تابناک- امام جعفر صادق(ع) امام ششم شیعیان است که امروز در سوگ او عزا دار هستیم این امام بزرگوار توصیه هایی دارند که توجه به آن ها خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۹۶۹۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷ 06 June 2021

به گزارش سرویس فرهنگی تابناک هرمزگان علی ستاری فعال رسانه ای و طلبه حوزه علمیه در ویژه برنامه منبر مجازی تابناک هرمزگان گفت: امام صادق (ع) هفتمین امام شیعیان هستند که پدر ایشان امام باقر علیه السلام و مادر ایشان بانو ام فروه می باشد.

امام صادق(ع) مدت ۳۴ سال امامت شیعیان را بر عهده داشت و در زمان خلافت ۵ خلیفه اموی یعنی هشام بن عبدالملک،ولیدبن یزید،یزید بن ولید، ابراهیم بن ولید و مروان بن محمد معروف به مروان حمار  و هم زمان با خلافت ۲خلیفه عباسی یعنی سفاح و منصوردوانقی زیسته است .
این امام  عالی مقام بیش از  چهار هزار شاگرد تربیت کرده است و به نوعی پایه گذار کرسی های علمی ای است که امروز دنیای علم را متحول کرده است.

امام صادق علیه السلام یکسری سفارشات به عبدالله بن جندب دارند که توجه به آن ها یکی از نیازهای جامعه ما است ومتاسفانه نسبت به آن بی توجهی می شود اما قبل از آن بایستی یک معرفی مختصری از عبدالله بن جندب انحام دهیم:عبدالله بن جندب یکی از یاران و دانشمندان هم عصر امام  صادق علیه السلام بود و دوران امامت امام کاظم(ع) و امام رضا(ع) را درک کرد لذا روزی عبدالله بن جندب از امام رضا(ع) پرسید که آیا از من راضی هستید؟ و آن حضرت فرمودند ،بله ،قسم به خداوند خدا و رسولش از شما راضی هستند.

امام صادق(ع) یک سری سفارشات به عبدالله بن جندب دارند و ذیل این سفارشات می فرمایند: 

خداوند امتی را عذاب نخواهد کرد ، مگر وقتی که نسبت به حقوق برادران نیازمند خود سستی نمایند ؛اولین و مهم ترین چیزی که ما را به سمت این سستی که نتیجه اش عذاب الهی است می برد غفلت از عبادت خدا و نماز می باشد.
امام صادق علیه السلام در همین روایت می فرمایند که : وای بر آن هایی که نماز را سبک میشمارند و بر آنها که در خلوت خود خفته اند و مسخره کنندگان خدا و آیات او هستند.

دومین مسئله مهم نیکی به برادران است که سفارش شده است لذا از همین جهت دین مبین اسلام در انفاق و صدقه دادن را اولویت قرار داده و ملاک در اولویت اول قرابت و دوم نیاز است مگر اینکه حیات فرد غیر قریب به انفاق ما وابستگی داشته باشد.آیه شریفه ۲۱۵ سوره بقره این اولویت بندی را انجام داده است.
يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ ۖ قُلْ مَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ ۗ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ
ترجمه:از تو سؤال کنند که چه انفاق کنند؟ بگو: هر چه از مال خود انفاق کنید درباره پدر و مادر و خویشان و یتیمان و فقیران و در راه ماندگان رواست، و آنچه نیکویی کنید خداوند بر آن آگاه است.

پس توجه به همین یک نکته می تواند بسیار برای جامعه ما پیش ران باشد: سفارش امام صادق به نیکی به برادران و پرهیز دادن ایشان از غفلت در توجه به برادران و غفلت در عبادات و بیان اینکه بزرگترین عبادت گره گشایی از کار بندگان است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار