شیراز سرزمین فرهنگ و ادب در مرکز استان فارس قرار گرفته و پنجمین کلانشهر ایران به شمار می‌آید.
کد خبر: ۹۳۰۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸ 07 January 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا: بنابر اعلام دیوار، تیرازیس یا شیرازیس نام‌های دیگر شیراز هستند. البته نام شیراز بر روی سفال‌های پیدا شده از ویرانه‌های دورهٔ ساسانی در سده دوم میلاد نیز دیده شده است. این شهر را به عنوان پایتخت فرهنگی و دومین شهر ادبی ایران، می‌شناسند.

شیراز به دلیل کوهستانی بودن، آب‌وهوای معتدلی دارد و از قدیم‌الایام تاکنون به عنوان منطقهٔ حاصل‌خیز و مکانی مناسب برای سکونت شناخته شده است. همچنین این شهر به دلیل داشتن ابنیه‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی بسیار مورد توجه توریست‌ها و گردشگران قرار می‌گیرد.

از این رو رهن و اجاره در شیراز بسیار پررونق است. مطمئن باشید با یک بار دیدن شیراز و جاذبه‌هایش برای همیشه دلبستهٔ این شهر می‌شوید.

بازار وکیل

بازار وکیل‌الرعایا یکی از معروف‌ترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران است. کریم‌خان زند دستور ساخت این بازار را داد. این بازار محلی برای داد و ستد و خرید و فروش بوده و اکنون نیز مغازه‌های بسیاری در اینجا وجود دارد. جالب است بدانید ساخت این بازار ۲۱ سال به طول انجامید.

مجموعهٔ وکیل، تنها منحصر به بازار وکیل نمی‌شود، بلکه حمام و مسجد وکیل نیز در این مجموعهٔ وسیع قرار دارد. بازار وکیل الرعایا به پنج بخش بازارنو، چهارسوق،‌ راسته شمالی،‌ راسته جنوبی و سرای مشیر تقسیم شده است.

بازار وکیل سقف بلندی دارد و روزنه‌هایی برای روشنایی محوطه روی طاق‌ها دیده می‌شود. یکی از ویژگی‌های جذاب این بازار، قرار گرفتن حجره‌ها بالاتر از سطح زمین است که آن‌ها را از نم و رطوبت در امان نگه می‌دارد.

گذری به بازار رنگارنگ وکیل، شیراز

حافظیه

آرامگاه حافظ در شمال شهر شیراز و جنوب دروازه قرآن، قرار گرفته است. حافظیه توسط یک معمار فرانسوی به نام آندره گدار ساخته شد. با ورود به از در اصلی به آرامگاه، در دو طرف باغچه‌های گل را مشاهده می‌کنید.

در وسط این باغچه‌ها استخر بزرگی قرار دارد. این مجموعه به وسعت دو هکتار، به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم شده و توسط تالاری ۵۶ متری از هم جدا شده‌اند.

آرامگاه شاعر و عارفان شیراز را بشناسید

سعدیه

آرامگاه سعدی شیرازی یا همان سعدیه نامی آشنا برای توریست‌ها و گردشگران شیرازی است. گفته شده که آرامگاه سعدی خانقاهی بوده که سعدی اواخر عمر در آن می‌زیسته و سعدیه در باغ دلگشا قرار دارد. اوایل قرن هفتم مقبره‌ای برای سعدی شیرازی ساخته شد که به لحاظ زیبایی ربطی به آرامگاه کنونی ندارد.

دوران کریمخان زند سازه‌ای بر روی آرامگاه سعدی بنا شد که به مرور آسیب دید. از این رو، ساختمان کنونی به دست محسن فروغی و جمعی از طراحان شیرازی ساخته شد که برگرفته از کاخ چهل ستون است.

این مقبره در داخل باغی سرسبز (نمادی از آخرت و تصویر بهشت)، قرار دارد. اگر به مقبرهٔ سعدی شیرازی سر زدید از طعم فالوده شیرازی‌های آن منطقه غافل نشوید.

تور هتل لاله کندوان هوایی آژانس نهال گشت - همیار گشت

باغ ارم

باغی ایرانی و تاریخی در شیراز وجود دارد که باغ ارم نامیده می‌شود. این باغ دارای چند بنای تاریخی و باغ گیاه‌شناسی است. تاریخ دقیقی از ساخت این باغ در دست نیست؛ اما گفته شده که این باغ به دوران سلجوقی و آل‌اینجو باز می‌گردد.

عمارتی در وسط باغ قرار گرفته که در زمان قاجار با تاثیر از معماری زندیه ساخته شده است. این عمارت ۳ طبقه دارد که طبقه زیرین برای روزهای گرم سال مورد استفاده قرار می‌گرفت. دو طبقه بالایی ستون‌هایی دارد که بی شباهت به تخت جمشید نیستند.

خیابانی از شرق به غرب در وسط باغ احداث شده که با درختان سرو بلند قامت پوشیده شده است. باغ ارم در دوران پهلوی به دانشگاه شیراز واگذار شد و باغ گیاه‌شناسی در اختیار دانشکدهٔ کشاورزی قرار گرفت. برای بازدید از باغ ایرانی محدود به فصل خاصی نشوید. چرا که شیراز به دلیل چهار فصل بودن در طول سال زیبایی‌های مخصوص به خودش را دارد.

باغ ارم شیراز؛ شاهکار ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو - - - جاذبه های  دانشگاه

نارنجستان قوام

نام نارنجستان که می‌آید برای گردشگران یادآور دو منطقه در ایران است. نارنجستان قوام در شیراز و دیگری هتل نارنجستان در مشهد. اگر به مشهد رفتید از اجاره خانه مسکونی در مشهد غافل نشوید؛ چرا که از هتل‌هایی مانند نارنجستان به صرفه‌تر خواهد بود.

نارنجستان قوام از دیگر باغ‌های زیبا و دلفریب شیراز است که حکایت از دوران قاجار دارد. این باغ پوشیده از درختان نارنج و حوضی پر آب است. عمارتی با شکوه و آیینه‌کاری شده در دل باغ قرار دارد. چشم‌انداز زیبای این باغ و عطر و بوی نارنج‌ها، دلیلی محکم برای بازدید از این بنای تاریخی است.

باغ نارنجستان قوام شیراز , ایران | آفتاب تراول

ارگ کریمخان

کریمخان زند، حکومت خود را در شیراز پایه‌گذاری کرد و در مکانی به نام ارگ ساکن شد. ارگ کریمخان در مرکز شهر شیراز قرار دارد. قلعه‌ٔ ارگ کریمخان از اتاق‌هایی تشکیل شده که دورتا دور محوطه قرار دارند. شیشه‌های رنگی که در ارگ به کار رفته، هنگام تابش خورشید فضایی رویایی برای بازدیدکنندگان به تصویر می‌کشد.

این بنا در زمان حکومت پهلوی به عنوان زندان استفاده می‌شد اما دچار آسیب‌های بسیاری شد. اکنون این بنا مرمت شده و به عنوان موزه فارس، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارگ کریم خان شیراز | آدرس ، عکس و معرفی (1399) ☀️ کارناوال

مسجد نصیرالملک

یکی از بناهای مسحور کننده و قدیمی در شیراز، مسجد صورتی نام دارد. مسجد نصیرالملک یا همان صورتی از آثار زیبای دوران قاجار به شمار می‌آید. این بنای تاریخی را می‌توان شاهکار معماری دانست.

گفته شده که کاشی‌کاری‌ها و سرستون‌های سنگی این مسجد، اقتباسی از مسجد وکیل است. مسجد صورتی دو شبستان تابستانی و زمستانی و دو شاه‌نشین (ایوان)‌ دارد.

شبستان غربی (تابستانی) یکی از زیباترین شبستان‌های مساجد ایران به شمار می‌آید که با تزیینات کاشی و آجرها و نقاشی‌های رنگی پوشیده شده است. در ورودی مسجد طاق نمایی بزرگ قرار دارد و سقف آن از کاشی‌های رنگی پوشیده شده است. رقص نور و رنگ مسجد نصیرالملک، توریست‌ها و گردشگران را مدهوش خود می‌کند.

معرفی مسجد تاریخی نصیرالملک شیراز

برچسب ها: شیراز ، گردشگری ، حافظیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار