تابناک-رییس کل دادگستری هرمزگان از پایان نزاع ۷۰ ساله بین سه طایفه بزرگ در شرق هرمزگان خبر داد.
کد خبر: ۹۳۲۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵ 13 January 2021

پایان نزاع ۷۰ ساله در شرق هرمزگان با میانجیگری دستگاه قضایی

به گزارش خبرنگار تابناک،علی صالحی، از پایان بخشیدن به نزاع ۷۰ ساله میان سه طایفه بزرگ زنگیک، مقدم زاده و طاهرزهی در شهرستان‌های سیریک و بشاگرد با میانجیگری دستگاه قضایی خبر داد.

وی تصریح کرد:  طی مراسمی با حضور مسئولین قضایی استان، اعضای شورای تأمین، معتمدین محلی و عموم مردم در راستای احیای سنت حسنه صلح و سازش اختلافات بین این دو طایفه خاتمه یافت.

علی صالحی افزود: پس از ارجاع پرونده نزاع سه طایفه مذکور به شورای حل اختلاف استان هرمزگان، به منظور ایجاد مصالحه، اعضای شورای حل اختلاف، ریش سفیدان و معتمدین محلی در شهرستان‌های سیریک و بشاگرد وارد عمل شده و پس از برگزاری چندین جلسه و ارائه توصیه‌های لازم به اصحاب دعوی، طی مراسمی که امروز برگزار شد، مسئولین قضایی استان هرمزگان و جمعی از مسئولان محلی با میانجیگری بین سران طوایف، صلح و سازش برقرار کردند و طرفین در این جلسه هم قسم شدند که از این به بعد در کنار یکدیگر با صلح و صفا زندگی کنند و کینه و کدورت‌های پیش آمده را از بین ببرند.

رییس شورای قضایی استان هرمزگان با اشاره به فریضه مهم عفو و گذشت و آثار مهم آن در جامعه خاطرنشان ساخت: یکی از آثار مهم ایجاد صلح و سازش؛ تألیف قلوب است که با زدودن کدورت‌ها زمینه را برای رفع اختلافات به صورت بنیادی و اساسی فراهم می‌سازد.

صالحی کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی، صرفه جویی در هزینه‌ها و جلوگیری از هدر رفت وقت مردم را از دیگر برکات نهادینه شدن فرهنگ صلح و سازش برشمرد و ابراز داشت: شهرستان‌های بشاگرد و سیریک رتبه‌های اول و دوم استانی در تحقق صلح و سازش را به خود اختصاص داده اند و بیش از ۹۰ درصد پرونده‌های شورای حل اختلاف این شهرستان‌ها منتهی به سازش شده است که نشان دهنده تلاش ریش سفیدان، بزرگان طوایف، علما و معتمدین محلی این مناطق در اصلاح ذات البین و فرهنگ غنی مردم این منطقه است.

این مقام قضایی در استان هرمزگان، گذشت این دو طایفه را کاری بزرگ و موجب خشنودی خداوند متعال و در تأسی از سیره معصومین (علیهم السلام) برشمرد و از تلاش و کوشش مسئولین و اعضای شورای حل اختلاف و همچنین معتمدین و ریش سفیدان محلی در برقراری صلح و سازش قدردانی کرد و از عموم مردم خواست تا در کنار دستگاه قضایی وشورا‌های حل اختلاف در ترویج و توسعه فرهنگ صلح و سازش در سطح جامعه همکاری و تعامل داشته باشند.

علی صالحی اظهار داشت: همانطور که فلسفه تشکیل شورا‌های حل اختلاف بر اساس ایجاد صلح و سازش استوار است، ضرورت استفاده از تمامی ظرفیت‌های قانونی به منظور دستیابی به این مهم امری اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: در جهت فسخ خصومات و به صلح و سازش رساندن برخی موارد اختلافی به ویژه منازعات باید از ظرفیت ارزشمند روحانیت، علما، ائمه جمعه وجماعت و ریش سفیدان و معتمدین محلی استفاده کرد و لازم است رؤسای دادگستری‌های شهرستان‌ها و حوزه‌های مختلف قضایی این مسئله مهم را مدنظر داشته باشند.

رییس کل دادگستری استان هرمزگان در پایان با تشکر از تلاش‌های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و همچنین رییس شورا‌های حل اختلاف استان تأکید کرد: با توجه به نگاه ویژه ریاست قوه قضاییه مبنی بر لزوم بسط و گسترش فرهنگ صلح و سازش در جامعه و تأکید در خصوص استفاده از ظرفیت شورا‌های حل اختلاف در فسخ خصومات و اصلاح ذات البین، دستگاه قضایی استان هرمزگان با جدیت و ملاحظه ظرفیت‌های قانونی این موضوع را در دستور کار ویژه خود قرار داده است.

انتهای پیام/ز7

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار