گزارشی از صید بی‌رویه سفره‌ماهی در هرمزگان
کد خبر: ۸۸۶۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰ 11 August 2020

سفره‌‌ماهی که در فرهنگ هرمزگان با نام «پوو POW» شناخته می‌شود، از جمله آبزیانی است که در خلیج‌فارس و دریای عمان به‌وفور وجود دارد، با این حال گزارش‌های تازه‌ای حاکی از صید بی‌رویه این آبزی در مناطق مختلف هرمزگان هست که می‌تواند تداوم حیات سفره‌ماهیان را به خطر بیاندازد.

طبق بررسی‌های بادگیر، هم‌اکنون صید انبوه سفره‌ماهی‌ها در چندین نقطه از استان همچون جزیره هرمز، قشم و شهرستان‌های بندرعباس و میناب جریان دارد.
بخش عمده‌ی صید این آبزیان غیرخوراکی توسط قایق‌هایی است که هرصبح حجم زیادی در حد ۱ تا ۱/۵ تن از این سفره‌ماهی‌های صیدشده را به اسکله‌ها می‌آورند تا به شهرهایی بزرگ‌تر همچون میناب و بندرعباس منتقل شود.
ازآنجا که سفره‌ماهی جایی در رژیم غذایی اهالی هرمزگان ندارد و شرکت‌های پودر ماهی نیز از این جانوران استفاده نمی‌کنند، این سوال به‌وجود می‌آید که مشتری این سفره‌ماهیان کیست؟

براساس گفته‌های منابع بادگیر، در حال حاضر برخی افراد به‌عنوان واسطه هر تن (۱۰۰۰کیلو) سفره‌ماهی را در حدود ۲۰ میلیون تومان (برابر با ۸۷۰ دلار) از صیادان خریداری می‌خرند و با قیمتی بالاتر به «مشتریان خارجی» که عمدتا از شرق آسیا هستند، می‌فروشند.
برخی از صیادان که مخالف صید این گونه‌ی غیرخوراکی هستند می‌گویند با این میزان صید غیرقانونی سفره‌ماهی‌ها، تا چند سال دیگر بخشی از آبزی‌های دریایی منطقه منقرض خواهند شد.
در روش «صید ضمنی» لنج‌ها و قایق‌ها با قصد صید یک جانور، تورهای (در زبان محلی لیه) خود را در دریا پهن می‌کنند اما آبزیان دیگری همچون سفره‌ماهی‌ها نیز اتفاقی در تور ماهی‌گیران به دام می‌افتند، اما آنچه اکنون دیده می‌شود نتیجه‌ی «صید هدف» سفره‌ماهی‌هاست.
یک کارشناس شیلات نیز به «بادگیر» گفته صید این مقدار سفره ماهی‌ به احتمال زیاد نتیجه‌ی استفاده از تورهای ترال در قایق‌های صیادی است.

طی سال‌های اخیر صید ترال در کشتی‌های منسوب به چینی‌ها، حساسیت‌های عمومی زیاده به وجود آورده و یکی از دغدغه‌های جدی کارشناسان و صاحب‌نظران است. این روش صیادی که از سال‌های گذشته در هرمزگان آغاز شد و همین امر آسیب‌های زیادی به ذخایر، صیدگاه‌ها و زیستگاه‌های آبزیان خلیج‌فارس وارد کرد که هم تهدیدی برای صیادان این منطقه است و به‌جز تخریب محیط‌زیست موجب از بین رفتن زیستگاه‌های آبزیان نادر هم شده است.
در روش صید ترال، صیادان با استفاده از توری به شکل کیسه که انتهای آن کاملا بسته شده و کشیدن آن با شناور ترال در نزدیکی بستر کف دریا و یا لایه‌های میان آبی و با فاصله از کف دریا اقدام به صید آبزیان موردنظر می‌کنند.
این روش از صید نه تنها نسل آبزیان را از بین می‌برد، بلکه شاید نسلی از انسان‌ها را هم از دیدن آبزیان محروم کند.

۱۸۰ گونه از انواع کوسه‌ماهیان و سفره‌ماهیان در لیست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) به‌عنوان گونه‌های در‌معرض‌خطر طبقه‌بندی شده‌اند؛ بااین‌وجود، متاسفانه در کشورهایی ازجمله ایران، بیشترین میزان صید کوسه‌ماهیان و سفره‌ماهیان رخ می‌دهد.
برخلاف ماهیان استخوانی که تخم‌گذار هستند و در هر بار زادآوری تعداد زیادی تخم تولید می‌کنند، اغلب آبزیان غضروفی همچون سفره‌ماهیان زنده‌زا هستند و در هر بار زادآوری تنها تعداد انگشت‌شماری بچه به دنیا می‌آورند. از این رو صید بی‌رویه تأثیر بسیار مخربی بر روی جمعیت آن‌ها بگذارد.

مسوولان سازمان شیلات کشور و استان اظهارنظر و دستورالعمل برای آزاد بودن یا ممنوعیت صید سفره‌ماهیان که از گونه‌های در معرض خطر هستند، اعلام نکرده‌اند. با این حال در وب‌سایت سازمان شیلات ایران «دستورالعمل آماده‌سازی و فرآوری سفره‌ماهیان» دیده می‌شود که می‌توان گفت احتمالا مشکلی با صید سفره‌ماهی ندارند که برای فرآوری‌اش دستورالعمل دارند.
تاکنون دو نهاد استانی مسوول در این زمینه یعنی اداره‌کل شیلات و اداره‌کل حفاظت از محیط‌زیست درباره‌ی صید سفره‌ماهیان در هرمزگان اعلام نظر نکرده‌اند، اکنون با انتشار این تصاویر از صید سفره‌ماهی‌ها در جزیره هرمز، ضروی‌تر از همیشه است که با بررسی موضوع، ضمن روشنگری در این‌باره، تمهیداتی هم برای جلوگیری فوری از این اقدام بیابند.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار