نزدیکی به تهران با وجود ایجاد بعضی فرصت‌ها، یکی از چالش‌های توسعه قزوین به شمار می‌رود.
کد خبر: ۸۶۲۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴ 15 June 2020

 

 نزدیکی به تهران یکی از چالش‌های توسعه قزوین

 
به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین ، جمالی پور استاندار در نشست مشترک کارگروه‌های اقتصادی استان با اشاره به اینکه قزوین یکی از قطب‌های صنعت کشور است، گفت: با این وجود نزدیکی به تهران موجب شده تا گردش مالی و منابع کارخانجات این استان به بانک‌های پایتخت منتقل شود و در چنین شرایطی بانک‌های قزوین از توان لازم برای پرداخت تسهیلات و تزریق منابع مالی به بخش‌های اقتصادی برخوردار نیستند و این موضوع روی توسعه این استان اثر گذاشته است.

جمالی پور با بیان اینکه قزوین در خیلی از حوزه‌ها هنوز از توسعه نیافتگی رنج می‌برد، افزود: استان قزوین در حوزه امکانات زیربنایی و زیرساختی با چالش‌های فراوانی همراه است و از بودجه عمومی مطلوبی نیز برخوردار نیست به گونه‌ای که سرجمع اعتبارات عمرانی آن ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال است که کفاف هزینه‌های روزمره را نیز نمی‌دهد.

او اضافه کرد: در دوره‌های گذشته نیز که وضعیت کشور به لحاظ اعتبارات مالی بهتر بود از فرصت‌ها برای توسعه این استان و تقویت زیرساخت‌های آن استفاده مناسبی نشده است.

استاندار با بیان اینکه قزوین از ظرفیت‌های فراوانی در حوزه گردشگری، تاریخی و طبیعی برخوردار است، افزود: به عنوان نمونه الموت از مناظر چشم نوازی برخوردار، اما زیرساخت‌ها و امکانات مربوط به گردشگری آن در حد صفر است.

جمالی پور گفت: در گردشگری تاریخی نیز همین رویه موجود است، به طوری که قزوین با وجود آثار تاریخی قابل توجه هنوز از داشتن یک هتل پنج ستاره محروم است و یا گردشگران برای دیدن آثار تاریخی قزوین حتی جای پارک خودرو ندارند و این کمبود‌ها موجب می‌شود تا پس از بازگشت مشوق سفر به این استان نباشند.

او اضافه کرد: در حوزه کشاورزی نیز وضع به همین روال است و با وجود آنکه دشت قزوین توان تامین محصولات کشاورزی برای ۲۵ میلیون نفر را دارد، اما بی توجهی به صنایع تبدیلی موجب شده است تا این ظرفیت آنطور که باید مورد بهره برداری قرار نگیرد.

استاندار گفت: متاسفانه ظرفیت‌های فراوانی در قزوین وجود دارد که مغفول واقع شده و از آن‌ها برای توسعه و خلق ثروت بهره کافی برده نشده است.

استاندار قزوین با بیان اینکه باید افق مناسبی برای قزوین تعیین کنیم و برای اصلاح خطا‌ها تلاش کنیم، اظهار داشت: در گذشته یکسری سرمایه گذاری‌های نادرست در این استان انجام شده که امروز مشکلات زیادی را ایجاد کرده است، مثلا در یک منطقه کم آب مجوز احداث صنعت پر آب بری مانند فولاد داده شده است.

این مسئول با بیان اینکه اصلاح رویه‌های ناصحیح و فعال کردن این ظرفیت‌ها اکنون به هزینه و اعتبارات قابل توجه و جذب سرمایه گذار نیازمند است که در وضعیت فعلی کار بسیار دشواری است، اظهار داشت: با این وجود ما دست از کار نکشیده و همه تلاش و انرژی خود را برای تبدیل کردن این ظرفیت‌ها از بالفعل به بالقوه به کار گرفته ایم و با اولویت کار‌ها را پیش می‌بریم.

استاندار گفت: در برنامه ریزی‌های خود برای توسعه صنعتی استان و با توجه به موقعیت آن در حوزه دانشگاهی و فناوری و قرار گیری در شاهراه ارتباطی کشور تلاش داریم تا قزوین را به پایلوت صنایع دانش بنیان و پیشرفته و صنایع پوشاک تبدیل کنیم.

جمالی پور اظهار داشت: به دنبال ایجاد پردیس شرکت‌های دانش بنیان در قزوین هستیم تا از این طزیق شاهد تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه که از ضروریات توسعه کشور است، باشیم.

استاندار قزوین با بیان اینکه امروز رویکرد همه مدیران استان قزوین تسهیل گری در حوزه تولید و صنعت است، اظهار داشت: حتی مدیران بانکی ما نیز که در گذشته رفتار‌های خاصی با صنعت داشتند، امروز این رویکرد را پیدا کرده اند و برای کمک به این بخش با مدیران اجرایی همراه و همدل هستند.

او در ادامه اصلاح ساختار نظام بانکی و گمرکی کشور را ضروری دانست و گفت: بی توجهی به اصلاح این موارد آسیب‌های جدی را به اقتصاد کشور وارد ساخته و لازم است هرچه سریع‌تر برای این موضوع تدابیر و راهکار‌های لازم اندیشیده شود.
منبع : مهر
برچسب ها: تهران ، نزدیک ، قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار