استاندار مازندران خواستار تشکیل کارگروه‌های تخصصی با حضور خبرنگاران و همچنین شورای حل اختلاف رسانه‌ها در استانداری شد و گفت : اقدامات اثرگذار جامعه ناشی از عملکرد رسانه هاست و باید از سرزندگی و پوایی رسانه‌ها به صورت جدی حمایت شود.‌
کد خبر: ۸۵۷۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴ 02 June 2020

استاندار مازندران خواستار تشکیل کارگروه‌های تخصصی با حضور خبرنگاران و همچنین شورای حل اختلاف رسانه‌ها در استانداری شد و گفت : اقدامات اثرگذار جامعه ناشی از عملکرد رسانه هاست و باید از سرزندگی و پوایی رسانه‌ها به صورت جدی حمایت شود.‌

به گزارش خبرنگار ایرنا ف احمد حسین‌زادگان روز سه شنبه در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره مطبوعات مازندران که با حضور برگزیدگان این جشنواره در سالن شماره یک استانداری برگزار شد، ضمن قدردانی از خبرنگاران و برگزارکنندگان جشنواره مطبوعات استان افزود : امروز در حوزه‌های مختلف استان بسیاری از پیشرفت‌ها و اقدامات اثرگذار را ناشی از فعالیت و حضور هوشمندانه و بموقع رسانه‌ها می‌دانیم. حتی افزایش مشارکت سرمایه‌گذاری را هم مدیون رسانه‌ها هستیم.

وی پیشنهاد کرد : می‌توان در استانداری کارگروه‌های تخصصی با حضور خبرنگاران تخصصی هر حوزه تشکیل داد و از طریق ویدئوکنفرانس مدیران ما با خبرنگاران جلساتی برگزار کنند. این موضوع می‌تواند هم به کیفیت سوژه‌ها و عملکرد رسانه‌ها کمک کند و هم روند اجرای پروژه‌ها و برنامه‌ها را شتاب بخشد. انتظار می‌رود مدیر کل فرهنگ و ارشاد مازندران این موضوع را با همکاری روابط عمومی استاندای پیگیری کند تا بزودی به سرانجام برسد.

نماینده عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: ما مسائل و موانعی را داریم که شاید رسانه‌ها از آن‌ها بی‌اطلاع باشند. این نکات ممکن است شاید ایده‌ای برای رسانه‌ها باشد و در نهایت به ما کمک کند که از چالش‌ها عبور کنیم. استانداری آماده هرگونه همکاری مشارکتی برای کمک رسانه‌ها به توسعه استان است و از این فرآیند استقبال می‌کند.

شورای حل اختلاف رسانه ها در استانداری

استاندار مازندران پیرو درخواست مدیرعامل خانه مطبوعات مازندران مبنی بر پیگیری برای ایجاد شعبه شورای حل اختلاف ویژه فرهنگ و رسانه از سوی دادگستری مازندران، گفت : شخصا تشکیل شورای حل اختلاف برای رسانه‌ها توسط دستگاه قضایی را نمی‌پسندم. اما پیشنهاد می‌کنم شورای حل اختلاف رسانه با دبیری اداره کل فرهنگ و ارشاد در استانداری تشکیل شود تا در آن با حضور نماینده خانه مطبوعات به عنوان مدافع حقوق رسانه‌ها و معاون مرتبط هر دستگاه شاکی در استانداری به اختلافات بین مدیران و رسانه‌ها رسیدگی شود. تمام هدف این است که پای رسانه به دستگاه قضا باز نشود. در این شورا می‌توان بدون این که پای رسانه و مدیران شاکی از رسانه‌ها به دستگاه قضا باز شود، پرونده را حل و فصل کرد.

حسین‌زادگان با بیان این‌که حضور همه معاونان استانداری در این مراسم نشان دهنده اعتقاد قلبی همکاران به اهمیت رسانه‌هاست، افزود : معمولا در جلساتی که با حضور مسئولان ملی برگزار می‌شود شاهد حضور همه معاونان استانداری هستیم و در غیر این صورت معاونان در جلساتی که به حوزه آن‌ها ارتباط دارد حضور می‌یابند. این که امروز همه معاونان و مدیران ارشد استانداری در مراسم اختتامیه حضور یافتند نشان دهنده جایگاه و اهمیت رسانه‌ها در نگاه مدیران استان است.

وی با بیان این که باید برای همه پروژه‌ها پیوست رسانه‌ای داشته باشیم، ادامه داد : یکی از راهبردهای اساسی شروع کارم به عنوان استاندار، افزایش امید برای جلب مشارکت‌های اجتماعی بود که تأکید هم داشتم با کمک رسانه‌ها باید اتفاق بیفتد. خوشبختانه رسانه‌ها در این مدت همکاری کم‌نیری داشتند که قابل تقدیر است. سهم شما رسانه‌ای‌ها در این شرایط سخت تحریمی و کرونایی یا رفع موانع و مشکلات مردم باید به صورت علمی مشخص شود.

نماینده عالی دولت در مازندران گفت : معتقدم در هیچ دوره‌ای به اندازه این دوره‌ها به رسانه‌ها نزدیک نشده بودیم. امروز بین رسانه‌ها، جامعه و دستگاه‌ها انسجام اجتماعی بیشتری نسبت به گذشته داریم. در این مدت به من برای احصاء مشکلات استان و رفع آن‌ها از طرف رسانه‌ها کمک زیادی شده است. در بحران‌های مختلف مانند سیل و کرونا رسانه‌ها اضطراب را از مردم گرفتند و توانستند جامعه را اقناع کنند.

انسجام رسانه ها در مازندران

حسین‌زادگان تصریح کرد: امروز در وحدت نظر رسانه‌ای مازندران شرایط خوبی نسبت به گذشته داریم. همدلی بین خانه مطبوعات و بسیج رسانه و حتی رسانه‌های استان که ممکن است نگرش‌های سیاسی متفاوتی داشته باشند مشهود است. برای مثال بین خبرگزاری فارس و ایرنا قطعا تفاوت دیدگاه وجود دارد ، اما آن چه که از خروجی رسانه‌های استان می‌بینیم تلاش برای توسعه استان است. این که از استان یک صدا بلند می‌شود ارزشمند است.

این مسئول درباره شکایت برخی مدیران از رسانه‌ها نیز اظهار کرد: در مورد افزایش شکایت‌ها باید افزایش رسانه‌ها و اصحاب رسانه نسبت به سال‌های گذشته را هم مد نظر داشت. شاید ۲۰ سال پیش در سال پنج شکایت هم از رسانه‌های استان نمی‌شد. یک دلیل کم بودن تعداد رسانه‌ها بود. اما اکنون صدها رسانه ثبت شده و چند هزار رسانه مجازی در استان داریم.

وی افزود: اعتقاد ما آزادی مسئولانه در رسانه‌هاست. اما باید آسیب‌شناسی شود که علت شکایات چیست؟ چرا از برخی‌ها اصحاب رسانه هرگز شکایت نمی‌شود و از برخی شکایت‌های متعدد می‌شود؟ گاهی دلیل شکایت نقد نادرست و غیرمنصفانه است. حتی مواردی بود که از نقد خارج و به تهمت و افترا نزدیک شد. اما قطعا از خبرنگاری که با قوانین آشناست و نقد درست را می‌شناسد هرگز شکایت نمی‌شود. حتی در شیوه بیان و نگارش نقدها نکاتی وجود دارد که می‌تواند در نوع واکنش مدیران اثرگذار باشد.

استاندار مازندران با تأکید بر این که به اولویت دادن آموزش و تولید محتوا در رسانه‌ها اعتقاد داریم، یادآور شد: باید چهره‌های فرهیخته و نمونه را در هر حوزه به مردم معرفی کنیم تا جامعه در عمل ببیند رسانه خوب چیست. رسانه خوب رسانه‌ای است که تولید محتوا کند، اخلاق را رعایت کند، منصف باشد، درد جامعه را ببیند و اولویتش مسائل اقتصادی نباشد.

بستر توسعه رسانه‌های مازندران

حسین زادگان با اشاره به پیشینه حضورش در عرصه رسانه اظهار کرد: پیش از این هم اعلام کردم که با توجه به علاقه و پیشینه‌ام در حوزه رسانه تلاش زیادی برای توسعه حوزه رسانه‌های استان خواهم کرد. حضور آقای زارع که از جنس رسانه‌هاست در رأس مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین آقای مهدوی به عنوان مدیرکل روابط عمومی استانداری فرصت مناسبی برای رفع مشکلات حوزه رسانه در استان است.

نماینده عالی دولت در مازندران افزود : پیشنهاد دادیم برای ارتباط اجتماعی رسانه‌های استان با استان‌های خارجی که روابطی با آن‌ها داریم، در هیات‌های ما خبرنگارانی هم حضور داشته باشند. اصحاب رسانه این موضوع را هم از مدیرکل فرهنگ و ارشاد مطالبه کنند. البته برای شکل انجام این اقدام طرحی باید در نظر گرفته شود.

حسین‌زادگان ضمن قدردانی از برگزیدگان جشنواره مطبوعات مازندران بابت تلاش مستمر در عرصه رسانه گفت: از اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران و خانه مطبوعات استان ممنونم که با پیگیری‌های مستمر در محدودیت‌های مالی این مجموعه برای برگزاری جشنواره تلاش کردند. آماری از استان‌های دیگر ندارم، اما فکر می‌کنم این همدلی و تعدد و کیفیت که در آثار جشنواره دیده می‌شود کم‌نظیر باشد.

مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره مطبوعات مازندران پس از چند ماه تأخیر با معرفی بیش از ۵۰ برگزیده در ۱۳ بخش جشنواره و اهدای جوایز به خبرنگاران و عکاسان و طراحان برتر مطبوعات و رسانه‌های مازندران پایان یافت.

در این دوره از جشنواره ۶۲۵ اثر متعلق به بیش از ۲۰۰ خبرنگار و فعال رسانه‌ای مازندران به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار