تابناک-طراح برجسته عروسک و نمادهای بومی شهر خلاق بندرعباس،نوع نگاه به عروسک سازی را برگرفته از آیین های بومی و محلی دانست و بر حفظ میراث گذشتگان و پاسداشت آداب و رسوم تاکید کرد.
کد خبر: ۹۴۳۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۲ 23 February 2021

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان، “مجید بشکال” که دوره های عروسک نمایشی و دکوری را به صورت حرفه ای گذرانده است با بیان مطلب بالا گفت: از سال ۸۹کار خود را با ساختن‌ عروسک های کاغذی آغاز کردم و در این زمینه از تجربیات اساتید دانشگاهی بهره بردم و در کارگاه ها و‌ جشنواره های مختلف داخلی و خارجی از جمله جشنواره تاتر کاغذی فرانسه در سال ۲۰۱۱ شرکت کردم.

وی پیوستن شهر بندرعباس را به شبکه جهانی شهرهای خلاق یونسکو فرصتی استثنایی خواند و اظهار داشت:- از فرصت یاد شده برای معرفی هر چه بیشتر آیین ها و سنت های ماندگار شهر بندرعباس برای توسعه گردشگری، فرهنگی، هنری و اقتصادی این شهر خلاق باید بهره برد و برنامه هایی مدون و هدفمند اجرا کرد.

به گفته “بشکال”از جمله فعالیت های هنری و فرهنگی قابل اجرا در این زمینه برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های عروسکی شهر خلاق بندرعباس مانند عروسک های سنتی دختولوک و مردولوک است که نقشی مهم در معرفی سنت ها و آیین های بومی دارد.

وی با اعلام آمادگی برای کارگاه های تخصصی آموزش ساخت عروسک ،گفت:-علاوه بر حوزه موسیقی،طراحی و ساخت عروسک های بومی بر اساس کاراکترها و افسانه های محلی مانند”ملمداس”هم که ریشه در باور عامیانه دارد شکل می گیرد.وی در پایان اظهار امیدواری کرد با توجه بیش از پیش به پیشینه فرهنگی و تاریخی ،زمینه های گسترش آیین های سنتی و صنایع دستی شهر خلاق بندرعباس فراهم شود.

بندرعباس،عضو شبکه جهانی شهرهای خلاق یونسکو در حوزه صنایع دستی و آیین های سنتی است.

انتهای پیام/ز475

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار