کد خبر: ۸۵۸۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱ 06 June 2020

پزشکی عمومی در چهارمحال و بختیاری با تاکید بر استفاده از ماسک در هنگام بودن در اتاق فرد بیمار، گفت: در حین استفاده از ماسک از لمس آن پرهیز کرده و به صورت خود دست نزده و پس از استفاده آن را درون کیسه پلاستیکی انداخته و دور بیندازید.

آرش روغنی با بیان اینکه فرد مشکوک به کرونا، با علائم شایعی همچون سرفه خشک، لرز یا گلودرد با تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، اظهار کرد: برای اغلب بیماران لازم است مراقبت‌های درمانی و تسکینی در منزل انجام شود.

وی گروه‌های در معرض خطر را بیماران نقص ایمنی و دارای بیماری‌های زمینه‌ای دانست و افزود: افراد تحت شیمی درمانی، سرطان‌های بدخیم، مبتلایان به ایدز و پیوند اعضا و از آن طرف بیماران قلبی عروقی، فشار خون، دیابت و بیماران تنفسی زمینه‌ای بسیار در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی استان بیان کرد: مراقبت‌های معمولی برای افرادی که نیاز به بستری نخواهند داشت، شامل استراحت، تغذیه مناسب، مصرف مایعات کافی و قرنطینه در منزل است.

روغنی تصریح کرد: درمان مبتلایان در منزل و موراد سرپایی به صورت درمان تسکینی و علامتی بوده و درمان اختصاصی دیگری نیاز ندارد، در شرایط خاص و فقط در افراد پرخطر، دارو تجویز می‌شود.

این پزشک عمومی تاکید کرد: در بیمار کرونایی که سرپایی درمان می‌شود و در منزل قرنطینه هستند، اگر دچار تنگی نفس و تنفس دشوار و کبود شدن لب‌ها، علایم کاهش سطح هوشیاری مانند گیجی، درد یا فشار مداوم در قفسه سینه شدند، تماس با اورژانس ۱۱۵ و ارجاع به بیمارستان باید انجام شود.

وی ادامه داد: اگر بیمار دچار تشدید سرفه، سرفه خلط‌دار و قطع نشدن تب پس از ۵ روز از شروع درمان شد باید به پزشک مراجعه کند تا در خصوص برگشت مجدد بیمار به منزل یا ارجاع به مراکز درمانی تصمیم گرفته شود.

این پزشک عمومی با اشاره به اینکه برای پایان زمان قرنطینه خانگی باید به دو اصل توجه کرد، گفت: علائمی مانند سرفه و تنگی نفس نباید وجود داشته باشد و بیمار طی ۷۲ ساعت اخیر بدون مصرف داروی تب‌بر، تب نداشته باشد.

روغنی با تاکید بر استفاده از ماسک در هنگام بودن در اتاق فرد بیمار، تصریح کرد: در حین استفاده از ماسک از لمس آن پرهیز کرده و به صورت خود دست نزده و پس از استفاده آن را درون کیسه پلاستیکی انداخته و دور بیندازید.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی استان افزود: لازم است از ظروف، لیوان، قاشق، چنگال، ملحفه و روبالشی مجزا برای بیمار استفاده کرده و آن‌ها را پس از استفاده به همراه حوله بیمار بشویید و بیشترین سطوحی را که توسط بیمار لمس می‌شود، شناسایی و این سطوح را روزانه ضدعفونی کنید.

وی خاطرنشان کرد: باید از استراحت کافی بیمار، نوشیدن فراوان مایعات و غذاهای مفید و مغذی بیمار اطمینان حاصل شود.

 

برچسب ها: آرش روغنی ، کرونا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار