مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی استان فارس گفت: سالانه حدود ۵۹۰ هزار تن انگور از باغات استان برداشت می‌شود.
کد خبر: ۸۶۰۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶ 10 June 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:سعید رضا پاکاری مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه محصول انگور استان فارس به عنوان مهمترین مهمترین محصول ثمری باغبانی در استان و نیز در کشور بشمار می رود بیان کرد: از سطح زیر کشت ۶۴ هزار تاکستان باغات آبی و دیم استان سالانه حدود ۵۹۰ هزار تن انگور برداشت می شود.

او، تصریح کرد: مهمترین مناطق تولید انگور استان در شهرستان های کوار، شیراز، ممسنی، سپیدان، بوانات، فیروزآباد، جهرم، اقلید، قیروکارزین، آباده، مرودشت، خرم بید، نی ریز، داراب و استهبان بوده، به طوری که گستره کشت محصول انگور به جز شهرستان های مهر و لامرد در بقیه مناطق استان وجود دارد.

پاکاری ادامه داد: به طور متوسط عملکرد باغات آبی به ازای هر هکتار باغات بارور انگور ۱۶ تن و در باغات دیم در حدود ۴ تن است.

مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی استان فارس افزود: با توجه به گستره وسیع اقلیمی مناسب کشت انگور و برداشت این محصول در مناطق گرمتر استان از جمله فراشبند، خنج، قیرو کارزین و جهرم است که برخی از این مناطق به کشت رقم زود رس یاقوتی اختصاص دارد و برداشت این محصول از اواخر اردیبهشت آغاز می شود که محصول این مناطق به عنوان یک محصول نوبرانه روانه بازارهای مصرف می شود.

او، اضافه کرد: برداشت محصول انگور با توجه به ارقامی مانند شیرازی، عسکری، صاحبی، ریش بابا سفید و قرمز، رطبی سیاه و سفید، سمرقندی سیاه و سفید و شاهانی سیاه و سفید از اواخر آبان بسته به منطقه آب و هوا ادامه دارد که اوج تولید محصول انگور در ماه های مرداد و شهریور است.

پاکاری اظهار کرد: در سالیان اخیر نیز با معرفی ارقام خارجی و داخلی جدید در استان مانند ارقام خارجی فلیم و پرلت و ارقام داخلی نظیر سردشتی(سنندجی) و ترکمن که با توجه به ظرفیت بالای تولید و بنا به حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان برای تنظیم بازار مصرف برنامه ریزی و گسترش ظرفیت در صنایع تبدیلی و فرآوری مانند سردخانه ها، تولید آبغوره بهداشتی، تولید کشمش و مویز، شیره انگور و سایر فرآورده ها در مناطق مناسب از اهداف سامان دهی تولید این محصول است.

مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی استان فارس تاکید کرد: با توجه به میزان تولید سالانه حداقل ۴۰۰هزار تن انگور این محصول مازاد باید به بازارهای داخلی و یا خارجی عرضه شود تا موجب تداوم تولید فراهم شود.

او، گفت: با توجه به بازار تولید بویژه در مصارف تازه خوری حمل محصول مازاد به سایر استان ها و نیز صادرات این محصول به بازارهای هدف از مهمترین الویت های برنامه توسعه در استان است.

پاکاری بیان کرد: از دیگر برنامه های در دست اجرا در استان برای افزایش عملکرد در واحد سطح اجرای طرح فراز ( تغییر سیستم انگور از باغات سنتی( پاچراغی) به داربستی و انجام عملیات پیوند سر شاخه کاری و یا اسکنه در باغات قدیمی برای تغییر ارقام در تاکستان شهرستان های انگور خیز از جمله باغات دیم ممسنی و باغات آبی کوار بوده که امسال انجام شده است.

برچسب ها: تولید ، انگور ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار