مدتی است که افزایش قیمت گوشت قرمز و عرضه آن با قیمت های مختلف در هرمزگان که البته مختص این استان نبوده و در دیگر نقاط کشور نیز همین وضعیت حاکم است، موجب گله مندی مردم شده است.
کد خبر: ۹۱۶۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷ 14 November 2020

موضوعی که به گفته کارشناسان از مهمترین دلایل آن قاچاق دام زنده و افزایش قیمت آن ، نبود نظارت کافی بر واحدهای کشتارگاهی و عرضه کننده ، گرانی نهاده ها و در نهایت عرضه کمتر دام در میدان دام می باشد که دود آن به چشم مردم می رود.

البته در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر کاهش قیمت گوشت قرمز اعلام شده که این افزایش و کاهش قیمت ها نه در گوشت قرمز بلکه در تمامی بخش ها یادآور این ضرب المثل است که به مرگ می گیرند تا به تب راضی شویم.

در حال حاضر گوشت قرمز گوسفندی در برخی واحدهای پروتئینی هرمزگان به قیمت هر کیلوگرم بین یک میلیون و ۴۰۰ تا یک میلیون و ۲۵۰ هزار ریال و گوشت مخلوط گوساله نیز بین یک میلیون و ۱۸۰ هزار تا یک میلیون و ۲۲۰ هزار ریال عرضه می شود که البته طبق اعلام اتحادیه صنفی گوشت و پروتئین شهرستان بندرعباس این نرخ ها گرانتر از نرخ های مصوب می باشد و با واحدهای متخلف برخورد خواهد شد.

رییس اتحادیه صنفی گوشت و پروتئین شهرستان بندرعباس با تاکید بر اینکه مردم باید هرگونه گران فروشی را گزارش کنند، گفت: در چند وقت اخیر به دنبال افزایش قیمت دام زنده ، افزایش قیمتی برای گوشت قرمز صورت گرفته که میزان آن به همه واحدهای عرضه کننده اعلام شده است.

علی رحیمی درگفت وگوبا با ایرنا اظهار داشت: براساس نرخنامه مورد تایید اتحادیه ، واحدهای پروتئینی باید هر کیلوگرم گوشت گوسفند را یک میلیون و ۲۳۰ هزار ریال و گوشت ران و سردست گوسفندی را نیز یک میلیون و ۲۵۰ هزار ریال عرضه کنند.

وی ادامه داد: قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله مخلوط نیز یک میلیون و ۱۱۳ هزار ریال و گوشت گوساله بدون چربی نیز یک میلیون و ۱۵۰ هزار ریال تعیین شده و هرگونه فروش خارج از نرخ های اعلام شده تخلف محسوب می شود.

رحیمی در خصوص علت افزایش قیمت گوشت قرمز، گفت: به نظر من  تعیین نشدن قیمت کارشناسی براساس هزینه ها موجب افزایش غیرمنطقی نرخ ها در بخش های مختلف از جمله قیمت گوشت قرمز می شود.

وی ادامه داد: این افزایش قیمت به معنای کاهش توان خرید مردم می باشد و در نهایت به ضرر واحدهای تولید کننده و عرضه کننده است و هیچ کس به دنبال این ضرر نیست، اما زمانی که کالایی با قیمت بالا به دست ما می رسد، ما مجبور به عرضه آن با قیمت بالاتر هستیم.

رییس اتحادیه گوشت و پروتیین بندرعباس خاطرنشان کرد: گرانی نهاده ها و افزایش قیمت دام زنده، سبب شده تا عرضه دام هم کاهش یابد و این امر یکی از علت های افزایش قیمت گوشت است زیرا با کاهش عرضه دام در میدان دام، کشتار هم کاهش یافته که البته در روزهای اخیر این مشکل تا حدودی حل شده  و ثبات نسبی بر بازار حاکم می باشد.

پیش از این سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در خصوص افزایش قیمت گوشت قرمز گفته بود: نوسانات قیمت دام و گوشت قرمز در کشتارگاه‌های سراسر کشور یکی از دلایل افزایش قیمت در استان است.

به گفته عباس زارعی ۸۰ درصد دام سبک و ۵۰ درصد دام سنگین مورد نیاز استان هرمزگان از استان‌های دیگر تامین می‌شود و افزایش قیمت در دیگر نقاط به خودی خود موجب افزایش قیمت در استان نیز می گردد.

در حال حاضر ۱۴۵ واحد عرضه گوشت قرمز در سراسر استان هرمزگان فعالیت می کنند و نیاز روزانه این استان به گوشت قرمز حدود ۴۷ تن می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار