دیوبند، جمشید پادشاه اساطیری، ضحاک ماردوش، فریدون دربند کشنده ضحاک، ایرج پسر فریدون کاشیکاری شده است. همچنین، در ردیف دوم تصویر، تور پسر دیگر فریدون، منوچهر، فرزند ایرج ، نوذر، افراسیاب، همچنین تصویر زاب، گرشاسپ و کیقباد به صورت کاشی‌کاری دیده می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار