طراحان قانونی که در سطح شهر فعالیت دارند باید برای تولید پوشاک مناسب تلاش کنند.
کد خبر: ۸۶۵۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸ 21 June 2020

به گزارش تابناک سمنان: مردم از وضعیت بازار مانتو و چادر راضی نیستند. وقتی به میدان هفت تیر تهران رفتیم و با چندین خریدار مانتو گفت‌وگو کردیم، بسیاری از نوع مانتو‌ها و پوشش‌ها و همچنین قیمت پوشاک عفیفانه مانند مانتو‌های بلند و چادر گلایه داشتند. خیلی‌ها هم از کمبود محصولات مناسب در این زمینه گلایه کردند و گفتند برای خرید یک مانتو باید زمان زیادی را صرف کنند و به مناطق مختلف شهر بروند.

 

شفاپور:وزارت صمت وظیفه نظارت بر پوشاک را دارد

مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به تازگی از سوی سید عباس صالحی به عنوان مسئول ستاد اجرایی حجاب و عفاف وزارت ارشاد نیز انتخاب شده است درباره وضعیت بازار مانتو و پوشاک به خبرنگار ما گفت: طبق قانونی که مجلس شورای اسلامی به کارگروه مد و لباس ابلاغ کرده است، ما موظف هستیم تا وضعیت حجاب در کشور را ساماندهی کنیم، اما بخشِ رسیدگی، نظارت و ارزیابی فروشگاه‌ها و مغازه‌های پوشاک در حوزه کاری ما نیست. این وظایف به اتحادیه‌ها و وزارت صمت برمی گردد.

شفاپور:صداو سیما همکاری خوبی با کارگروه ساماندهی مد و لباس دارد

شفاپور در ادامه به حمایت دیگر ارگان‌ها از کارگروه اشاره کرد و گفت: باید وزارت صمت، اتحادیه ها، صدا و سیما و آموزش و پرورش با ما همکاری داشته باشند. خدا را شکر الان هم همکاری خوبی با صدا و سیما داریم؛ همکاری که طی آن بتوانیم حجاب و عفاف را به مردم بیش از پیش نزدیک کنیم. آن چه که مربوط به کارگروه ساماندهی مد و لباس می‌شود، انجام فعالیت‌های فرهنگی برای رفع مشکلات پوشاک است. این کارگروه طی اطلاعیه‌هایی به اتحادیه پوشاک، اجتناب از طراحی، تولید و فروشِ لباس‌های بدن نما و فاقد اِلمان‌های اخلاقی را تاکید کرده است.

شفاپور:در نظر داریم لباس های فاخر ایرانی را به کشورهای دیگر صادر کنیم

شفاپور افزود: یکی از کار‌هایی که کارگروه مد و لباس در دستور کار خود قرار داده است، نظارت از نزدیک و حضور در مزون‌ها و کارگاه‌های طراحی است. البته این نظارت به صورت اتفاقی است و از قبل برنامه ریزی و اطلاع رسانی نمی‌شود. ما سعی کردیم پیگیری‌های خودمان را انجام دهیم. ناگفته نماند نیروی انتظامی نیز در حوزه مدیریت فروش پوشاک در فضای مجازی کنار ما آمد و با موارد غیر قانونی برخورد جدی می‌کند. در زمینه حجاب و عفاف برنامه‌های زیادی در ذهن داریم که محصولات مناسب به راحتی و با قیمتی مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد. چادر‌هایی که قیمت مناسبی دارند، قرار است در جشنواره‌ها عرضه شود. در نظر داریم چادر و لباس‌های فاخر ایرانی را به کشور‌هایی که از نظر فرهنگی به ما نزدیک هستند، صادر کنیم. این موضوع ضمن برند سازی، کمک اقتصادی فراوانی می‌کند و ایران را به بورس تولید چادر اسلامی تبدیل خواهد کرد.

طراحان قانونی پوشاک نامناسب تولید نمی‌کنند

وی ادامه داد: طراحانی که از کارگروه مجوز دریافت می‌کنند، معمولا قواعد و اصول اخلاقی را رعایت می‌کنند. اما گروهی از طراحان هستند که غیر قانونی فعالیت می‌کنند و از پارچه قاچاق استفاده می‌کنند. ما جلسات مختلفی را با ستاد مبارزه با قاچاقِ کالا و اتحادیه‌ها داشتیم که این موضوع را پیگیری کنیم. تا جایی که در شرح وظایفمان باشد قانون به ما اجازه دهد، با متخلفان مقابله می‌کنیم. سعی کردیم محصولاتی که به همت طراحان کشور و تولیدی‌های قانوی تولید می‌شوند را به فروشگاه‌های زنجیره‌ای برسانیم. در نقاط مختلف کلان شهر تهران فروشگاه‌هایی را برای عرضه چادر‌های مختلف و مانتو‌های مناسب قرار دادیم. پیج‌های اینستاگرامی که پوشاک زنانه حاوی المان‌های درست را عرضه می‌کردند، تقویت کردیم که به نحو احسن فعالیت کنند و بازخورد‌های خوبی داشته باشند.

مسئول ستاد اجرایی حجاب و عفاف وزارت ارشاد از برگزاری جشنواره عفاف و حجاب و عرضه پوشاک مناسب در بازار خبر داد و اظهار کرد: آنچه که باید به آن نگاه ویژه‌ای داشته باشیم، برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های حجاب و عفاف است. البته در نمایشگاه قرآن یک بخش جانبی با این عنوان داشتیم. امسال به مناسبت هفته حجاب و عفاف جشنواره‌ای را از ۱۸ تیرماه برای عرضه محصولات حجاب و عفاف افتتاح می‌کنیم. این جشنواره به صورت گسترده و با حضور تمام برند‌های شاخص و فعال در این زمینه فعالیت می‌کند. هر دو ماه یک بار این نمایشگاه با عرضه پوشاک مناسب همراه با قیمتی مناسب میزبان مردم خواهد بود.

اتحادیه پوشاک نمی‌تواند جلوی همه تولید کنندگان غیر قانونی را بگیرد

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس درباره تلاش اتحادیه پوشاک برای مبارزه با طراحان و تولید کنندگان غیر قانونی بیان کرد: اتحادیه تلاش خودش را برای بهبود وضعیت مانتو و چادر انجام می‌دهد. باید اتحادیه قسمت نظارت و ارزشیابی خود را بیشتر و قوی کند؛ ضمن اینکه ارتباطی با کارگروه برقرار کند که طی آن دستِ طراحان حرفه‌ای را در دست تولید کنندگان قانونی بگذارد. این دو صنف اگر کنار هم قرار بگیرند، قطعا دوخت لباس‌ها و مانتو‌های غیر متعارف کمتر می‌شود. البته هیچگاه نمی‌توان گفت فعالیت همه طراحان و تولید کنندگان متوقف می‌شود چراکه تعداد طراح و تولید کننده غیر قانونی زیاد است. اتحادیه ناظر فروشگاه‌ها و تولیدی هاست، اما آنقدر حوزه فعالیتش وسیع است و کار‌های زیاد داردکه برای مبارزه با همه آن‌ها نیازمند نیروی مضاعف است.

وزارت صمت باید دست طراحان و تولید کنندگان لباس را بگیرد

شفاپور در ادامه به نقش وزارت صمت در برطرف کردن مشکل پوشاک اشاره کرد و گفت: وزارت صمت نقش پررنگی در زمینه مبارزه با فعالیت‌های غیر قانونی تولید کنندگان دارد. متولی تولید کنندگان این وزارتخانه است؛ اتحادیه نقش دوم را در زمینه بازرسی و نظارت دارد. رویکرد کارگروه در جشنواره ملی مد و لباس فجر این است که اتحادیه پوشاک کنار ما قرار بگیرد و برگزیدگان فستیوال را وارد بازار کار کند. امسال برای اولین بار اتحادیه پوشاک و اتحادیه خیاطان که دو بازوی کارگروه هستند، به جشنواره آمدند و کار‌ها و طرح‌های بکر و خوب را از نزدیک رصد کردند. متاسفانه بسیاری از طراحان مجبور هستند در مزون‌ها و حتی فضای مجازی فعالیت کنند. با هماهنگی بیشتر بین کارگروه و اتحادیه درآمد طراحان افزایش خواهد یافت.

تولید پوشاک مناسب هزینه بَر است

وی ادامه داد: معمولا طراحی و تولید یک مانتو مناسب پارچه زیادی می‌برد، اما زیبایی زیادی هم دارد. به دلیل قیمت بالای تولید، قیمت فروش این محصولات نیز از مبلغ مد نظر سطح متوسط جامعه بالاتر است؛ به همین دلیل مانتو‌های تولید داخل آنطور که باید در بازار از آن‌ها استقبال نمی‌شود. وزارت صمت می‌تواند با قرار دادن تسهیلات مناسب برای طراحان و تولید کنندگان و ارائه وام‌های با سود پایین هزینه تولید را بشکند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار