محمد ده متر و سه ثانیه کم آورد
همشهری: با انتشار فیلم های مربوط به حادثه مرگبار اکباتان، علاقمندان به ورزش‌های هوایی با بهت و حیرت بیشتری در این باره حرف می‌زنند.
کد خبر: ۹۳۴۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵ 23 January 2021

به‌ گزارش تابناک سمنان  محمد بزرگی، چترباز 36ساله از مدت‌ها در تلاش بود تا در چهارمین سالگرد وقوع حادثه ساختمان پلاسکو که به شهادت جمعی از آتش‌نشانان منجر شد با پرش از یک نردبان آتش‌نشانی به آنها ادای احترام کند. او از مدت‌ها قبل به‌دنبال گرفتن مجوز این کار بود تا اینکه سرانجام با پافشاری و اصرارهایش توانست یک نردبان آتش‌نشانی را برای این کار در اختیار بگیرد.


صبح روز پنجشنبه محمد و دوستانش که برنامه‌ریزی این پرش را از مدت‌ها قبل انجام داده بودند، این نردبان را که حدود 56متر ارتفاع داشت در شهرک اکباتان مستقر کردند و او بالا رفت. قرار بود بزرگی بعد از پریدن از نردبان با چتر فرود بیاید. کاری که او بارها انجام داده بود و این بار نیز برای موفقیت در این پرش فکر همه‌‌چیز را کرده بود؛ به‌جز حادثه‌ای پیش‌بینی نشده. محمد بالای نردبان رفت و بعد از کنترل چند باره همه مسائل ایمنی و تنظیم کردن دوربین کوچکی که روی کلاهش نصب کرده بود، پرید و تلاش کرد چترش را باز کند. او چند لحظه بیشتر برای این کار زمان نداشت اما چتر او دچار مشکل شد و تلاش‌هایش برای باز کردن چتر فایده‌ای نداشت و او بدون اینکه بتواند چترش را باز کند سقوط کرد. همه‌‌چیز در یک لحظه اتفاق افتاد و افرادی که برای دیدن یک برنامه هیجان انگیز در شهرک اکباتان جمع شده بودند از دیدن این صحنه شوکه شدند.  هرچند او در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بیمارستان منتقل شد اما درنهایت به‌دلیل شدت آسیب‌های وارده جانش را از دست داد.

 

 

*علت سقوط چه بود؟
امیر حزینی، از مربیان حرفه‌ای ورزش‌های هوایی و از دوستان محمد بزرگی درباره علت وقوع این حادثه به همشهری می‌گوید: «در بین ورزش‌های هوایی، چتربازی خطرناک‌ترین ورزش است چرا که کوچک‌ترین اشتباه یا حادثه می‌تواند به قیمت جان ورزشکار تمام شود. من سال‌ها بود محمد را می‌شناختم. او در این رشته از بهترین‌ها بود. در کارش به خوبی مهارت داشت و بارها دست به پرش‌های مهمی زده بود. محمد دوره‌های مختلف چتربازی را در روسیه، دوبی و چند کشور دیگر دیده بود و بارها از برج‌های زیادی مثل برج آزادی پریده بود. حتی پیش از این 4مرتبه از ارتفاعی مشابه نردبان آتش‌نشانی بدون هیچ مشکلی پریده بود. محمد از 3سال قبل قصد داشت این پرش را به یاد آتش‌نشانان پلاسکو انجام دهد اما به او اجازه داده نمی‌شد تا اینکه امسال توانست مجوز بگیرد.

 

 

حزینی در ادامه درخصوص علت وقوع حادثه می‌گوید: «محمد یک دوربین روی کلاهش نصب کرده بود. وقتی او بعد از پرش چتر کوچک را به پشتش انداخت تا باز شود در یک لحظه به‌دلیل تغییر جهت باد، چتر کوچک جلوی صورتش آمد و به پایه دوربین گیر کرد. محمد فورا چتر را از پایه دوربین جدا کرد و در ادامه چتر بزرگ عمل کرد اما این کار حدود 3ثانیه زمان برد و چتر بزرگ به‌طور کامل باز نشد و محمد سقوط کرد. اگر این 3ثانیه از دست نمی‌رفت یا اینکه ارتفاع حدود 10متر بیشتر بود این حادثه اتفاق نمی‌افتاد.» 


او درباره اینکه چرا از تشک نجات استفاده نشده بود نیز می‌گوید: «در چنین پرش‌هایی چون ورزشکار به‌خودش اطمینان دارد مرسوم نیست که از تشک استفاده شود اما اگر تشک در محل حادثه بود محمد دچار حادثه نمی‌شد. باز نشدن چتر اصلا حادثه معمولی نیست و اگر یک میلیون بار دیگر محمد می‌پرید این حادثه اتفاق نمی‌افتاد.»  این دوست صمیمی محمد بزرگی ضمن تسلیت به خانواده و دوستان او گفت: «روز حادثه افراد زیادی از صحنه فیلمبرداری کردند اما به خواست خانواده محمد این فیلم‌ها منتشر نشد و از طرف خانواده بزرگی از افرادی که فیلم حادثه را در اختیار دارند خواهش می‌کنم فیلم را منتشر نکنند.»
این اتفاق البته رخ نداده و بعضی از شاهدان عینی اقدام به انتشار فیلم حادثه کرده‌اند.سقوطی که باورکردنی نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار