کره جنوبی به جای اینکه ترتیباتی اتخاذ کند تا اموال بلوکه ۸۴ میلیون ایرانی را بازگرداند، به اینکه ایران عنوان کرده این موضوع را از طریق مراجع رسمی بین‌المللی پیگیری می‌کند، با دعوت از سفیر ایران به این تصمیم تهران معترض شده است.
کد خبر: ۸۷۸۱۳۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷ 21 July 2020

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی امروز (سه‌شنبه) خبر داد که «سعید بادامچی شبستری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در سئول به وزارت خارجه کره جنوبی دعوت و نسبت به تصمیم تهران برای شکایت از بلوکه شدن دارایی‌هایش در بانک‌های کره جنوبی به وی اعتراض و از این تصمیم ایران ابراز تاسف شده است.

گفتنی است، بدهی کره جنوبی به ایران در دو بانک این کشور مجموعا به ارزش هفت میلیارد دلار است که حدود ۲ سال (از سپتامبر ۲۰۱۹) به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده است. این بدهی در ازای خرید میعانات گازی از ایران بوده و کره‌ پس از توقف واردات این محصول، اقدام به خرید بنزین از آمریکا کرده است.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی خرداد ماه سالجاری در اظهاراتی عنوان کرد: کره جنوبی شریک مورد اعتماد ما بود و ما در زمینه ماشین آلات سنگین، بخش خودرو و الکترونیک با آنها کار کردیم. در مقابل ما کالاهایی به ویژه نفت و میعانات گاز طبیعی به بازارهای کره صادر کردیم. صادرات ما پس از برجام افزایش یافت و صادرکنندگان ما توانستند منابع قابل توجهی را در بانک‌های کره‌ای تجمیع کنند. آن زمان نه تنها هیچ تحریمی بر صادرات ما نبود، بلکه برعکس تمام طرف‌ها تشویق شدند تجارت خود با ایران را گسترش دهند. منابعی که ما در بانک‌های کره‌ای داریم یا درآمدهای آن زمان مدت‌ها قبل از خروج آمریکا از برجام است و یا حاصل معافیت‌های مختلفی است که از آن زمان آمریکا برای صادرات ما در نظر گرفت.  

وی افزود: آقای هونگ نام کی، قائم مقام نخست وزیر و وزیر اقتصاد و امور مالی در زمانی که من سال گذشته با او در سئول دیدار داشتم شخصا به من اطمینان داد که به حل این موضوع کمک می‌کند با این وجود ما هیچ گونه پیشرفتی در وعده‌های او ندیده‌ایم. البته ما گفت‌وگوهای خود با مقامات کره ای را ادامه خواهیم داد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار