حسن عباسی روزنامه‌نگار و از اعضای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهرآن می‌گوید: رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور به اضافه کانال‌های مجهول در تلگرام ، اینستاگرام و توئیتر امروز مبدل شدند به اتاق جنگ روانی آمریکایی و اسرائیلی علیه مردم ایران که بازدیدکنندگان این رسانه‌ها فیک با سینه پست و دستکاری‌های فنی بالا نگه‌داشته می‌شوند و سعی دارند با پمپاژ اخبار منفی و نا امید کننده و بهره گیری از تاکتیک مظلوم‌ نمایی و برانگیختن عاطفه و احساسات مخاطبان گونه‌ ای اطلاع‌ رسانی کنند تا مخاطب را اغوا شود.
کد خبر: ۸۹۰۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹ 02 November 2020

حسن عباسی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار «تابناک» اظهار داشت: رسانه‌های خارجی بخوانید معاند که با پوشش زبان فارسی‌ این روزها دارند از کوچکترین اتفاق یا رویدادی بسیار تصویر منفی در ایران می‌سازند که با واقعیت تفاوت بسیار زیادی دارد این هدف را دنبال می‌کنند تا حداکثر سودجویی را برای تخریب جمهوری اسلامی و مردم ایران به کار گیرند .

وی تأکید کرد: جالب اینجاست وقتی که اصلاً هیچ اتفاقی هم رخ نداده باشد ، خبر سازی می‌کنند و این نوع تولید و انتشار اخبار را اصطلاحاً ایجاد جنگ روانی و استفاده از تاکتیک‌هایی برای پمپاژ ترس و وحشت در جامعه با هدف نا امیدسازی بخشی از جامعه دنبال می‌کنند.

رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی اصلا قابل اعتماد نیستند

عباسی گفت: این تحرکات از سمت دشمنان ملت ایران با پوشش رسانه‌ای مسئله تازه‌ای نیست ، اما نکته اینجاست که به تازگی این بمباران خبری به نسبت ، قبل بسیار افزایش پیدا کرده است و هم‌اکنون که مردم در شرایط سختی قرار دارند که با انواع و اقسام معضلات و مشکلات اقتصادی با چاشنی تحریم‌های ناجوانمردانه ، کرونا و گرانی مواجهه هستند ، این مسئله را پیگیری می‌کنند تا بتوانند با سلطه پیدا کردن بر روح و‌ روان مردم ایران اهدافشان که تا امروز اعمال فشار بر مردم بوده را پیش ببرند.

این صاحب نظر در حوزه ارتباطات اجتماعی و رسانه در پاسخ به سؤال اینکه چرا این رسانه‌هایی که پشت پرده آنها دولت‌های سلطه‌گر هستند رو می‌آورند به دروغ‌پردازی با فرمول دنبال‌کردن کوچکترین فرصت برای بهره‌ برداری حداکثری تصریح کرد: البته مستمسک شدن به این موضوعات اصلا عجیب نیست بلکه این روزها شدت و ضعف آن متفاوت شده است اما آنچه که عجیب جلوه می‌کند این است که مسئولان و رسانه‌های دولتی در داخل کشور رویکرد خود را اصلأ تغییر نداده‌اند و بسیار منفعلانه در برابر این جنگ روانی عمل می‌کنند که با کمال تأسف جهت جلوگیری از اثرگذاری این اخبار منفی بر روی روان مردم کار مؤثری صورت نمی‌پذیرد نکته اینجاست، واکنش بازدارنده رسانه‌ای از سمت روابط عمومی‌های بخشهای مختلف حکومتی و رسانه‌های دولتی در کشور رخ نمی‌دهد.

عباسی خاطرنشان کرد: در رابطه با آنچه که در کشور طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته در حوادثی مانند دختر آبادان ، ناکارآمد جلوه دادن مجلس ، مخابره اخبار خلاف واقع از وضعیت خبرنگاران ، جعل اخبار بازداشت‌ و اعدام یا ربط دادن همه مسایل و مشکلات به دستگاه قضایی ، انتظامی و امنیتی رخ داد ، دقیقاً سالیانه این نوار رسانه‌های معاند در حال چرخش و تکرار است ، اما آنچه متفاوت از گذشته بود و بسیار پر رنگ جلوه می‌کرد ، حضور به موقع و پاسخگویی شفاف رسانه‌های ارزشی با محوریت بسیج رسانه در جهت تنویر افکار عمومی بود ، که با تداوم این آرایش و تغییرات جدید رسانه‌ای امیدوارکننده است.

این روزنامه نگار ادامه داد: زمانی که در ارتباط با حوادث اعلام می‌گردد که علت واقعه را می‌دانیم، اما به علت مسایل امنیتی نمی‌توانیم اعلام کنیم یا اینکه با ابهامات گسترده‌ای رویداد تشریح می‌شود، قاعدتاً بایستی که توقع داشته باشیم تا دشمن هم شیپورهای رسانه‌ای خودرا فعالتر کند.

عباسی با انتقاد از این نوع رویه در اطلاع‌ رسانی تأکید کرد: رسانه‌ های دشمن تا زمانی که اطلاع‌ رسانی مناسبی برای شفاف‌ سازی صورت بگیرد، بهره‌برداری و جریان‌سازی می‌ کنند و خواهند کرد، ضمن اینکه مسئله اینجاست؛ که معلوم نیست پس از این جریان اطلاع‌رسانی داخلی بتواند تأثیرگذار باشد یا خیر

عباسی تصریح کرد: معادلات اطلاع‌رسانی در کشور ما اینگونه بسته شده که مردم بایستی منتظر مثلا استاندار ، آتش‌نشانی ، شورای امنیت ، مدیریت بحران و ... بمانند تا که وقتی رویدادی رخ می‌دهد، همه آنها اعلام و تشریح کنند و رسانه‌های رسمی هم مسئول مخابره اخبار گردند که این امر طی کمترین زمان ممکن اتفاق نمی‌افتد و در این وقفه زمانی طبیعی است ، که زمین و توپ‌بازی در دست رسانه‌های رقیب و دشمن قرار گیرد.

این صاحب نظر در ارتباطات اجتماعی و رسانه یادآور شد: اگر امروز درگیر یک جرایان تحریف قوی و جنگ روانی وسیع هستیم که تأثیر زیادی بر افکارعمومی هم به جا می‌گذارد ، این است‌ که متولیان رسانه‌‌ای ورسمی کار خود را به خوبی انجام نمیدهند یابلد نیستند یادرگیرمصلحت اندیشی‌های غیرضروری‌اند.

حسن عباسی روزنامه‌نگار، گفت: هدف این جریان تحریف در اطلاع‌رسانی که با سوارشدن برموج شایعه تلاش دارند سناریوهای ضدایرانی و تحریمی خود را جلو ببرند و کشور را به سمت ناامنی اول جلوه دهند بعد سوق داده و توان رزمی وجاسوسی خودرا برجسته کنند. به همین دلیل با اکانت‌های فیک سیاست تزریق نا امیدی وافزایش اضطراب در بین مردم ایران رادنبال می‌کنند. 

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار