عکس‌هایی تازه‌ای از پروژه مرمت قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز منتشر شده که نشان می‌دهد دیوارهای تاریخی با کشیدن دیوار جدید مرمت می‌شوند.
کد خبر: ۸۸۲۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۷ 01 August 2020

قلعه هرمز در حال مرمت است یا ساخت دوباره مسئله این است؟ ستاره تاج‌دین در حساب توییترش نوشته است «فاجعه است، اکثر ماهایی که فارغ‌التحصیلِ رشته‌ی مرمت ابنیه و بافت‌های تاریخی‌ایم، کاملاً بیکاریم! چون بهمون می‌گن بودجه نیست برای مرمت! و خب مشاهده می‌کنید که یک مشت بی‌سواد در حوزه‌ی مرمت، چه بلایی سر میراث این مملکت می‌آورند!!!!!! اینجا #قلعه_هرمز»
*سام گیوراد نیز نوشته «دو تصویر از #قلعه_پرتغالی‌ها در #جزیره_هرمز یکی پیش از فاجعه‌ی مرمتی و دیگری بعد از آن ».

مرمت عجیب قلعه پرتغالی‌های هرمز
*مرتضی نیک‌نهاد هنرمند هرمزگانی نیز در این‌باره نوشته «قلعه‌ی هرمز را چطور بازسازی کنیم؟ یک دیوار می‌کشیم جلوی دیوار اصلی. شبیه دیواره‌های کنار تونل یا فضای سبز نمی‌شه فقط؟ دیگه به هر حال بودجه نداریم، آقای ایکس گفته پروژه رو هرطور شده جمع کنید.اوکی.»
*سعید ارکان‌زاده یزدی نیز در واکنش به این شیوه از مرمت نوشته «حجم تخریب طبیعت و آثار تاریخی توی هرمز باورنکردنیه. بیشتر به غارت شبیهه. بعضی آثار طبیعی‌ش که نابود شده، اگه بخوان همین‌ها رو هم که مونده نجات بدن، باید چند سال توریست‌ممنوعش کنن.»
*کاربری به نام علی نیز نوشته «و خب بله، این دوستان با کشیدن دیوارهای تازه ای به روی دیوارهای قدیمی قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز به واژه مرمت معنای دوباره بخشیدند:/// لابد پیش خودشون گفتن این دیوارهای جدید هم سال‌هال بعد تاریخی میشن،چه کاری مرمت دیوارهای قدیمی #میراث_فرهنگی»
*قلعه هرمز که بیش از ۵۰۰سال قدمت دارد یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی در هرمزگان است که هنوز پابرجاست.
-بهمن ماه ۹۸ رضا برومند مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان از «مرمت اساسی» این قلعه خبر داده و گفته بود برای مرمت این بنا ۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی صرف می‌شود.
به گفته وی، بر‌اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این اعتبار ملی به منظور «ادامه پروژه‌های حفاظتی و نیز مرمتی این قلعه» تا پایان سال مالی در تیر ماه۹۹ هزینه خواهد شد.
پیش از آن هم مرداد ماه سال گذشته ۱.۲ میلیارد اعتبار برای مرمت این قلعه اختصاص یافته بود.
بنا به اعلام نوروزی معاون میراث فرهنگی این اداره‌کل، شرکت مرمتی «تاجواره» که تجربه فعالیت در استان را داشته و دارای رتبه مرمت بناهای تاریخی است به عنوان مجری این پروژه انتخاب شده که در موعد مقرر نسبت به اجرای پروژه اقدام می‌کند.
حال با توجه به میزان واکنش‌ها و آنچه در تصاویر مرمت قلعه هرمز دیده می‌شود، لازم است مسوولان اداره‌کل میراث فرهنگی هرمزگان نسبت به این موضوع پاسخ‌گوی افکار عمومی باشند و پاسخ دهند مقصودشان از مرمت اساسی، ساختن یک روکش سنگی روی دیوار این قلعه‌ی تاریخی و ۵۰۰ساله‌ است؟

«عکس‌ها: جمشید بایرامی»

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار