کد خبر: ۸۶۹۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۸ 03 July 2020

صادرات یکهزار و ۴۰۰ تن انواع آبزیان ماکول و غیرماکول پس از اخذ گواهی سلامت از ابتدای سالجاری تاکنون به ۱۲ کشور دنیا علاوه بر ارزآوری، نوید دهنده رونق صادرات غیرنفتی و توسعه اقتصاد جامعه صیادی است.

سیستان وبلوچستان ظرفیت‌های کم‌نظیر آبزی پروری بویژه پرورش میگو و ماهی، انواع جلبک‌های دریایی، خیار دریایی، لابستر، آرتیمیا و آبزیان زینتی دارد.

آبزیان غیرمعمول خوراکی یا غیرماکول از قبیل ماهی حسون، طلال، سلطان ابراهیم، یال اسبی، مارماهی، گربه ماهی وماهی مرکب اگر در گذشته صید نمی شد اما اکنون صید آنها برای صادرات رونق پیدا کرده است.

این استان در سال ۱۳۹۴ با ۲۳۱ هزار تن صید، سال ۱۳۹۵با ۲۵۱ هزار تن، سال ۱۳۹۶حدود ۳۰۲ هزار تن و سال ۱۳۹۷حدود ۳۴۰ هزار تن صید  رتبه نخست کشوری را کسب کرده که این افتخار بزرگ چهار ساله حاصل تلاش صیادان زحمتکش بنادر صیادی چابهار و کنارک است.

 ماهیان غیر ماکول صید شده از طریق بندر چابهار به کشورهای تایلند، هنگ کنگ، روسیه، تایوان، فلیپین و چین و ماهیان ماکول به امارات متحده عربی، عمان، پاکستان، مالزی و اندونزی صادر شده است.

صادرات آبزیان پس از اخد گواهی سلامت مجوز صادراتی می گیرند

معاون مدیرکل و رئیس اداره دامپزشکی چابهار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حدود ۱۹ درصد ماهیان صادره شده ماکول یا حلال و ۸۱ درصد بقیه آبزیان غیرماکول یا حرام بوده است.

دکتر اولیاء میرلاشاری افزود: یکهزار و ۱۰۰ تن ماهی غیرمأکول که به کشورهای دیگر صادر شده در گذشته فقط برای خوراک کارخانجات تولید کننده پودر ماهی صید می شد و از منظر اقتصادی سود چندانی عاید صیاد نمی شد اما در چند سال اخیر کالایی با ارزش بالای صادراتی محسوب می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر صادرات آبزیان که پس از اخد گواهی سلامت مجوز صادراتی برای آن ها صادر می شود، در صورت واردات آبزیان، دام، طیور و نهاده های خوراک دام و طیور و آبزیان نیز باید پس از اخذ مجوز از سازمان دامپزشکی وارد کشور شود.

پارسال ۸۴۰ تن میگو از چابهار صادر شد

رئیس اداره دامپزشکی چابهار با اشاره به ظرفیت ها و توانمندی‌های بالای شهرستان های چابهار، کنارک و دشتیاری در زمینه تولید و صادرات آبزبان، خاطرنشان کرد: صادرات میگو پارسال در مجموع به ۸۴۰ تن رسید.

میرلاشاری با اشاره به پرورش میگو در چابهار، دشتیاری و کنارک خاطرنشان کرد: علاوه بر سایت چهار هزار هکتاری پرورش میگو درمنطقه گواتر و رودیک، در طول سواحل چابهار و کنارک نیز ۲۰ هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو شناسایی شده و آماده سرمایه‌گذاری است.

وی بیان کرد: هر هکتار مزارع پرورش میگو برای حدود ۲ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد می‌کند و میگوی برداشت شده در گواتر چابهار به دلیل اینکه در منطقه ای ساحلی با درجه حرارت مناسب، پاکیزه و بدور از آلودگی های صنعتی و شهری، نزدیکی به خط استوا و هوای نسبتا گرم و مرطوب و بادهای موسمی مونسون پرورش داده می شود، از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی گفت: این میگو از بازارپسندی خوبی برخوردار است و علاوه بر میگو ماهیان غیرماکول هر کیلوگرم آن حدود چهار تا ۶ دلار ارز آوری برای کشور دارد.

آزمایشگاه مجهز برای پایش بیماری آبزیان و دام

معاون مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: ۲ هزار آزمایش مختلف اعم از کنترل کیفی فرآورده‌های خام دامی، نهاده‌های دامی وارداتی، پایش سرمی طیور بومی و پایش بیماری‌های اخطار کردنی و میگو از ابتدای سال جاری تاکنون در آزمایشگاه چابهار انجام شده است.

میرلاشاری افزود: کنترل سلامت میگو از زمان لاروی(تکثیر)، پرورش، برداشت، فرآوری، بسته بندی و صدور مجوز حمل بهداشتی قرنطینه ای به داخل و صادرات به خارج از کشور از دیگر وظایف آزمایشگاه دامپزشکی است.

رییس اداره دامپزشکی چابهار ادامه داد: آزمایشگاه دامپزشکی با هدف انجام آزمایشات کنترل کیفی میکروبی و شیمیایی بر روی محصولات و فرآورده های دامی برای مصرف داخلی، صادرات و واردات انواع آبزیان، واردات خوراک و نهاده های دامی، ماهیان وارداتی، دام زنده و همچنین ایجاد اشتغال پایدار در حال فعالیت است.

وی گفت: چابهار با توجه به اقدامات زیربنایی انجام شده از سوی دولت از بنادر مهم کشور برای واردات و صادرات محسوب می شود که تاکنون نقش مهمی در این زمینه داشته است.

فعالیت ۲۵ هزار صیاد در ۱۱ بندرماهیگری 

مدیر کل شیلات سیستان وبلوچستان گفت: حدود ۲۵ هزار صیاد در ۹بندر ماهیگیری و ۲ جایگاه تخلیه صید شامل تیس، شهرکنارک، رمین، زرآباد، پزم، هفت تیر شهر چابهار، بریس، گواتر، جُد، تنگ و پسابندر و ۶ شهرک و ناحیه صنعتی با بیش‌از ۱۰۰ واحد تولیدی صنایع شیلاتی فعال هستند.

محمد شهلی‌بُر با اشاره به اینکه حدود یکهزار فروند لنج و یکهزار و ۵۰۰ فروند قایق صیادی مجوزدار در قالب ۳۴ تعاونی صیادی در بنادر چابهار و کنارک فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: سالانه صیادان این استان ۳۱ درصد صیدکل کشور، ۳۶ درصد صید آب‌های جنوب کشور و ۲۰ درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری) را انجام می‌دهند که این فعالیت‌ها چابهار و کنارک را در رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی و رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند قرار داده است.

وی اظهارداشت: چابهار و کنارک همچنین با دارا بودن ۴۲ درصد سهم صید در میان استان‌های جنوبی، ۴۰ درصد سهم صید ایران و تامین بیش‌از ۶۰ تا ۷۰ درصد ماهیان صنعتی نقش مهم و بسزایی در اشتغالزایی و اقتصاد کشور ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: هم اینک ۶ شهرک و ناحیه صنعتی شیلاتی با داشتن ۳۰ واحد کنسروسازی، ۳۰ واحد عمل‌آوری ، ۱۲ واحد پودر ماهی، ۱۳ واحد سردخانه و ۱۰ واحد شناورسازی و بیش از ۳۰ واحد یخسازی در نوار ساحلی سیستان و بلوچستان وجود دارد. 

چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان در ۶۵۴ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان و در ساحل دریای عمان قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار