با ارائه نسخه الکترونیک ؛
تابناک-با حضور عباس اکبری مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان، در روز پایانی بهمن ماه آخرین نسخه دفترچه درمانی کاغذی چاپ و تحویل شد و از این پس صدور دفترچه کاغذی با توجه به ارائه خدمات نسخه الکترونیک در تامین اجتماعی متوقف شد.
کد خبر: ۹۴۱۹۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۳ 18 February 2021

به گزارش خبرنگار تابناک ،مدیرکل تامین اجتماعی استان هرمزگان گفت: از اول اسفندماه سال جاری صدور دفترچه درمان در تمام شعب و کارگزاری‌های سازمان متوقف شده و تمام افراد تحت پوشش سازمان می‌توانند با ارایه کارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه درمانی در اختیار خود از خدمات تشخیصی و درمانی مورد تعهد سازمان برخوردار شوند و در زمان مراجعه به پزشک و موسسات تشخیصی و درمانی الزام به ارایه دفترچه درمان از سوی بیمار نیست.
عباس اکبری افزود: شعب و کارگزاری‌های تامین اجتماعی موظنند در هر بار مراجعه بیمه‌شده برای دریافت خدمات بیمه‌ای نسبت به ثبت، تکمیل و به‌روزرسانی اطلاعات هویت بیمه‌شدگان و مستمری بگیران اعم از اصلی و تبعی اقدام و همچنین شرایط استحقاق درمان (شامل: ثبت صحیح ارتباط بیمه‌ای، تعهدات و گواهینامه‌ها، شرایط بیمه‌پردازی و...) را بررسی نموده و در صورت لزوم اقدامات اصلاحی لازم را معمول و نتیجه را به ذینفع اعلام نمایند.
اکبری عنوان‌کرد: تمام بیمه‌شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی برای تسهیل دریافت خدمات درمانی می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان به نشان eservices.tamin.ir نسبت به ایجاد حساب کاربری و تکمیل مشخصات هویتی و درج شماره تلنن همراه (موبایل) خود در درگاه مذکور اقدام نمایند.
وی ادامه‌داد: تمام بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران اصلی و تبعی قبل از مراجعه به مراکز درمانی می‌توانند نسبت به استعلام استحقاق درمان از طریق یکی از روش‌های مراجعه به سایت medical.tamin.ir ورود کد ملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان، شماره‌گیری #1420*4* انتخاب گزینه1 (استعلام اعتبار درمان)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان، استفاده از اپلیکیشن موبایل، مراجعه به سایت pwa.tamin.ir ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان و یا شماره‌گیری #1666* انتخاب گزینه1 (استحقاق سنجی) ، ورود کدمل و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان اقدام و از پوشش بیمه درمان خود اطمینان حاصل نمایند.
اکبری اظهارداشت: در مواردی که بیمه‌شده بر اساس نتایج دریافت از روش‌های فوق یا اعلام مراکز درمان، فاقد استحقاق درمان می‌باشد، در صورت اعتراض می‌تواند موضوع را از طریق سامانه 1420 پیگیری نماید.
وی اظافه‌کرد: تمامی بیمه شدگان در صورت ایجاد حساب کاربری در سایت می‌توانند خلاصه سوابق درمان خود را با مراجعه به سامانه eservices.tamin.ir در پنجره (منوی) مخصوص بیمه شدگان ملاحظه نمایند.
مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان اظهارکرد: تمام پزشکان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد، می توانند با ثبت‌نام در سامانه نسخه الکترونیک سازمان و دریافت نام کاربری، نسبت به نسخه‌پیچی الکترونیک اقدام نمایند.
اکبری افزود: چنانچه پزشکان و موسسات تشخیصی و درمانی اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد، راسا مبادرت به تهیه سامانه‌های نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک نموده‌اند و از سامانه‌های تحت مالکیت سازمان استفاده نمی‌کنند، می‌توانند با استفاده از سامانه‌های در اختیار و مورد نظر خود و از طریق پیاده‌سازی نرم‌افزارهای واسط (API) توسط شرکت‌های نرم‌افزاری طرف قرارداد خود، نسبت به نسخه‌نویسی و پذیرش الکترونیک نسخ اقدام نمایند.
وی گفت: پزشکان و موسسات طرف قرارداد پس از احراز هویت فرد (رویت کارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه درمان) و استعلام برخورداری
بیماران از استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان) از روش‌های اعلامی سازمان، نسبت به نسخه‌نویسی و ارایه خدمات تشخیصی و درمانی در بستر الکترونیک و در صورت قطع بودن سیستم مکانیزه با استناده از سرنسخه مخصوص مطب پزشک و یا سرنسخه متعلق به موسسه درمان به جای برگ دفترچه درمان بیمار اقدام نمایند.
اکبری درباره بیماران خاص نیز عنوان‌کرد: روشهای استعلام استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان) برای "بیماران خاص" همانند سایر بیمه‌شدگان است با این تفاوت که این بیماران در کد پیگیری و استعلام برخورداری از خدمات درمان با پسوند خاص" مشخص می شوند.
وی در خصوص نوزان فاقد کد ملی اظهارداشت: ارایه خدمات درمانی در بخش بستری در مواردی که "نوزاد" فاقد کدملی باشد تا زمان صدور شناسنامه و اختصاص کدملی به نوزاد (حداکثر تا یکماه پس از تولد) از طریق کدملی مادر امکانپذیر است.
این مسوول درباره اتباع بیگانه نیز خاطرنشان‌کرد: تا ابلاع ثانوی احراز هویت بیمه شدگان اتباع بیگانه با استفاده از کد اختصاصی مندرج در جلد دفترچه درمانی صورت می‌گیرد. لذا ارایه "جلد دفترچه درمانی" برای برخورداری از خدمات تشخیصی و درمانی توسط اتباع ضروری است. همچنین آن دسته از بیمه‌شدگان اتباع خارجی که جدیدالورود می باشند، با ارایه شماره اختصاصی فراگیر(فیدا) می‌توانند از خدمات درمانی درتعهد سازمان بهره‌مند شوند.
اکبری درباره نسخه‌نویسی الکترونیک اظهارکرد: در صورت مراجعه بیمار به پزشک طرف قرارداد، پزشک پس از احراز هویت و ثبت شماره تلفن همراه متعلق به بیمار و انجام معاینه نسبت به ثبت خدمات پزشکی (اعم از انجام ویزیت، تجویز دارو و سایر خدمات تشخیصی و درمانی) در سامانه نسخه الکترونیک اقدام می نماید. در این صورت حق‌الزحمه پزشک معالج طرف قرارداد برابر ضوابط مربوطه و به صورت بر خط توسط سازمان پرداخت خواهد شد.
وی ادامه‌داد: در صورت مراجعه بیمار به پزشک طرف قرارداد، چنانچه امکان استفاده از سامانه‌های الکترونیک به هر دلیل میسر نباشد، پزشک پس از احراز هویت بیمار و استعلام برخورداری وی از استحقاق درمان نسبت به معاینه و تجویز در سرنسخه مخصوص مطب یا مرکز درمانی اقدام می نماید.
وی گفت: پزشک طرف قرارداد، باید نسبت به ثبت عملکرد خود که با استفاده از سرنسخه مطب یا برگ دفترچه درمان بیماران انجام شده است در فرم ثبت نسخ کاغذی سامانه نسخه الکترونیک مانند قبل اقدام و نسخ کاغذی را در پایان ماه به مدیریت درمان استان ارسال نماید.
اکبری درباره پزشکان غیرطرف قرارداد نیز عنوان‌کرد: پزشکان غیرطرف قرارداد همانند پزشکان طرف قرارداد می توانند با اتصال به سامانه‌های الکترونیک سازمان یا سامانه‌های مورد استناده خود، نسبت به نسخه‌نویسی الکترونیک اقدام نمایند. در صورت عدم امکان استفاده از سامانه‌های الکترونیک به هر دلیل، پزشک می تواند دستور پزشکی را در سرنسخه مخصوص مطب یا موسسه در یک برگ تجویز و تحویل بیمار نماید.
مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان ادامه‌داد: داروخانه‌ها و موسسات پاراکلینیک برای ارایه خدمات بر بستر غیرالکترونیک حتی‌الامکان باید نسبت به دریافت و ثبت کد پیگیری اقدام نمایند. ثبت کد پیگیری پس از تکمیل مشخصات بیمه‌شدگان در سامانه eservices.tamin.ir الزامی خواهد بود.
وی افزود: در صورت عدم نسخه‌نویسی الکترونیک، بیمار می تواند نسخه کاغذی پزشک معالج را به داروخانخه‌ها و یا موسسات پاراکلینیک طرف قرارداد ارایه نموده و خدمات مورد نیاز خود را دریافت نماید. موسسات مذکور موظف می باشند با استناده از کد ملی بیمار، نسبت به ثبت نسخ مندرج در سرنسخه مخصوص پزشک در سامانه و ارایه خدمت اقدام نموده و نسخ کاغذی را مطابق قرارداد به مدیریت درمان استان ارسال نمایند. فرایند ثبت نسخ کاغذی مندرج در دفترچه‌های درمان تا اطلاع ثانوی مطابق روال قبل خواهد بود.
اکبری خاطرنشان‌کرد: از آنجایی که نسخه‌نویسی و پذیرش نسخ در بستر الکترونیک برای تکمیل پرونده سلامت بیمه‌شدگان ضروری است، پرداخت مطالبات مرتبط با نسخ الکترونیک در اولویت سازمان قرار دارد. استفاده از نسخ کاغخذی صرفا در مواردی مجاز است که نسخه‌نویسی الکترونیک به دلایل نرم‌افزاری فراهم نباشد.
وی در پایان گفت: تمامی خدمات تشخیصی و درمانی تجویز شده توسط پزشک به صورت نسخه الکترونیک و یا کاغذی به استناد کدملی در پرونده سلامت بیمه‌شده ثبت می‌شود. بنابراین استناده از کدملی "غیر" و ضمن مغایرت با موازین حقوقی می‌تواند در روند تشخیص و درمان بیماری افراد ایجاد مشکل نماید به همین دلیل تمامی پزشکان موظف هستند ضمن احراز هویت بیمه شده از ارایه خدمت به افراد با کد ملی "غیر" برابر مقررات و ضوابط خودداری نمایند. مسئولیت حقوقی و قضایی حاصل از ارایه و یا استناده از کد ملی "غیر" به عهده شخص مربوطه خواهد بود.

انتهای پیام/أ6

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار