شارلاتانیسم چیست و شارلاتان به چه کسی گفته می‌شود؛
پزشکان شارلاتان برای تبلیغ قرصهای لاغری به هر ترفندی دست زده و به بیننده القاء می‌کنند که با خوردن قرص لاغری خوشکل و خوش تیپ و از نظر روحی و روانی هم بهتر می شوند نظیر تبلیغات «دکتر آز» شارلاتان در ماهواره به طور شبانه روزی...در سالهای اخیر به دلیل باز نشسته شدن و یا مرحوم شدن اساتید به نام و قدیمی طب و عدم جایگزینی افراد شایسته به جای آنها تعداد پزشکان شارلاتان هر روزه رو به افزایش است.
کد خبر: ۸۶۱۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰ 11 June 2020

«تابناک»، حسن عباسی؛ شارلاتان به کسی گفته می‌شود که در بیان توانایی‌ها و کارکردش اغراق می کند. فرد شارلاتان خود را بسیار بیشتر و بالاتر از آنچه که هست معرفی می‌کند و از خودش برای دیگران بُتی می سازد بزرگ.. فرد شارلاتان در واقع فاقد ویژگی‌هایی است که بیان می‌کند و چنین ویژگی‌هایی را نداشته و برای سرپوش گذاشتن بر کمبودها و نقائص خود مرتب بیان می‌کند.

فرد شارلاتان گزافه گو و دروغ پرداز است ، به زبان خودمانی‌تر چاخان است. پیروان مکتب شارلاتانیسم هر روز خود را به رنگ و لعاب جدیدی بزک کرده و بسیار فریبا و فریبنده به دیگران نشان می‌دهند تا چهره‌ی واقعیِ آنها پنهان بماند.

شارلاتانیسم در پزشکی!

فرد شارلاتان یا فاقد خصوصیات ادعائی است و یا در بیان تواناییِ خود بسیار اغراق می‌کند، افراد شارلاتان به منظور کسب مال و مقام بیشتر و بالاتر پیرو مکتب شارلاتانیسم می‌شوند.

یکی از جوامع و اصنافی که تعداد زیادی از اعضای آن در کل جهان درگیر شارلاتانیسم هستند صنف و جامعه‌ی پزشکی است. پزشکان شارلاتان را در هر کشوری و در هر رده‌ای می توان مشاهده کرد.

پزشکان شارلاتان برای خودنمایی و برای دیده شدن به هر کاری تن داده و ممکن است روشهایی غیر از طبابت برای شناساندن خود به دیگران در پیش بگیرند.

مثلاً پزشکان شارلاتان برای تبلیغ قرصهای لاغری به هر ترفندی دست زده و به بیننده القاء می‌کنند که با خوردن قرص لاغری خوشکل و خوش تیپ و از نظر روحی و روانی هم بهتر می شوند نظیر تبلیغات «دکتر آز» شارلاتان در ماهواره به طور شبانه روزی...

یا به عنوان مثال یک جراح نه چندان مطرح ممکن است هر روز از خود در داخل اتاق عمل فیلم و کلیپ تهیّه کرده و در فضای مجازی آنرا به خورد مردم بدهد و ادّعا کند که روزانه چندین عمل انجام می‌دهد و سرش خیلی شلوغ است و در واقع کسی که سرش شلوغ و پُر مشغله باشد دیگر وقت این قرتی بازی ها را ندارد.

چنین فردی چون بیمار و کار ندارد با تهیّه‌ی فیلم و کلیپ می‌خواهد خود را مهم و مطرح نشان بدهد. ممکن است یک پزشک شارلاتان برای شناساندن و مطرح کردن خودش تصمیم بگیرد گیتاری به دست بگیرد و مشغول کنسرت برگزار کردن شود.

چنین موجود انکر الاصواتی به دلیل داشتن پول و خریدن افراد خود را خواننده و موسیقی‌دان معرّفی می‌کند در حالیکه آوازش جُز قارقار کلاغ چیزی را در ذهن تداعی نمی‌کند.

پزشک شارلاتان هر روز در اینستاگرامش فیلم و عکس عملهایی را می‌گذارد که اغلب ندیده و انجام نداده است و بیننده از همه جا بی‌خبر به تصور اینکه این فرد یک نخبه و نابغه است به تبلیغ و تشویق وی در فضای مجازی می پردازد. عطر آن است که ببوید نه آنکه عطار بگوید.

حضرات شارلاتان می‌دانند که از طرف مردم و بواسطه‌ی عملکردشان شهرت نمی‌یابند و چون شیفته و تشنه قدرت هستند به دروغ و بزرگنمایی خود می‌پردازند.

در سالهای اخیر به دلیل باز نشسته شدن و یا مرحوم شدن اساتید به نام و قدیمی طب و عدم جایگزینی افراد شایسته به جای آنها تعداد پزشکان شارلاتان هر روزه رو به افزایش است.

مردم باید بدانند که تبلیغات در فضای مجازی و ماهواره به واقع مبیّن ضعف یک پزشک و کالاست و تبلیغات اینستاگرامی و مجازی پزشکان کوتوله و حقیر را به حساب بزرگی و حُسن شهرت آنها در نظر نگیرند.
بهتر آن باشد که سرّ دلبران
گفته آید در حدیث دیگران
در نهایت شارلاتانها رسوا می‌شوند و مردم به ذات واقعی آنها پی خواهند برد. حضرات شارلاتان قبل از شروع به کار این بیت را با خود تکرار کنند که:
" به اندازه‌ی بود باید نمود
خجالت نبرد آنکه ننمود و بود"
اگر بیشتر از آنچه که هستی خود را بنمایانی رسوا می‌شوی...

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار