متاسفانه همراهی برخی مدیران در کشور با گردانندگان این کانال ها که اکثر آنها فاقد سواد رسانه ای هستند باعث شده مشکلات فراوانی برای اطلاع رسانی صحیح در جامعه ما شکل بگیرد چرا که برخی مدیران با به رسمیت شناختن گردادندگان این کانال ها که اکثر آنها با جایگاه رسانه وخبرنگار غریبه هستند سبب شده که علاوه بر جامعه به جایگاه رسانه ها نیز آسیب جدی وارد شود .
کد خبر: ۸۸۸۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲ 18 August 2020

تابناک ایلام مجتبی کاور :: توسعه روز افزون بستر ارتباطات در دهکده جهانی سبب شده که به فراخور آن شبکه های اجتماعی هم برای رقابت در این دهکده فعالیت کنند واین امر باعث شده هرروز شاهد توسعه شبکه های اجتماعی در این دهکده باشیم و در سالهای اخیر یکی از شبکه های اجتماعی که مورد استقبال و اقبال عمومی قرار گرفته تلگرام است.

بدون شک در کشور ما یکی از شبکه های اجتماعی که مورد استقبال همگان قرار گرفته تلگرام است وبرابر آمار ارائه شده علی رغم فیلترینگ، همچنان بیش از ۴۷ درصد کاربران از تلگرام استفاده می‌کنند که این عدد در مقایسه با دیگر شبکه های اجتماعی قابل توجه است.

متاسفانه باید گفت : علی رغم فیلترینگ تلگرام در کشور ما شاهد افزایش وتکثیر کانالهایی که بدون در نظر گرفتن صحت یک خبر تنها با کپی کردن آن به دنبال جذب ممبر هستند در سطح جامعه هستیم .موضوعی که اگر مسئولان برای آن چاره اندیشی نکنند قطعا شاهد مشکلاتی در حوزه اطلاع رسانی صحیح خواهیم بود .

متاسفانه همراهی برخی مدیران در کشور با گردانندگان این کانال ها که اکثر آنها فاقد سواد رسانه ای هستند باعث شده مشکلات فراوانی برای اطلاع رسانی صحیح در جامعه ما شکل بگیرد چرا که برخی مدیران با به رسمیت شناختن گردادندگان این کانال ها که اکثر آنها با جایگاه رسانه وخبرنگار غریبه هستند سبب شده که علاوه بر جامعه به جایگاه رسانه ها نیز آسیب جدی وارد شود.

رشد قارچ گونه کانال های تلگرامی در استان ایلام توسط افرادی غیر رسانه ای امروز به عنوان یک معظل وآسیب جدی می توان تلقی کرد چرا که این افراد بدون درک صحیح از جایگاه رسانه وخبرنگار خود را خبرنگار تلقی می کنند وبرخی مدیران ناکار آمد وفاقد سواد رسانه ای خود را سوار بر موج گردانندگان این کانال ها می کنند وبا ارسال خبر وجوابیه برای آنها سبب شده مشکلات فراوانی در امر اطلاع رسانی صحیح در استان اتفاق بیفتد.

موضوعی که باید متولیان فرهنگی کشور ،استان ،دستگاه قضا و دستگاه امنیتی برای آن چاره اندیشی کنند چراکه وضعیت به گونه ای پیش رفته که گرداننده یک کانال 100نفره خود را خبرنگار تلقی وبه دنبال باج خواهی از شرکت ها ومدیران دولتی است موضوعی که نباید به سادگی از کنار آن گذشت وتنها نظار گر جولان آنها در این فضا بود ونیازمند نظارت وبرخورد دستگاه های مرتبط با گردانندگان کانال های تلگرامی غیر خبرنگار است .

برای بررسی موضوع گفتگویی با عضو هئیت مدیره خانه مطبوعات استان و دبیر یکی از خبرگزاری های کشور در استان ایلام داشته ایم .

سرپرست خبرگزاری شبستان در استان ایلام گفت: افزایش روزافزون کانال‌های تلگرامی در استان توسط افراد غیر خبرنگار مشکلات زیادی در بحث اطلاع‌رسانی، لطمه زدن به جایگاه حرفه ای خبرنگاری، اطلاع‌ رسانی شفاف و صحیح و درنهایت سردرگمی مخاطب و عدم پاسخگویی این کانال‌ها در خصوص مطالب مطروحه در کانال خود شده است.

عظیم پیرانی در گفت‌وگو با تابناک گفت: با توجه به گسترش و توسعه فضای مجازی و حضور میلیونی مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از نشریات و رسانه‌های رسمی کشور در راستای جذب مخاطبان و انجام رسالت حرفه‌ای خود، از بستر فضای مجازی نیز با درج لوگوی رسانه خود (دارای مجوز) با راه‌اندازی کانال خبری بهره برده اند که در این کانال‌های خبری در شبکه‌های اجتماعی هر آنچه در رسانه دارای مجوز منتشر می‌شود به‌منظور دسترسی آسان مخاطبان نیز منتشر می‌شود.

وی گفت: آنچه در کانال‌های رسانه‌های معتبر منتشر می‌شود مشمول قانون مطبوعات است و افرادی که اقدام به ایجاد کانال خبری و رسانه‌ای می‌کنند، در ابتدای امر باید مسئولیت‌پذیر باشند و مسئولیت آنچه را در کانال خود بیان می‌کنند، بپذیرند و این مسئولیت‌پذیری هم با اخذ مجوز فعالیت و بر مبنای قانون معنا پیدا می‌کند.

پیرانی گفت: در استان ایلام باوجود رسانه‌های (چاپی، برخط و الکترونیک) دارای مجوز فعالیت از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاهد آن هستیم که برخی افراد غیر رسانه‌ای نیز فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را فرصتی برای حضور شبه رسانه‌ای خود دیده‌اند و بدون ضابطه و اخذ مجوز در این فضا با عنوان کانال (رسانه‌ای) فلان و با نام‌های بامسمی پرطمطراق، ادعای رسانه بودن را دارند که این امر علاوه بر سرگردانی مخاطب باعث مشکلات در بحث اطلاع‌رسانی صحیح در استان شده است.

سرپرست خبرگزاری شبستان در استان ایلام گفت: رسانه از نظر تعاریف بین‌المللی و داخلی، تعاریف و قوانین مربوط به خود را دارد و هر فردی که می‌خواهد صاحب رسانه رسمی شود، ابتدا با رعایت قانون پا به این عرصه گذاشته و مجوزهای قانونی لازم را اخذ کند که در برابر قانون مطبوعات بتواند پاسخگو باشد و بر اساس این قانون نیز در رسانه خود و چارچوب آن عمل کند و اینکه یک گرداننده کانال که با حرفه خبرنگاری و اطلاع‌رسانی غریبه است بر چه پایه و اساسی خود را خبرنگار تلقی می‌کند موضوعی است که باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

وی گفت: متأسفانه برخی گردانندگان کانال‌ها بدون توجه به صحت یک موضوع تنها برای دیده شدن در فضای مجازی و جذب ممبر با انتشار اخبار خلاف قانون، علاوه بر سرگردانی برای مخاطبان، گاهاً منشأ ناهنجاری‌ها و دروغ‌پردازی‌ها و اعمال خلاف عفت عمومی می‌شد.

این روزنامه‌نگار بیان داشت: رشد قارچ گونه کانال‌های تلگرامی و دیگر شبکه‌های اجتماعی گاهاً مخاطبان را نیز به خطا می‌برد و موجبات تشویش اذهان جامعه را فراهم می‌کند، شاید برخی از مدیران و مخاطبان به تعداد ممبرهای یک کانال به‌عنوان دلیلی بر رجوع به آن کانال بنگرند، این در حالی است که تعداد ممبر و یا عضو به هیچ‌وجهی نشان‌دهنده استناد به آن کانال و یا پیج نیست.

وی گفت: شاید بتوان کانال‌های تلگرامی و دیگر شبکه‌های اجتماعی را به معنای عام رسانه (رساننده پیام) تعریف کرد اما به معنای خاص آن یعنی رسانه و مطبوعات، جای بحث و نظر کارشناسان فن روزنامه‌نگاری، علوم ارتباطات، جامعه‌شناسی و فناوری ارتباطات است و اینجاست که موضوعی به نام سواد رسانه‌ای معنا پیدا می‌کند و به کمک مخاطبان می‌شتابد، سواد رسانه‌ای یک نوع درک متکی بر مهارت است که می‌توان بر اساس آن انواع رسانه‌ها، انواع تولیدات رسانه‌ای و صحت‌وسقم مطالب رسانه‌ها را از یکدیگر تمیز داد و درنهایت مهارتی است که شخص می‌تواند این تسلط را پیدا کند که مخاطب چه رسانه‌ای قرار گیرد. موضوعی است که خارج از توان گرداننده یک کانال تلگرامی که توسط غیر خبرنگاران اداره می‌شود است.

پیرانی به ماده یک قانون مطبوعات اشاره ‌کرده و گفت: نشریه الکترونیکی، رسانه‌ای است که به‌طور مستمر در محیط رقمی (دیجیتال)، انواع خبر، تحلیل، مصاحبه و گزارش را در قالب نوشتار، صدا و تصویر منتشر می‌نماید و در تبصره 2 همین ماده نیز آمده است که نشریه‌ای که بدون اخذ پروانه از هیئت نظارت بر مطبوعات منتشر گردد از شمول قانون مطبوعات خارج بوده و تابع قوانین عمومی است.

سرپرست خبرگزاری شبستان در ایلام اظهار داشت: آنچه مسلم است  این است که  رسانه و مطبوعات بر اساس اخذ مجوز، فعالیت می‌کنند و با مراجعه به قانون مطبوعات می‌توان به این امر اذعان داشت.

عضو هیات رئیسه خانه مطبوعات استان ایلام گفت : متاسفانه این روزها هرکس بدون داشتن کمترین سواد رسانه ای به فضای بی در و پیکر مجازی ورود کرده و با راه اندازی یک کانال تلگرامی زمین و زمان را به باد توهین و افترا گرفته و در اکثر موارد به باج خواهی از مدیران و مسئولین ختم می شود.

امین محمدی در گفتگو با تابناک گفت : رسانه تعریف خاص خود را داشته و یک رسانه حرفه ای از ارکان اولیه کار روزنامه نگاری برخوردار بوده و از قوانین حاکم بر بازار نقل و انتقال خبر پیروی می کند واینکه ابزار اطلاع رسانی روزنامه،مجله،خبرگزاری،سایت یا کانالی در شبکه های اجتماعی باشد چندان تفاوتی نمی کند وباید اتاق فکر و مدیریت رسانه ای قانون محور اخلاق شناس پشتوانه عملکرد رسانه باشد.

وی گفت : یک رسانه  واقعی اخلاق را می شناسد و به تبعیت از اخلاق حرفه ای هیچگاه از ادبیات توهین آمیز و افتراهای بی سند و مدرک استفاده نمی کندولی متاسفانه افزایش روز افزون کانال های تلگرامی در سطح استان باعث شده مشکلات زیادی در بحث اطلاع رسانی صحیح به وجود بیاید وجای تعجب است که چرا نهادهای نظارتی و پلیس فتا که راه به راه رسانه های حرفه ای و شناخته شده را احضار کرده و سین جیم می کنند چرا گردانندگان کانال های تلگرامی که توسط افراد غیر رسانه ای اداره می شوند قاطعانه برخورد نمی کنند؟

محمدی گفت : رسانه های معتبر می تواند مخاطب را از سردرگمی در گرفتن اخبار موثق نجات دهد و روزنامه نگار واقعی کسی است که دست کم در یک رسانه خبری دارای مجوز رسمی مسئولیت موثر داشته باشد اینکه گرداننده یک کنال خود را خبرنگار تلقی کند موضوع بسیار مهمی است که باید مسئولان فرهنگی در این خصوص چاره اندیشی کنند

عضو هئیت مدیره خانه مطبوعات استان ایلام گفت : کانال فعال در شبکه های اجتماعی وقتی موجه و قابل اعتماد است که به یک رسانه معتبر و دارای مجوز رسمی متصل باشد.متاسفانه فعالیت کانالهای تلگرامی که هیچ تفکر حرفه ای رسانه ای پشت آنها نیست فضای رسانه ای و مجازی و اجتماعی استان را به سمت تشویش برده و در چنین بازاری بی شک هم حق سکوتها گرفته خواهد شد و هم آبروی افراد بی دلیل مورد هجمه قرار خواهد گرفت.

وی گفت : باید همکاران رسانه ای در استان در خصوص کانال های تلگرامی که توسط افراد غیر خبرنگار اداره می شوند روشنگری کنند تا زمینه جولان آنها در سطح جامعه فراهم نشود .

محمدی تصریح کرد : انتظار است دادستان به عنوان مدعی العموم و پلیس فتا به عنوان ضابط قضایی به موضوع کانال های تلگرامی که توسط افراد عادی وغیر خبرنگار اداره می شوند ورود کنند تا شاهد جولان افراد غیر رسانه ای در استان نباشیم ./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار