کامرانی خبر داد؛
تابناک-رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان گفت: تولید بذرهای هیبرید مطابق با اقلیم جنوب در دستور کار محققین دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۳۴۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰ 22 January 2021

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان، احسان کامرانی گفت: تولید بذرهای هیبرید مطابق با اقلیم جنوب در دستور کار محققان دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته و این مزرعه تحقیقاتی کار مشترک آزاد اسلامی واحد رودان با دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان است.

وی در حاشیه بازدید رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و معاونان وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این خبر افزود: این مزرعه تنها مزرعه تحقیقات تولید بذر در استان هرمزگان و بخش مهمی از پروژه ملی تولید بذرهای هیبرید در جنوب شرق کشور هست.

دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: برخی بذرهای تولید شده توسط محققان دانشگاه آزاد اسلامی از قبیل گوجه‌فرنگی، فلفل، بادمجان، ملون، هندوانه، خیار و ... در رودان زیر کشت آزمایشی رفته است.
این مسئول دانشگاهی با تاکید بر اینکه پروژه تولید بذرهای هیبرید یک پروژه ۱۰۰ درصد دانش‌بنیان است، مطرح کرد: یافته‌های اولیه نشان می‌دهد بذرهای تولیدی در برخی ارقام قابل رقابت با نمونه‌های خارجی و حتی بهتر از آن است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان با تاکید بر توسعه این طرح تحقیقاتی در سایر شهرستان‌های استان هرمزگان خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی در هرمزگان نیازمند توجه بیشتر در حوزه تحقیقات و پژوهش هست و باید زیرساخت‌های این کار از جمله زمین، آب، فضای گلخانه ای و آزمایشگاهی بیشتری در اختیار محققین قرار بگیرد تا مجموعه های دانش بنیان بتوانند پاسخگوی نیازهای تحقیقاتی کشاورزان باشند.

کامرانی خاطرنشان کرد: بیشتر بذر مورد نیاز کشاورزان هم در فضای باز و هم فضای گلخانه‌ای از خارج کشور وارد می‌شود که تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز باعث شده کشاورزان بذر مورد نیاز خود را با قیمت‌های بسیار بالا تهیه کنند که هزینه تمام شده محصول را چند برابر افزایش داده است، از طرفی اگر بذر مورد نیاز کشور به موقع تامین نشود امنیت غذایی در کشور به خطر می‌افتد.

این مسئول دانشگاهی اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی کشور به مرکزیت استان اصفهان چندین سال هست بر روی پروژه تولید بذرهای هیبرید تمرکز کرده و در برخی ارقام به تولید رسیده است.
حمایت از تحقیقات کشاورزی در دستور کار قرار گیرد

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی هم در این بازدید گفت: از تلاش‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در تولید بذر که یکی از دغدغه‌های بزرگ حوزه کشاورزی است تشکر می‌کنم و باید در زمینه تامین زیرساخت‌های لازم برای تحقیقات در حوزه کشاورزی حمایت‌های بیشتری صورت پذیرد.
سید جواد ساداتی‌نژاد اظهار امیدواری کرد: با اجرای این طرح‌های تحقیقاتی در سالیان آتی کشور در تولید بذر به خودکفایی برسد.

انتهای پیام /ز55

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار