بیماری همه‌گیری که در سال ۱۹۱۸ اروپا و آمریکا را در نوردید جان بیش از ۵۰ میلیون تن را گرفت.
کد خبر: ۸۵۹۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰ 06 June 2020

به گزارش «تابناک»؛ ماجرا از ژانویه و فوریهٔ آن سال در ایالات متحده شروع شد. شماری از مردم نخست به سردرد و تنگی نفس، سرفه و تب دچار شدند و سپس جان باختند. چند ماهی بیشتر نگذشت که بیمارانی در فرانسه، آلمان و بلژیک همین علائم را نشان دادند و سرانجام یک جشنوارهٔ آئینی در اسپانیا سبب شیوع گستردهٔ این بیماری مرموز شد.

آنچه بعدها به آنفلوآنزای اسپانیایی شهرت یافت یکی از مرگبارترین بیماری‌های تاریخ بود و تاریخ‌دانان و کارشناسانی که می‌خواهند در برخورد با ویروس کرونا نگاهی به گذشته داشته باشند از این بیماری مرگبار بسیار آموخته‌اند.

همه‌گیری آنفولانزای اسپانیایی سرانجام چطور تمام شد؟

از ترس تا خرافه؛ تاریخ تکرار می‌شود

لائورا و ماریا لارا مارتینز،‌ دو خواهر تاریخ‌دان اسپانیایی، در دو سال گذشته مشغول بررسی اسناد تاریخی آنفلوآنزای اسپانیایی بوده‌اند. آنها در گفتگو با یورونیوز به درس‌های تاریخی این بیماری همه‌گیر برای امروز اشاره می‌کنند.
خواهرانِ لارا مارتینز معتقدند که شباهت میان روند همه‌گیریِ ویروس کرونا و همه‌گیری آنفلوآنزای اسپانیایی از ابتدا برای‌شان آشکار بوده است.
آنها می‌گویند: «مردم در سال ۱۹۱۸ نیز ابتدا می‌گفتند این بیماری یک سرماخوردگی ساده است. اما بعد که کار بالا گرفت، یک قرن پیش هم مانند امروز قرنطینه جدی شد؛ مرزها، مدارس و دانشگاه‌ها و اماکن عمومی نظیر تئاتر و رستوران بسته شد و کابین‌های تلفن‌ عمومی ضدعفونی می‌شدند.» جریمهٔ ماسک نزدن در آمریکا در همین دوران به ۱۰۰ دلار می‌رسید.

در سال ۱۹۱۸ نیز خیلی زود مشخص شد گردهم‌آیی‌ها سبب انتشار بیشتر ویروس می‌شوند. و چنانکه خوام کلارت میراندا،‌ دیگر تاریخ‌دان اسپانیایی می‌گوید: «قرنطینه به اجرا در آمد و با انجام اقدامات پیشگیرانه که مؤثر بودن‌شان در تاریخ اثبات شده بود، در مهار بیماری پیشرفت حاصل شد.» وی می‌افزاید که در آن زمان نیز مردم باید با «خرافات مبارزه می‌کردند.»

در اسپانیا، اسقف ناحیهٔ زامورا از مردم خواست در عشای ربّانی شرکت کنند و مقامات کشور مانع برگزاری جشنوارهٔ آئينی سن‌ایزیدرو برگزار نشدند. به گفتهٔ تاریخ‌دانان یک هفته بعد از این فستیوال در مادرید، روز ۲۲ مه،‌ روزنامه‌ها نوشتند همهٔ مردم مریض شده‌اند.

این بیماری آنفلوآنزای اسپانیایی نام گرفت گرچه که گمان می‌رفت نخستین بیمار مبتلا به آن در مرکز تعلیمی ارتش آمریکا در کانزاس بوده است. خواهران لارا مارتینز معتقدند که این بیماری ممکن است در اصل از فرانسه یا حتی از چین آمده باشد.

 

منبع:
https://per.euronews.com/2020/06/06/spanish-flu-how-a-pandemic-is-finally-finished

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار