مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان:
تابناک-مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان هرمزگان گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یک نهاد عمومی و غیردولتی است که به فرمان حضرت امام به منظور خانه‌سازی برای محرومین بنیان نهاده‌شد.
کد خبر: ۹۵۵۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰ 13 April 2021

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان،شهریار نوری‌زاده افزود: این نهاد که پس از افتتاح حساب 100امام تاسیس شد، خدمات را بدون منت و انجام بروکراسی در جهت خانه‌دارشدن اقشار ضعیف و محروم جامعه ارائه می‌کند. 

نوری‌زاده ادامه‌داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به واسطه این حساب 100 خدمات بسیار زیاد، ارزنده و متنوعی در سطح روستاها و شهرهای زیر 25هزار نفر ارائه کرده‌است و در بلایای طبیعی نیز این نهاد به همه شهرها خدمات‌رسانی می‌کند همانگونه که تاکنون این کار را انجام داده‌است. 

وی عنوان‌کرد: امروزه یکی از مشکلاتی که برای دولت‌ها ایجاد زحمت می‌کند، سوانح و بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله است که خسارت‌های زیادی را به وجود می‌آورد و مردم را نیز به زحمت می‌اندازد که در این زمینه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای ساخت مسکن این افراد ورود می‌کند. 

نوری‌زاده اضافه‌کرد: در استان هرمزگان نیز در سال‌های 98 و 99 این بلایای طبیعی خسارت‌هایی را به وجود آورد و بنیاد مسکن به این عرصه ورود کرده و به ساخت مسکن پرداخته‌است که مساله مهمی که می‌تواند خسارت‌ها را کاهش دهد موضوع مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی است که این موضوع در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بسیار اهمیت دارد. 

وی خاطرنشان‌کرد: برای کاهش هزینه‌های دولت، هر ساله 200هزار واحد مسکونی در کشور اعتبار برای مقاوم‌سازی آنها در نظر گرفته می‌شود. 

این مسوول با بیان اینکه جمعیت استان هرمزگان یک میلیون 800هزار نفر است اظهارداشت: 45درصد از جمعیت استان در روستاها زندگی می‌کنند که اگر جمعیت شهر بندرعباس را در نظر نگیریم، این آمار به 55درصد خواهد رسید و نشان‌دهنده این است که باید خدمات بیشتری به جامعه روستایی ارائه شود. 

نوری‌زاده گفت: در حال حاضر 178هزار واحد مسکونی در روستاهای استان هرمزگان وجود دارد که با استفاده از اعتبارات ملی و کمک‌های مردمی تاکنون قریب به 101هزار واحد مسکونی روستایی مقاوم‌سازی شده‌ و 60درصد از واحدهای مسکونی روستایی را شامل می‌شود. 

وی به فعالیت‌های سال گذشته بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان هرمزگان اشاره و عنوان‌کرد: در سال گذشته با ابلاغ ساخت سه هزار و 300 واحد مسکونی روستایی انجام و به شهرستان‌ها سهمیه اعلام شد که برای هر واحد مسکونی 500میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته‌شد و با همکاری استانداری هرمزگان و بانک‌های استان، ضمانت بریا این تسهیلات به صورت زنجیره‌ای سه نفره صورت پذیرفت و بنیاد مسکن نیز بر این موضوع نظارت کامل دارد. 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان هرمزگان ادامه‌داد: در پایان سال گذشته نیز با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مدیریت برنامه‌ریزی و استانداری هرمزگان ساخت سه هزار واحد مسکونی برای محرومین استان ابلاغ شد و برای این واحدها نیز مبلغ 500میلیون ریال تسهیلات و 300میلیون ریال تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته‌شده‌است و نقشه، نظارت، بیمه این واحدها و پروانه ساختمانی برای آنها به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد که این واحدها برای اقشاری که مشکلاتی دارند که نمی‌توانند آورده‌ای داشته‌باشند در مدت شش تا هشت ماه انجام می‌شود.

وی گفت: در مجموع در سال گذشته ساخت شش هزار و 300واحد مسکونی برای روستاییان و محرومان استان به این نهاد ابلاغ شد که از این تعداد واحد مسکونی ابلاغی، 70درصد آنها برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌ و 40درصد این واحدها

 نیز عملیات اجرایی و ساخت آن آغاز شده‌است و بنا داریم که تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری همه این پروژه‌ها عملیاتی شوند. 

نوری‌زاده در بخش سوانح سال گذشته اظهارکرد: در سال گذشته 897واحد مسکونی در استان بر اثر سوانحی مانند سیل و زلزله دچار خسارت شدند که با تامین اعتبار 800میلیون ریالی از سوی دولت در قالب 550میلیون ریال تسهیلات و 250میلیون ریال بلاعوض این واحدها بازسازی و یا نوسازی شدند. 

وی به تعمیر واحدهای مسکونی اشاره و خاطرنشان‌کرد: در سال گذشته در هرمزگان 5هزار و 600واحد مسکونی که دچار خسارت شده‌بودند توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعمیر شد و برای تعمیر هر واحد مبلغ 150میلیون ریال تسهیلات و 50میلیون ریال نیز بلاعوض پرداخت شد. 

وی به اجرای طرح هادی در روستاها نیز اشاره‌کرد و گفت: در استان تاکنون در 38درصد روستاها طرح هادی اجرا شده‌است و بنا داریم طی یک افق ده ساله از امسال، با استفاده از اعتبارات ملی و استانی در همه روستاها طرح هادی اجرا خواهد شد. 

نوری‌زاده اظهارداشت: در سال گذشته 760میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی و نفت برای انجام 104پروژه تامین اعتبار شد. همچنین 614میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض در قالب بازسازی و 100میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض برای اقشار محروم برای انجام واحدهای روستایی پرداخت شده‌است. 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان هرمزگان درباره مسکن مهر گفت: بالغ بر 15هزار واحد مسکن مهر توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان شروع شد و تاکنون بیش از 96درصد واحدها ساخته و مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌است و شامل 14هزار و 400واحد می‌باشد و تلاش داریم که چهار درصد باقیمانده نیز در سال جاری به اتمام برسد. 

 

وی به طرح اقدام ملی مسکن عنوان‌کرد: در طرح اقدام ملی مسکن 5هزار واحد به استان هرمزگان اختصاص یافت و زمین آن از اداره کل راه و شهرسازی استان تحویل گرفته شده‌است که سه هزار واحد آن در شهر بندرعباس ساخته‌خواهد شد و عملیات اجرایی آن نیز از سال گذشته شورع شده و 18ماهه به اتمام خواهد رسید و در این طرح مبلغ یک میلیارد ریال تسهیلات و مابقی آن که در حال حاضر بین 400 تا 900میلیون ریال است توسط متقاضیان تامین خواهد شد. 

این مسوول درباره جلوگیری از افزایش قیمت زمین در روستاها خاطرنشان‌کرد: یکی از کارهایی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به دنبال آن بود و از سال گذشته نیز آغاز شد، در روستاهایی که قابلیت ساخت وجود دارد از خام فروشی و واگذاری زمین جلوگیری کرده و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خانه‌هایی با متراژ 350مترمربع و زیربنای 90 تا 120متر احداث نموده و به متقاضیان روستایی و دیگر افراد متقاضی واگذار نماید که در این طرح نیز اولویت با روستاییان است. 

101هزار واحد مسکونی روستایی در استان مقاوم‌سازی شد

نوری‌زاده به روستاهای زاچ و داربست اشاره کرد و گفت: روستاهای زاچ و داربست روستای سیل زده نبود اما به دلیل اینکه هر ساله با شروع بارندگی مسیر دسترسی به این روستاها برای ماه‌ها قطع می‌شد تصمیم بر آن شد که این روستاها جابجا شوند و به حوزه سیریک در شهر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی منتقل شوند.

وی اضافه‌کرد: برای ساخت این شهرک 30هکتار زمین با تمام کاربری‌ها درنظر گرفته شد و برای 250خانوار با مساحت هر قطعه 520مترمربع دیده‌شد که در حال حاضر برای 154خانوار روستاهای زاچ و داربست دراین مکان زمین به صورت بلاعوض تحویل شده و همه این افراد برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند و هر 154واحد پی‌کنی انجام گرفته و 100واحد فوندانسیون آن صورت گرفته‌است و 70واحد در مرحله دیوارچینی و 20واحد احداث سقف انجام شده‌است. 

نوری‌زاده اظهارکرد: برای پیاده‌روسازی و جدول‌گذاری نیز مبلغ 10میلیارد ریال اعتبار تامین شده‌است و از دیگر ارگان‌ها مانند آب و برق نیز درخواست داریم اکنون و همراه با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کارهای زیربنایی انتقال آب و برق را نیز انجام دهند. همچنین از نیروی دریایی سپاه پاسداران و دیگر گروه‌ها که برای ساخت این شهرک همکاری دارند قدردانی می‌کنم. 

وی گفت: براساس سرشماری سال 1390 تمامی روستاهای بالای 20خانوار در استان مورد مطالعه قرار گرفت و در سرشماری سال 1395 نیز تعداد روستاهای بالای 20خانوار به هزار و 331خانوار افزایش پیدا کرد که 90روستا به تعداد سرشماری قبل افزوده‌شد و اعتبار مطالعات 30روستا در سال گذشته تامین و 60روستای دیگر امسال جذب خواهد شد تا بتوانیم همه روستاها را مطالعه انجام شدهیم.

انتهای پیام /أ8

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار