استاندار هرمزگان در آیین تجلیل از کشاورزان نمونه ملی و استانی:
تابناک-استاندار هرمزگان با بیان اینکه دولت علاقه مند است سرمایه گذاری در بخش پرورش ماهی در دریا و مزارع پرورش میگو با اولویت مردم ساکن نوار ساحلی صورت بگیرد، گفت: صیادان بومی و محلی می توانند در قالب تعاونی با دریافت تسهیلات ارزان قیمت برای سرمایه گذاری در این بخش ورود کنند و از حمایت های لازم بهره مند شوند.
کد خبر: ۹۳۸۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ 07 February 2021

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان، امروز همزمان با بهره برداری از پروژه های بخش کشاورزی با دستور دکتر روحانی رییس جمهور، آیین تجلیل از کشاورزان نمونه ملی و استانی در هرمزگان برگزار شد.

دکتر فریدون همتی استاندار هرمزگان در آیین تجلیل از کشاورزان نمونه ملی و استانی، با اشاره به تلاش های صورت گرفته در بخش کشاورزی و در دوران پس از انقلاب، اظهار داشت: در برهه پس از انقلاب اگرچه توجه به بخش کشاورزی شاید به اندازه مطلوب و اهداف تعریف شده نباشد اما این بخش به‌ویژه طی چند سال اخیر به عنوان یک راهبرد استراتژیک در سطح عالی نظام به منظور ایجاد توسعه روستایی پایدار، امنیت غذایی، ایجاد اشتغال و درآمد در مناطق روستایی به منظور ریشه کن کردن فقر همواره مورد توجه بوده است.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی به عنوان مهمترین رکن استقلال اقتصادی به شمار می رود، افزود: در هرمزگان نیز با توجه به شرایط خاص آب و هوایی تحول شگرف، گسترده و اثر بخش در حوزه هایی مانند احیاء و توسعه باغات و مزارع، شیلات، توسعه گلخانه ها و بهره وری آب رخ داده است.

استاندار هرمزگان گفت: خوشبختانه روز به روز شاهد تلاش منظم، هدفمند و نتیجه بخش مردان و زنان توانمند استان در راستای ارتقاء شاخص های بخش کشاورزی در استان هستیم و به موازات توجه استراتژیک مجموعه نظام و دولت در استان به توسعه صنایع، توسعه بخش کشاورزی نیز طی چند سال اخیر به‌صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

دکتر همتی با تأکید برگسترش فعالیت مراکز تحقیق در حوزه کشاورزی و شیلات در استان، تصریح کرد: مراکز تحقیقاتی باید به عنوان پشتیبان در کنار کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی باشند تا جامعه بهره بردار این بخش بتوانند از دانش روز در کشت، تولید و برداشت محصول خود استفاده کنند.

وی تسهیل فرآِیند اداری برای ورود سرمایه گذاران به بخش کشاورزی در استان را نیز مورد تأکید قرار داد و افزود: اگر روند اداری تسهیل شود، کشاورزان و بهره برداران استان توانایی لازم را برای خلق یک کار بزرگ و جهادی دارند.

استاندار هرمزگان بکارگیری عوامل معطل تولید از جمله ۲۵۰هزار هکتار از زمین های مستعد بخش کشاورزی در استان را خواستار شد و گفت: بهره وری آب در منطقه هرمزگان بسیار حائز اهمیت است و علی‌رغم اقدامات خوبی که برای افزایش راندمان و بهره وری از آب در استان صورت گرفته، باید عملیات ایجاد سدها و سازه های آبخیزداری که طی چند سال اخیر با رشد قابل ملاحظه ای همراه بوده است، سرعت بیشتری بگیرد.

دکتر همتی بیان داشت: در طی هشت سال اخیر وسعت گلخانه های استان از ۸۶ هکتار به ۷۴۰ هکتار رسیده و متقاضیان اجرای ۵۰۰هکتار گلخانه نیز در نوبت دریافت تسهیلات هستند که با توجه به میزان اشتغالی که این نوع کشت دارد و همچنین کیفیت خوب محصولات و بازار صادراتی، باید این نوع کشت ترویج شود.

وی اضافه کرد: به دلیل جاذبه های مختلف در کشت گلخانه ای، میل به سرمایه گذاری در این بخش در حال افزایش است و باید روند این سرمایه گذاری تسهیل شود.

استاندار هرمزگان همچنین توسعه کشت هیدروپونیک در استان برای رسیدن به تولید برتر را از جمله کارهای خوب صورت گرفته در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: آفات و بیماری‌های شایع در تولید محصولات کشاورزی در این نوع کشت به نسبت کشت سنتی بسیار کمتر است و باید در این راستا اطلاع رسانی لازم صورت بگیرد.

دکتر همتی استفاده از ظرفیت مزارع پرورش میگو را یکی دیگر از مزیت های استان عنوان کرد و گفت: با راه اندازی این مزارع زنجیره مفصل تولید و اشتغال در هرمزگان ایجاد خواهد شد که از صرفه اقتصادی خوبی نیز برخوردار است.

وی با اشاره به نقش فعال سازی اتحادیه ها و واحد‌های تحقیق و توسعه برای پشتیبانی از این صنعت عظیم، اضافه کرد: تکثیرلارو، تأمین خوراک، بازرگانی خارجی، حمل و نقل و ...از جمله مشاغلی است که با راه اندازی این مزارع رونق پیدا می کند و می تواند در ایجاد اشتغال پایدار برای جامعه محلی مؤثر باشد.

استاندار هرمزگان، با اشاره به میزان تولید مزارع پرورش ماهی در دریا در استان، گفت: سال ۹۲ و در آغاز دولت تدبیر وامید، صنعت پرورش ماهی در دریا در هرمزگان وجود نداشت اما اکنون نزدیک به شش هزارتن ماهی در دریا تولید می شود که تولید پنج هزار تن دیگر نیز در دستور کار قرار دارد و به‌زودی عملیاتی می شود.

دکتر همتی با بیان اینکه دولت علاقه مند است سرمایه گذاری در این بخش با اولویت مردم ساکن نوار ساحلی صورت بگیرد، گفت: صیادان محلی می توانند در قالب تعاونی با دریافت تسهیلات ارزان قیمت برای سرمایه گذاری در این بخش ورود کنند و از حمایت های لازم بهره مند شوند.

استاندار هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود در این آیین، فراهم کردن بستر ارتباط شبانه روزی کشاورزان و بهره برداران با متخصصان و کارشناسان اداری را مورد تأکید قرار داد و گفت: برخورد رسمی و اداری با کشاورزان پاسخگوی نیاز آنان نیست و باید افرادی برای پاسخگویی به سوالات بخش کشاورزی به کار گرفته شوند که با مشکلات این بخش آشنا باشند و بتوانند دلسوزانه جامعه بهره بردار این بخش را هدایت کنند.

وی، یکی از ابزارهای مهم فعالان جامعه کشاورزی و شیلات را بیمه عنوان کرد و بیان داشت: یکی از نقص های جدی در سطح کشور و استان، عدم آشنایی کشاورزان با مزایای صنعت بیمه است و این عادی انگاری باعث می شود که سالیانه خسارت متعددی به جامعه بهره بردار این بخش وارد شود که باید در این خصوص اطلاع رسانی لازم به جامعه بهره بردار این بخش صورت بگیرد.

در این مراسم عبدالله شادمان، مهدی ربیعی، محمد مراد جمالی، رامین هاشمی طباطبایی و محمد ملاحی به عنوان کشاورزان نمونه ملی تجلیل و علی میلادی نیز در این بخش شایسته تقدیر شناخته شد.

همچنین عباس اسماعیلی نسب، ابراهیم غفوری عباسی، محمد راوش، شمسی احمدی ، محمد فربود و محسن شریفی نیز به عنوان کشاورزان نمونه استانی در بخش های مختلف معرفی و تجلیل شدند.

انتهای خبر/ز300

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار