کد خبر: ۸۷۰۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶ 02 July 2020

این نظریه وجود دارد که داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)می توانند در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ ، باعث تشدید علائم و بدتر شدن شرایط بیمار به دلیل تاثیر بر آنزیمی که ورود SARS-CoV2 به سلول میزبان را تسهیل می کند، شوند.

مطالعه انجام شده در کره جنوبی اولین مورد مطالعه تاثیر مصرف NSAIDs در بیماران بستری مبتلا به کووید ۱۹ می باشد که به صورت مطالعه کوهورت انجام شده است.

گروه اول بیماران بستری ،مبتلا به کووید۱۹ با سابقه مصرف NSAIDs از 7 روز قبل و روز بستری و گروه دوم بیماران بستری مبتلا به کووید ۱۹ در همان بازه زمانی بدون سابقه مصرف NSAIDs.

نتایج به دست آمده در قدم اول طیفی بود شامل فوت در بیمارستان ، بستری در ICU، نیاز به تهویه مکانیکی و سپسیس. نتایج دیگر شامل عوارض قلبی و عروقی و نارسایی کلیه بود.

از ۱۸۲۴ فرد بزرگسال مبتلا به کووید۱۹ (میانگین سنی ۴۹ سال ، انحراف معیار ۱۹ سال ؛ ۵۹٪ خانم ) ، ۳۵۴ نفر از بیماران با سابقه مصرف NSAIDs و ۱۴۷۰ نفر بدون سابقه مصرف NSAIDs بودند.

نتیجه نهایی این بود که مصرف NSAIDs با نتایج بدتر در بیماران همراه بود.

از آنجایی که نتایج این مطالعه هنوز تأیید نشده است ، پیشنهاد می شود NSAIDs با احتیاط در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مصرف شود، زیرا مضرات ناشی از استفاده آنها ممکن است از مزایای آنها بیشتر باشد.

 

منبع:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.01.20119768v2

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار