تابناک-کاهش نرخ خرید پیاز توسط دلالان ، کشاورزان هرمزگانی را مبهوت ساخته است .
کد خبر: ۹۴۵۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰ 02 March 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک از بندرعباس، صنعت کشاورزی از دیر باز تا کنون رکن اساسی تامین مایحتاج ضروری مردم در سراسر جهان هستی قلمداد شده است.
وجود زمین های حاصل خیز و برخورداری از منابع آب کافی انسان ها را رو به کشت انواع صیفی، سبزی و کاشت درختان متنوع مثمر نموده است.
روزگاران گذشته که جهان هستی با صنعت تکنولوژی آشنایی کافی نداشته بود انسان ها با استفاده از ابزار های دست ساخته خودشان به کشاورزی مشغول بودند و از این طریق با داد و ستدد محصولات بدست آمده از مزارع کشاورزی، امرار معاش می کردند و وسایل ضروری و مورد نیاز زندگی روز مره خود را خریداری می نمودند.
حال با گذشت قرن ها از کشاورزی اولیه و با روی کار آمدن وسایل و دستگاه های صنعتی کار کشاورزان را در این حوزه کمی تسهیل بخشیده است، وجود دستگاه های مکانیزه در حوزه کاشت، نگهداری و برداشت باعث شده است که محصولات باکیفیت و به صورت مرغوب به دست مصرف کننده برسد.
آگاهی علمی و ترویج فرهنگ صحیح کاشت، داشت و برداشت برای کشاورزان توسط مهندسان و صاحب نظران این عرصه باعث شده است که کشاورزان با صرف کمترین انرژی ، بهترین و بیشترین محصول را بدست بیاورند.
اما در این حین وجود عوامل جوی و طبیعی را نیز نباید از خاطرمان دور بیاندازیم چرا که عوامل غیرمترقبه باعث گردیده است هر از گاهی کشاورزان از تضرر زیادی نیز برخودار شوند.
صنعت کشاورزی در استان هرمزگان ایران نیز از جمله مشاغل مهم و حساس به شمار می رود، چرا که موقعیت جغرافیایی این استان و برخوداری از وضعیت آب و هوایی باعث گردیده است رویکرد کشاورزی در این خطه از ایران اسلامی خاص به شمار آید.
قطب های متنوع کشاورزی را در استان هرمزگان و شهرستان های توابعش را می توانید شاهد باشید و دلیل اصلی آن نیز وجود زمین های حاصل خیز و منابع آبی مناسب برای کشت انواع محصولات درختی و صیفی می باشد.
شمال استان هرمزگان با موجودیت شهرستان حاجی آباد را می توان قطب تولید نارنگی و خرما در استان هرمزگان نامید و همچنین شهرستان های شرق این استان شامل رودان میناب،سیریک، جاسک و بشاگرد را نیز می توان قطب تولید انواع لیمو ترش، خرما، پرتقال و سایر محصولات برشمرد.
حوزه مرکزی و غربی استان هرمزگان نیز از مرغوب ترین محصولات صیفی برخودار می باشد و کشت سبزی جات، انواع فلفل دلمه،پیاز،گوجه و بادمجان را در این مناطق شاهد هستیم.
نکته ای که در این مطلب قابل بیان است در خصوص حمایت از حقوق کشاورزان می باشد، حقوقی که هم کشاورزان نسبت به خودشان، نسبت به مزارع تحت اختیار و هم دولت نسبت به کشاورزان باید مورد بررسی قرار گیرد.
خبرنگار میدانی خبرگزاری تابناک برای تحقیق و تفحص بیشتر در این زمینه به مزارع تحت کشت در بخش مرکزی بندرعباس به روستاهای شمیل، سرزه و رضوان سفری داشته و با چند نفر از کشاورزان زحمت کش این منطقه به گفت و گو پرداخته است.
پیازکاران بخش مرکزی شهرستان بندرعباس از وضعیت موجود عرضه محصولاتشان در بازار گلایه مند هستند.
یکی از کشاورزان زحمت کش روستای سرزه در گفت و گو با خبرنگار میدانی تابناک اظهار داشت: متاسفانه پیازهایی که محصول سال گذشته بوده اند توسط اشخاصی خاص (دلالان) انبار شده و امسال هم زمان با برداشت پیاز های ما وارد بازار شده و حتی جنبه صادراتی به خود گرفته است که این موضوع باعث گردیده پیاز امسال نرخ واقعی خود را از دست بدهد.
وی افزود: شرایط به گونه ای توسط دلالان رقم خورده است که پیاز کشاورزان را حتی کیلویی هزار تومان نیز خریداری نمی کنند و از یک سو این قیمت حتی هزنیه تامین کارگر را نیز نمی تواند تامین کند.

افراد زیادی به این حوزه روی آورده اند

یکی دیگر از کشاورزان سرزه ای اظهار کرد: متاسفانه افراد زیادی با زمینه های غیر تخصصی به این صنعت روی آورده اند و نان ما و خودشان را نیز آجر کرده اند.
این کشاورز میانسال با بیان اینکه بیش از نیم قرن است که در این شغل مشغول هستم، ادامه داد: افرادی با مدرک دکتری پزشکی نیز در این روستا و روستاهای مجاور از استانی دیگر به این منطقه آمده اند و نام خود را کشاورز گذاشته اند و بدون دانش کافی در این زمینه هم سرمایه خود را به باد فنا می دهند و هم نان ما را بریده اند.
وی با اشاره به اینکه کشاورزی و صیفی کاری از دانش بالایی نیازمند است، خاطرنشان کرد: این دانش را آبا و اجدادی به ارث برده ایم و ورود افراد بیگانه می تواند به کار ما صدمه بزند.
علی یکی از جوانان روستای شمیل بندرعباس نیز در گفت و گو با خبرنگار میدانی تابناک با گلایه از عملکرد دولت در زمینه کشاورزی اظهار کرد: متاسفانه هیچ گونه حمایتی از کشاورزان در این زمینه نیست و محصولات تولیدی ما به قیمت واقعی به فروش نمی رسد.
وی با بیان اینکه از مردادماه هر سال تلاش خود را بر روی زمین های کشاورزی تحت اختیار می گذاریم اما در اردیبهشت ماه سال بعد باید حاصل زحمات خود را به صورت مفت به جیب دلالان بریزیم، تصریح کرد: دولت نیز برای تنظیم بازار کشاورزی به خواب فرو رفته است.

ترسمان از این است که صبح بیدار شویم و کشتی پیاز وارد کشور شده باشد

محمد یکی دیگر از کشاورزان بخش مرکزی شهرستان بندرعباس با بیان اینکه انتظار ما از حمایت های سازمان جهاد کشاورزی و دولت بیش از این است، اظهار کرد: ترسمان از این است که صبح از خواب بیدار شویم و اعلام شود دولت سه کشتی حامل پیاز وارد کشور کرده باشد، این در صورتی است که سیاست های دولت متاسفانه نسبت به کشاورزان سیاست درستی نمی باشد و گلایه های فراوانی در این زمینه جود دارد.

دولت نتوانست دست دلالان را کوتاه کند 

محمد با بیان اینکه دولت نتوانست یا نمی خواهد دست دلالان را ریشه ای کوتاه کند، گفت: نمایندگان مجلس نیز فریاد رس ما نبودند و هم اکنون نیازمند حمایت آنها هستیم.
این کشاورز بندرعباسی با اشاره به اینکه پیازهای سال گذشته در اسکله شهید رجایی با کیلویی 5 هزار تومان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگر کشورها صادر می شود، گفت: هم اینک پیاز نو و امسالی را از ما کشاورزان به کیلویی هزار تومان هم خریداری نمی کنند.
وی گفت: چطور می شود که یک کیلو پیاز ارزش یک دانه تخم مرغ ندراد، از بذر تا برداشت کیلویی 15 میلیون تومان برای ما هزینه دارد و کیلویی هزار تومان محصول بدست آمده را از ما خریداری می کنند و با این تفاسیر کیلویی سه میلیون تومان زیر قیمت هزینه های متعارفمان است.
کشاورز بندرعباسی تصریح کرد: اکثر جوان های این منطقه کشاورز هستند، ما عمر و جانمان را برای کشاورزی گذاشته ایم اما بعضی ها که حتی کوچک ترین آشنایی با این کار ندارندبرای ما نرخ مشخص می کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم که در آینده ای نزدیک شاهد تحولی امید بخش در این زمینه شویم و مشکلات کشاورزان کاهش یابد.

انتهای پیام/ع1

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار