رسیدگی به اعتراض نسبت به آراء هیأت بدوی پزشکی قانونی در صلاحیت هیأت تجدیدنظر آن سازمان بوده و دادگاه‌های عمومی حقوقی صالح به رسیدگی نیستند
کد خبر: ۸۵۵۷۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲ 29 May 2020

خلاصه جریان پرونده
در تاریخ ۳/۲/۹۱ آقای ی.خ. شکواییه‌ای به طرفیت هیأت بدوی انتظامی نظام پزشکی ارومیه مبنی بر ابطال نظریه آن هیأت که در تاریخ ۲۰/۸/۸۹ ابراز شده به دیوان عدالت اداری تسلیم و توضیح داده اینجانب از عملکرد آقای دکتر ع.ت. متخصص و جراح اورولوژی شکایت کردم، دادیار شعبه هشتم دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه موضوع را به هیأت مذکور ارجاع نمود و آن هیأت بدون این‌که موضوع را به طور کامل مطرح کند و پرونده‌های شکایت و بیمارستانی را ملاحظه نماید و از من و طرف شکایت توضیح أخذ کند رأی بر بی‌حقی من صادر کرده‌اند، من به علت بزرگی پروستات تحت عمل جراحی قرار گرفتم و قبل از جراحی دستیار ایشان با میله فلزی به مثانه بنده ضربه وارد کردند و منجر به پارگی مثانه شد و هم از ناحیه مثانه کاملاً معیوب شده‌ام و حتی خود پزشک مقصر مرا به تهران انتقال داد و در آنجا تخلف مسلم شد و تقاضای رسیدگی دارم. پرونده در شعبه اول دیوان در جریان رسیدگی قرار گرفته است سازمان نظام پزشکی ارومیه طی لایحه تقدیمی اظهار داشته آقای ی.خ. تحت عمل جراحی پروستات قرار گرفته و بعد از عمل دچار تنگی پیشابراه شده که از عوارض شناخته شده عمل باز و بسته پروستات می‌باشد. بر اساس مستندات علمی پزشک معالج و دستیار وی از هر گونه قصوری تبرئه شده‌اند و شاکی در صورت داشتن اعتراض به رأی هیأت بدوی انتظامی می‌تواند به هیأت‌های تجدیدنظر انتظامی نظام پزشکی ارومیه و در نهایت هیأت عالی انتظامی مرکزی (تهران) مراجعه و تقاضای رسیدگی نماید. شعبه اول دیوان نظر به این‌که به‌موجب تبصره الحاقی به ماده ۴۲ قانون نظام پزشکی رسیدگی به اعتراض از آرای هیأت‌های انتظامی پزشکی در صلاحیت دادگاه تجدیدنظر استان مربوطه می‌باشد به اعتبار صلاحیت دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی قرار عدم صلاحیت صادر می‌نماید. پس از وصول پرونده شعبه شانزدهم دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی به استناد ماده ۳۸ قانون سازمان نظام پزشکی که رسیدگی به اعتراض را در صلاحیت هیأت تجدیدنظر انتظامی استان قرار داده است به اعتبار شایستگی هیأت تجدیدنظر انتظامی آذربـایـجان غـربی قـرار عدم صلاحـیت صادر و پرونده را به دیوان‌عالی کشور ارسال داشته که در دستور کار این شعبه قرار گرفته است.
رای دیوان
مستفاد از  مواد ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۸ قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران (‌که ترکیب هیأت‌های گوناگون و صلاحیت آن‌ها را تعیین کرده است‌) این است که آرای هیأت‌های بدوی انتظامی پزشکی ابتدائاً قابل اعتراض در هیأت تجدیدنظر استان است بنا به مراتب قرار عدم صلاحیت شماره ۰۰۰۳۳-۳/۳/۹۲ شعبه شانزدهم دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی به درستی صادر شده و با تشخیص صلاحیت هیأت تجدیدنظر انتظامی پزشکی استان فوق مقرر می‌دارد پرونده به مرجع ذی‌صلاح ارسال گردد.
رئیس شعبه ۲۵ دیوان‌عالی کشور – مستشار
 سعیدی- خوشوقتی

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار