اگر روایت شبکه BBC از ماجرای کشته شدن ریچارد بروکس را بپذیریم، دلیلی برای استعفای رئیس پلیس آتلانتا وجود نداشته است.
کد خبر: ۸۶۷۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳ 25 June 2020

به گزارش تابناک سمنان: اگرچه شبکه بی بی سی مدعی است طی هفته‌های اخیر اعتراضات ضد نژادپرستی در آمریکا و اروپا را به صورت کامل پوشش داده است، اما شیطنت‌های خاص این شبکه معلوم الحال در بزنگاه‌های حساس مربوط به اعتراضات اخیر در غرب بر هیچ کس پوشیده نیست! نقطه اوج این شیطنت را می‌توان در نحوه انعکاس رسانه‌ای قتل ریچارد بروکس توسط شبکه بی بی سی جست و جو کرد. ریچارد بروکس، جوان ۲۷ ساله سیاهپوستی بود که بیرون از یک اغذیه فروشی در آتلانتا، هدف گلوله پلیس قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

شبکه بی بی سی در تشریح نحوه مرگ ریچارد بروکس می‌نویسد: ریچارد بروکس در حالی با شلیک مامور پلیس روبرو شد که در حال فرار از دست دو مامور پلیس سفیدپوست بود. پلیس به آن علت به محوطه پارکینگ ویندی آمده بود که کارمندان اغذیه فروشی خبر داده بودند یک مرد در پشت فرمان خودرو خوابش برده است و صف خودرو‌هایی که منتظر دریافت سفارش خود هستند را بند آورده است. دو افسر پلیس پس از گرفتن تست اولیه الکل، تلاش کردند ریچارد بروکس را بازداشت کنند، اما او با آن‌ها گلاویز شد و توانست اسلحه الکتریکی - تیزر - یکی از افسران را به دست آورد و شروع به دویدن کرد.

بی بی سی در ادامه می‌نویسد: در تصاویر ویدیویی دیده می‌شود ریچارد بروکس پس از چند قدم دویدن، به عقب بر می‌گردد و در حالی که تیزر پلیس را به دست دارد، آن را به طرف پلیسی که نزدیک‌تر به اوست می‌گیرد. او لحظه‌ای بعد با شلیک پلیس نقش زمین می‌شود و جان می‌دهد. رییس پلیس آتلانتا ساعاتی پس از این واقعه استعفاء داد، اما این کار مانع شکل‌گیری اعتراضات جدید در این شهر نشد!

روایت هدفمند شبکه بی بی سی از ماجرای مرگ ریچارد بروکس

همان گونه که مشاهده می‌شود، شبکه بی بی سی عملا در روایت رسانه‌ای خود برای مخاطبان، حق را کاملا به پلیس ایالت جورجیا (که شهر آتلانتا در آن قرار دارد) داده و به صورت غیر مستقیم، استعفای رئیس پلیس شهر آتلانتا بر اثر این جنایت را اقدامی فداکارانه دانسته است! با این حال مشاهده فیلم ادعایی شبکه بی بی سی به وضوح نشان می‌دهد ماموران پلیس از ابتدا قدرت دستگیری بدون دردسر ریچارد بروکس را (حتی با وجود مقاومت اولیه وی، آن هم در حالت نامتعادل) به خوبی داشته‌اند. حتی شبکه بی بی سی به این سوال مهم که با مطالعه متن گزارش این شبکه در اذهان جرقه می‌زند پاسخی نداده است: اینکه چگونه دو پلیس قدرتمند و مجهز شهر آتلانتا، حریف یک جوان که بر اثر شرب خمر در خودروی خود به خواب فرو رفته و حالتی متعادل ندارد، نمی‌شوند؟ چه اتفاقی رخ می‌دهد که این جوان اقدام به فرار می‌کند؟!

حتی شبکه بی بی سی برای توجیه اقدام پلیس در قتل ریچارد بروکس، از واژه گلاویز شدن استفاده می‌کند. این در حالیست که حتی برخی رسانه‌های غربی دیگر، روایت دیگری از ماجرا دارند. رادیو فرانسه در تشریح آنچه در ماجرای قتل ریچارد بروکس توسط پلیس آتلانتا رخ داده می‌نویسد: پلیس شهر آتلانتا گفته است تست الکل ریچارد بروکس مثبت بوده و او در حین بازداشت از خود مقاومت نشان داده است. ویدئوی گرفته‌ شده توسط یکی از شاهدان عینی نیز نشان می‌دهد ریچارد بروکس در حین بازداشت با مأمور پلیس کلنجار می‌رود. وی در جریان بازداشت مقاومت می‌کند و با ربودن ابزار شوک الکتریکی پلیس پا به فرار می‌گذارد؛ در ادامه این تعقیب و گریز، مأموران پلیس به سوی ریچارد بروکس شلیک و او را متوقف می‌کنند.

سرانجام، ریچارد بروکس ساعاتی پس از مورد ضرب گلوله قرار گرفتن توسط پلیس، در یکی از بیمارستان‌های آتلانتا می‌میرد.

وقتی بی بی سی از پلیس آتلانتا هم جلو می‌زند!

شبکه بی بی سی حتی از واژه مقاومت در برابر بازداشت که می‌تواند موضوعی قابل هضم در برخی پرونده‌های پلیسی و تعقیب و گریز‌های خیابانی باشد استفاده نکرده و با استفاده از واژه گلاویز شدن، به نوعی اقدام پلیس در شلیک به ریچارد بروکس و قتل وی را مصداق عملی منطقی دانسته است. اما سوال اصلی اینجاست اگر ماجرا دقیقا همان چیزی است که شبکه بی بی سی آن را روایت کرده است، چه دلیلی داشته است که اریکا شیلدز رئیس پلیس شهر آتلانتا پس از ۴ سال از سمت خود استعفا دهد؟

اگر روایت شبکه بی بی سی از ماجرای کشته شدن ریچارد بروکس را بپذیریم، اساسا دلیلی برای استعفای رئیس پلیس آتلانتا وجود نداشته است! با این حال به نظر می‌رسد مقامات پلیس آتلانتا و خصوصا رئیس پلیس این شهر، توضیح و توجیه قانع کننده‌ای برای اقدام پلیس در کشتن یک جوان سیاهپوست که در خودروی خود خواب مانده بود نداشته‌اند! به عبارت بهتر، شبکه بی بی سی علاوه بر آنکه به مانند همیشه در عمل به رسالت رسانه‌ای و اطلاع رسانی خود اصل بی طرفی و انعکاس واقعیات را رعایت نکرده است، وکیل مدافع خوبی نیز برای ترامپ و نژادپرستان آمریکایی نبوده است!

شبکه‌ای که خود مبلغ نژادپرستی است

شبکه بی بی سی در گزارش‌های مربوط به اعتراضات ناشی از قتل جرج فلوید نیز عامدانه سعی کرده است جنبه احساسی این جنایات را بر جنبه بنیادین و اساسی آن ارجح بداند. بدون شک در تحلیل نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا، انگلیس و برخی کشور‌های غربی دیگر، با شبکه‌هایی مانند بی بی سی نیز به مثابه یک متهم باید برخورد کرد! شبکه‌هایی که اگرچه سعی دارند خود را بلندگویی برای انعکاس اعتراضات مردمی نشان دهند، اما در عمل خود نیز به تقویت مولفه‌های نژادپرستی سیستماتیک در غرب کمک می‌کنند. نوع مواجهه شبکه بی بی سی با قتل ریچارد بروکس توسط پلیس آمریکا به خوبی نشان می‌دهد این شبکه چگونه در بزنگاه‌های خاص و تعیین کننده، به سوپاپ اطمینان رسانه‌ای جریان‌های نژادپرست در سرتاسر دنیا تبدیل می‌شود. بدون شک از چنین شبکه‌ای نمی‌توان انتظار داشت تا وقایعی مانند تبعیض نژادی علیه مسلمانان و اقلیت‌های ساکن در انگلیس در دوران شیوع کرونا را به درستی برای مخاطبان خود منعکس کند یا از نژادپرستی و تبعیض جهانی که خود نیز از مدافعان پنهان و آشکار آن می‌باشد، اعلام برائت کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار