رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران گفت: از ابتدای اجرای «طرح دریا» در خرداد سال‌جاری تاکنون هفت نفر در آبهای دریای خزر غرق شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۰ درصدی داشته است.
کد خبر: ۸۸۳۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۶ 04 August 2020

نقی کریمیان روز دوشنبه در جلسه ستاد ساماندهی سواحل مازندران که در محمودآباد برگزار شد گفت : از ابتدای خرداد تاکنون ۳۵۹ نفر توسط ناجیان غریق استان نجات داده شدند و متاسفانه هفت نفر نیز جان خود را از دست دادند.

ایرنا - وی افزود: این آمار غرق‌شدگان در دریای خزر مربوط به شهرستان های محمودآباد، بابلسر و چالوس می باشد.

رئیس هیات نجات غریق مازندران با بیان اینکه در حال حاضر با وجود تعطیل شدن طرح دریا ۹۵۰ ناجی در طرح دریا مستقر می‌باشند افزود: آمار غرق شدگان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۰درصدی داشته است.

استفاده از طرح GIS مشکلات ناجیان غریق را حل خواهد کرد

کریمیان همچنین از بستن قرارداد با دانشگاه مازندران در خصوص ساخت مچ بند با اپلیکیشن خبرداد و گفت: این اپلیکیشن برای راهنمایی مسافران برای استفاده از مکان امن شنا و همچنین شناسایی مناطق ممنوعه شنا و سنگچین ها و مناطق پرخطر به کار می رود.

وی با بیان اینکه نحوه استقرار منجیان غریق توسط مچ بندها، از طریق این اپلیکیشن کنترل می شود ، افزود: مچ‌بندها مجهز به GIS، ضبط صدا و ارسال هشدار برای بهره گیری در مواقع بحرانی خواهند بود که در صورت بروز مشکل ناجیان می‌توانند با ارسال هشدار، از طریق اتاق کنترل مرکزی تقاضای کمک کنند.

کریمیان با اشاره به اینکه حوادث در تمام نوار ساحلی مازندران به صورت آنلاین رصد می شود گفت: اجرای این طرح سبب کاهش حضور ۳۰۰ نفر از ناظرین طرح دریا در ساحل خواهد شد.

وضعیت بد سواحل در شرایط بحرانی کرونا و هجوم گردشگران

رئیس هیئت نجات غریق استان مازندران همچنین در این جلسه نسبت به وضعیت بد سواحل در شرایط بحرانی کرونا و هجوم گردشگران به سواحل و خطرات احتمالی آن ابراز نگرانی کرد و گفت: متاسفانه با وجود هشدار های داده شده همچنان شاهد حضور پر تعداد گردشگران در سواحل استان هستیم.

وی ضمن بیان اینکه تمام ۹۵ طرح دریای مازندران به علت شیوع ویروس کرونا و وضعیت قرمز استان تعطیل می باشد، گفت : با وجود تعطیلی تمام طرح ها، ناجیان ما کماکان در طرح‌ها مستقر هستند تا از ورود مسافران وشنا در دریا جلوگیری کنند.

کریمیان همچنین به پرداخت حقوق معوقه ناجیان اشاره کرد و گفت: طبق نشست هایی که در استانداری برگزار شده است در اسرع وقت حقوق دو ماهه ناجیان پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه تمدیدات جدیدی برای پرداخت حقوق ناجیان در نظر گرفته شده است افزود: تمام تلاش ما این است که این حقوق پرداخت شود تا ناجیان دریا را ترک نکنند و در تعطیلات پیش رو مردم آسیب نبینند.

طرح ساماندهی دریا از سال ۹۲ با هدف کاهش مرگ و میر هنگام شنا در دریای خزر در مازندران به اجرا گذاشته شد و توانست در همان سال نخست آمار حدود ۲۰۰ نفر غرق شده هنگام شنا در تابستان سال ۹۱ را تا ۵۰ درصد کم کند. آمار قربانیان دریا تابستان سال ۹۸ هم به ۳۱ نفر رسید.

شناسایی نقاط کور و حادثه خیز ، نصب تابلوهای شنا ممنوع ، افزایش تعداد ناجیان غریق ، استقرار ماموران انتظامی در مناطق خطرساز ، افزایش ساعات فعال ماندن طرح در شب و ساماندهی شناگاه های خصوصی در کنار فعال نگه داشتن طرح در ماه مبارک رمضان در سال های گذشته مهم ترین عواملی بود که به کاهش آمار قربانیان کمک کرد.

مازندران ۳۷۰ کیلومتر از ساحل دریای خزر را در اختیار دارد و بر اساس اعلام استانداری پارسال هنگام اجرای طرح دریا ۳۷۰ نقطه حادثه خیر در این محدوده شناسایی و برای جلوگیری از شنا با تابلوی 'شنا ممنوع' و گماشتن ماموران انتظامی و ناجیان غریق نشانه گذاری شد .

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار