تابناک- معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب هرمزگان، گفت: خشکسالی سال زراعی 1399-1400 بر منابع تامین آب برخی از روستاها بویژه بشاگرد تاثیر گذاشته است.
کد خبر: ۹۵۵۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴ 13 April 2021

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان، سعید صادقی در جمع خبرنگاران با اشاره به درخواست اهالی برخی از مناطق برای تامین آب مورد نیاز آنها و انتشار ویدئوهایی در این زمینه، اظهار کرد : شرکت آب و فاضلاب هرمزگان خود را موظف به تامین آب روستائیان می داند، اما تامین آب در برخی مناطق صعب العبور با سختی های بیشتری همراه است که به دلیل نبود منابع آبی، زمان آبرسانی را طولانی تر کرده است.

 

 

وی در ادامه به وضعیت آب روستای کوه حیدر شهرستان بشاگرد که اخیرا تمامی منابع تامین آب آن خشک شده است اشاره کرد و افزود: روستای کوه حیدر با جمعیت حدود ۱۰۰۰ نفر و ۲۲۳ خانوار با حدود ۱۹۰ اشتراک از سال ۱۳۸۸ تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب (روستایی وقت) استان قرار گرفت.

 

 

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفا بیان کرد: این روستا در منطقه کوهستانی و پر از گردنه واقع شده است که تردد روزانه ماشین های سنگین به روستا با دشواری زیاد و صرف زمان طولانی ممکن می شود.

 

 

 به گفته صادقی، منابع تامین آب روستای کوه حیدر شامل یک سد آبخیزداری، یک حلقه چاهک در پایین دست سد و یک دهنه چشمه آب بازسازی شده در ۶ کیلومتری روستاست که به دلیل خشکسالی سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با افت 96 درصدی نسبت به میانگین سالهای گذشته همراه شده که تمامی این منابع خشک شده و روستا با کم آبی مواجه شده است.

 

 

وی به اقدامات انجام شده در راستای تامین آب مورد نیاز اهالی اشاره کرد و گفت: طی این مدت یکدستگاه تانکر اختصاصی از چاه روستای بلبل آباد در فاصله ۱۸ کیلومتری اقدام به تامین روزانه ۲ سرویس آب مورد نیاز کوه حیدر می کرد که با افت شدید آب چاه بلبل آباد، از ماه گذشته تامین آب روستا از ایستگاه پمپاژ شماره ۲ سد جگین بوسیله تانکر انجام می شود. 

 

 

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب هرمزگان تصریح کرد، این شرکت آمادگی دارد نسبت به تجهیز و انتقال آب از تمامی منابع سطحی و زیرزمینی اطراف روستا تا شعاع ۱۰ کیلومتری اقدام نماید که متاسفانه هیچ منبع آب پایداری در این شعاع وجود ندارد.

 

 

صادقی تنها راه تامین آب پایدار روستای کوه حیدر بشاگرد را انتقال آب از خط انتقال سدجگین-سردشت عنوان کرد و افزود: برای تامین آب روستای مذکور از خط انتقال سد جگین به سردشت نیازمند اجرای ۳۵ کیلومتر خط انتقال در منطقه کوهستانی، احداث یک باب ایستگاه پمپاژ با ارتفاع پمپاژ ۳۰۰ متر، احداث ۱۰ باب مخزن بین راهی و ذخیره به حجم مجموع ۱۵۰۰ مترمکعب هستیم.

 

 این مقام مسوول اعتبار مورد نیاز اجرای این پروژه را 62 میلیارد و 600 میلیون تومان عنوان کرد.

انتهای پیام /

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار