تابناک-نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به ملت بزرگ ایران با بیان اینکه مشکلات کشور با وعده و وعید و حرف‌های مفت حل نمی‌شود، گفت: باید با دولت‌های خواب‌آلوده که شب خوابیدند و قیمت بنزین را چند برابر کردند خداحافظی کنیم.
کد خبر: ۹۶۹۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۱ 08 June 2021

به گزارش تابناک هرمزگان؛محسن رضایی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز (سه‌شنبه 18 خرداد) در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که اصلی‌ترین مانع موجود در ایجاد امید بر سر راه جوانان چیست، اظهار داشت: مشکلات ملت بزرگ ایران با شعار، وعده و شعبده‌بازی و حرف‌های مفت حل نمی‌شود. 

اهم محورهای سخنان رضایی به شرح ذیل است:

- مشکلات کشور و مردم ریشه‌های اقتصادی دارد و با حرف‌درمانی و سخنرانی به نتیجه نمی‌رسد به قول آن دانشجوی شیمی دانشگاه تهران که در حال دستفروشی بود و می‌گفت ما از گرسنگی امید می‌خوریم که البته این حرفش درست است زیرا امید دیدنی است و امید گفتنی نیست. دولت ما امید را به سفره شما بازمی‌گرداند و ان‌شاءالله یک بار دیگر لبخند پیروزی بر چهره ملت خواهد نشست.

- یک حرف راست در مناظره اول گفته شد و عنوان شد کسانی که نمی‌خواهند تا پایان بمانند بایستی به مردم این موضوع را اعلام کنند البته نبایستی این موضوع با توهین گفته می‌شد من همانطور که همگان احساس کرده‌اند تا پایان انتخابات هستم و با همه هم رقابت خواهم کرد.

- من در مناظره اول از ایران و امید به آینده ایران صحبت کردم و در اینجا از مردم ایران می‌خواهم سخن بگویم. از همه اقوام با فرهنگ و تمدن‌ساز ایرانی سخن خواهم گفتم از آذربایجان که سر ایران است و آقامهدی باکری که وقتی از خاکریزهای دشمن عبور می‌کرد و می‌گفتم یاشاسین آذربایجان، از همت و احمد متوسلیان و تهرانی مقدم و از همه قهرمانان اقوام ایرانی می‌گویم این در حالی است که ما با همه ملت ایران جنگ را به نتیجه رساندیم و انقلاب را هم با آنها به نتیجه رساندیم.

- لذا دولت من دولت همه اقوام ایرانی است که از اهل تسنن گرفته تا اهل تشیع.

- نمی‌دانم چرا به خاطر زاگرس‌نشین بودن من را متهم می‌کنند در حالیکه من افتخار می‌کنم زاگرسی بوده و از قوم لر هستم اما همه می‌دانند که من در تمام دوران زندگی‌ام از همه اقوام ایرانی استفاده کرده‌ام و دولت ما از همه ایرانی‌ها تشکیل خواهد شد.

- امید زمانی تحقق پیدا می‌کند که ما یک انرژی جدیدی را در جامعه آزاد کنیم و از دولت‌های خواب‌آلوده‌ای که شب‌ خوابیده و قیمت بنزین را چند برابر می‌کنند و مردمی که هیچگاه توجیه نشده و با آنها گفت‌وگویی نشده است و به خیابان‌ها ریختند و آن مشکلات برای همگان ایجاد شد. 

- باید با دولت‌های خواب‌آلوده خداحافظی کنیم؛ من به ملت ایران قول می‌دهم که 1400 سال گشایش آینده ایران خواهد بود و آغاز جدیدی در سال جاری خواهیم داشت؛ امسال به نام مبارک حضرت ولی‌عصر (عج) منتسب شده  است و من مطمئنم که ملت ایران می‌توانند با مشکلات خداحافظی کنند و بایستی یک بار دیگر لبخند را به چهره ملت ایران و برکت را به سفره مردم بازگردانیم.

- ملت ایران مطمئن باشید آخرین ریالی که از جیب و حق شما به جیب دیگران رفته است را دوباره باز می‌گردانم و امید جدیدی که دیدنی است ایجاد خواهیم کرد. 

- مسأله عدالت و فقرزدایی و محرومیت زدایی نیاز به یک جراحی‌های بزرگ و اقدامات بزرگ دارد. طرحی که من برای رفع محرومیت در زندگی مردم در پیش گرفته‌ام به نام کفایت زندگی یا ایران بدون فقیر است که از 5 محور تشکیل شده است.

- یارانه 450 هزار تومانی بخش اول این برنامه و طرح است. بخش دوم مسکن سهل و ارزان است، ضمن اینکه پرداخت حقوق نقد به خانه‌داران و بانوان خانه‌دار و موضوع چهارم کسب و کارهای خانگی است. همچنین سهام صندوق ملی نفت ایرانیان است. این درحالی است که در زمان مصدق نفت کشورمان ملی و دولتی شد، اما ما می‌خواهیم نفت را به معنای واقعی ملی کنیم.

- اگر این 5 مورد محقق شود، یک بسته زندگی شکل می‌گیرد که من نام آن را کفایت زندگی گذاشته‌ام؛ یعنی بعد از این اقدامات امیدوارم حتی یک فقیر هم در ایران پیدا نشود.

- می‌گویند منابع این موضوعاتی که شما می‌گویید از کجا فراهم می‌شود؛ در سال گذشته 137 میلیارد دلار از منابع دولتی وارد جامعه شده است ولی به دلیل رانت کثیف و مافیایی که در کشور وجود دارد، اکثر این پول‌ها به دست کسانی که صاحب حق نبودند رفته است.

- 40 درصد از 137 میلیارد که بیش از 50 میلیارد دلار است، قابل بازتوزیع است؛ یعنی می‌توانیم مجددا این پول را بازگردانیم و 10 میلیارد دلار آن را به دولت بدهیم که دیگر کسر بودجه نداشته باشد و به تورم‌های سنگین پایان دهد و بقیه این منابع را صرف این 5 مورد از طرح‌هایی که اعلام کردم، کنیم.

- یارانه 450 هزار تومانی در زمان خودش 20 دلار بوده است و چرا وقتی ما هم اکنون از یارانه صحبت می‌کنیم سروصدای عده‌ای بلند می‌شود و می‌گویند منابع این یارانه‌ها کجاست؛ چگونه برای رانت فولاد و سلاطین مافیای مفت خور منابع وجود دارد که مانند جاروبرقی بودجه کشور را به سمت خودشان می‌کشند، اما برای فقرا منابع در اختیار نداریم.

- من منتی بر سر مردم نمی‌گذارم که بنا دارم کارهایی را برای آنها انجام دهم و این موضوع بخشی از وظیفه من است؛ دولت ما ان‌شاءالله با تمام قدرت و بدون مسامحه و نگرانی و ترس از کسی حق مردم را به خودشان می‌دهد و سعی می‌کنیم مشکلات را حل کنیم.

- حقوق خانه‌داری یکی از موضوعات و طرح‌هایی بود که به آن اشاره کردم، اکنون در هر خانه دو نفر کار می‌کنند که شغل آشکار مربوط به مرد است و روزانه از خانه خارج می‌شود اما شغل زن خانواده که مشقت فراوانی می‌کشد که می‌توانم به تربیت فرزند و مشکلات عدیده مانند همسایگی و هم‌چشمی اشاره کنم و چرا نباید برای خانه داری حق قائل شویم و این موضوع از طریق کمک دولت حل شود، این در حالی است که منابع و اعتبارات لازم در این باره وجود دارد و منابع اعتبارات لازم را می‌توانیم آزاد کنیم.

- بانوان ما آینده‌ساز کشور هستند؛ در دولت من آموزش 6 ماهه برای بانوان تعیین می‌کنیم که در باره فرزندداری و تربیت فرزند و سلامت و بهداشت آنان است و به همین دلیل به آنها حقوق خواهیم داد.

- مردم ما در سخت‌ترین شرایط و دوران زندگی می‌کنند؛ هم‌اکنون دچار  تبعیض، فساد و نوسانات دائم اقتصادی قرار داریم و مردم اصلاً نمی‌دانند فردا چه خبر است و نمی‌دانند فردا چه چیزی گران می‌شود؟

- آیا تورم را می‌توان کاهش داد؟ بله می توانیم این کار را کنیم، آیا می‌توانیم کرونا را مهار کنیم؟ بله، می‌شود و آیا می‌توانیم ارزش پول ملی را حفظ کنیم؟ بله می‌توانیم این کار را انجام دهیم و حتی کشورهای ضعیف‌تر از ما این کار را کردند و چگونه است که ملت ایران و کشورمان نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

- متأسفانه واژه ما نمی‌ توانیم در 2-3 دهه اخیر وارد ادبیات ما شده است و نسل جوان ما را هم تحت تأثیر خود قرار داده است این در حالی است که جوانان قدیم افرادی بزرگ بوده و قهرمان ملی بودند که با دست خالی کارهای بزرگی انجام می‌دادند و  با اوضاعی که به وجود آوردند آنها را به حاشیه برده‌اند.

- من معتقدم امید دیدنی است و گفتنی نیست؛ معتقدم ان‌شاءالله سال 1400 سال گشایش خواهد بود و نقدی هم به اظهارات آقای  همتی و آقای زاکانی دارم. من تعجب می‌کنم از این اظهارات؛ ارزش 137 میلیارد دلار معادل ارزش یارانه‌های پنهان است. در حالی که این موضوع توسط دهها منبع بیان شده است که بانک جهانی، آژانس بین‌المللی انرژی، مؤسسه بین‌المللی در ایران.

- آقای همتی که رئیس بانک مرکزی است باید قاعدتاً این موضوع را بداند و آقای زاکانی هم که رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس است باید به خوبی موضوعات را بداند.

- آقای همتی و آقای زاکانی مطمئن باشید پولی که در کشور حیف و میل می‌شود با صرفه‌جویی در آن می‌توانیم بسیاری از مشکلات کشور را حل کنیم. 

- بخشی از اظهارات آقای رئیسی را قبول دارم مدیریت جهادی اگر در کشور مستقر شود خیلی از مسائل را حل می‌کند. متأسفانه واقعاً در کشور برنامه نیست و این دولت در چهار سال اول سه بار برنامه خود را تغییر داده است.

- من بحث آقای جلیلی را کاملاً قبول دارم و از آقای علی عسگری رئیس سازمان صداوسیما می‌خواهم که اگر می‌توانند بحث مناظره سوم را تغییر دهند. ولی خود ما هم بایستی از این موضوع استفاده کنیم و وقتی سؤال که می‌پرسند من درباره بانوان و اهل تسنن و ... صحبت کرده‌ام و ا گر این موضوع تغییر پیدا نکرد من از نامزدها می‌خواهم که خودمان بتوانیم دیدگاه‌مان را در ابعاد دیگر مطرح کرده و این خلاء را جبران کنیم.

- من مشاهده کردم که مردم با اشتباه من شوخی کردند؛ این شوخی‌های شما سرمایه من محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که شما مرا جزو خودتان می‌دانید و از ما نمی‌ترسید؛ دلم می‌خواهد روزی برسد که هیچکدام از مردم ما از دولتمردان نترسند.

- من بابت اشتباه لفظی‌ام عذرخواهی می‌کنم؛ یاشاسین آذربایجان یاشاسین آذربایجان از مردم می‌خواهم این  اشتباه لفظی که من کردم را ببخشند ولی من از برادرمان آقای زاکانی گلایه‌مند هستم چرا که بلافاصله سایت مرکز پژوهش‌های مجلس این موضوع را تیتر کردند. وقتی مردم با من شوخی می‌کنند حق‌شان محسوب می‌شوند زیرا آنها در شرایط سخت و گرانی قرار دارند و هر قدر مردم با من شوخی کنند و دل‌شان آرام شود من خیلی هم خوشحال می‌شوم ولی وقتی یک مرکز دولتی این شوخی کرده است را نمی‌پذیرم. 

- من با وجود آنکه لر هستم و افتخار می‌کنم که لر هستم اما تمام زندگی‌ام تقدیم ملت ایران و اقوام شده است؛ آذربایجانی‌ها می‌داند که عشقی که من به آذربایجانی‌ها دارم و هر وقت به یاد این شهید بزرگوار می‌افتم متأثر می‌شوم و هیچکس به اندازه آقای مهدی باکری در دل من جا ندارد.

- مرکز پژوهش‌های مجلس یارانه انرژی در ایران را سالانه 49 میلیارد دلار برآورد کرده است و ضمن اینکه ما سلطان‌های مختلف دلار و سکه داریم؛ من خدمت آقای زاکانی و آقای همتی با قاطعیت عرض می کنم که ما می‌توانیم 40درصد یارانه‌های پنهان را که به دست افرادی که حق‌شان نیست می‌رسد باید بازگردانیم و به ملت بدهیم و موضوع را حل و فصل کنیم.

- هیچگاه در برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای رابطه زیست محیطی و توسعه صنعتی لحاظ نشده است این در حالی است که آب‌های زیرزمینی کشورمان به وضعیت بغرنجی رسیده و وضعیت گردوغبار خوزستان و زابل و یزد هم باعث مستأصل شدن زندگی مردم شده  است این در حالی است که بیکاری در یزد در حداقل ممکن قرار دارد و توسعه صنعتی عظیمی در آنجا رخ داده است اما در آن استان هم مشکل آب داریم و هم مشکل گردوغبار.

- من در برنامه دولتم مسئله اقوام و زبان مادری به عنوان یک مسئله مهم در نظر گرفته‌ام.

- ما با دو مشکل ساختاری و مدیریتی در آموزش و پرورش و آموزش عالی مواجه هستیم در برنامه دولت من تربیت زمامداران آینده در همه بخش‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به طور جدی لحاظ شده است که این موضوع در تمامی استان‌ها و به ویژه مراکز استان‌ها، مدارس تربیت زمامدار آینده را احداث خواهم کرد که تجربه دانشی و عملی را در این باره داشته و آن را عملی خواهم کرد.

- من بیش از 65 سال است که این کار را شروع کردم و قریب به  هزار جوان را تربیت کرده‌ایم تا بتوانیم در زمینه تربیت زمامدار کشور را بیمه کنیم تا زمانی که مدیریت در آموزش و پرورش و امورات فرهنگی و آموزش عالی به وجود نیاید ما نمی‌توانیم از عناصر ضعیف انتظارات بالایی داشته باشیم. 

- مسئله ساختار آموزش و پرورش از اهمیت بالایی برخوردار است در برنامه دولت من مدرسه‌محوری را سرلوحه کار وزارت آموزش  پرورش خواهم کرد. مجتمع‌های آموزشی را احداث خواهم کرد که هر مجتمع آموزشی تشکیل شده از 110 مدرسه است و برهمین اساس به آنها  اختیار می‌دهیم که بسیاری از اختیارات اجرایی را از وزارت آموزش و پرورش گرفته و به این مجتمع‌های آموزشی خواهیم داد و عملاً مدرسه‌ محور اساسی خواهد شد. 

- وزارت آموزش و پرورش هم‌اکنون بسیار بزرگ و حجیم شده ولی به همین دلیل به هیچکدام از امورات مدرسه نمی‌رسد که این موضوع اشکال جدی دارد.

- خانم‌ها می‌توانند نقش مؤثری در جامعه داشته باشند و به همین دلیل اینترنت ارزان را به زنان سرپرست خانوار که در تولید و فروش فعالیت دارند خواهم داد. ضمن اینکه محدودیت‌هایی که برای برخی بانوان ورزشکار در ورزشگاه‌ها ایجاد شده است را لغو خواهم کرد که می‌توانم به محدودیت‌ ایجاد شده برای خواهران منصوریان اشاره کنم. ضمن اینکه گاهی اوقات هم برخی محدودیت‌ها برای بانوان ورزشکار به وجود می‌آوردند که می‌تواند مشکلات جدی برای بانوان ما در جامعه به وجود آورد که حتماً‌در دولتم جلوی این اقدامات را خواهم گرفت.

- در موضوع رسیدگی به  تربیت معلمان هم تلاش می‌کنم که وضعیت معیشتی و اقتصادی معلمان را بهبود ببخشم این در حالی است که برخی معلمان 2 یا 3 شغل دارند و آنها وقت نمی‌کنند که توان بیشتری برای دانش‌آموزان بگذارند. 

- یکی از اولویت‌هایی که برای مسکن ایرانیان قائل خواهم شد مربوط به معلمان است که تلاش دارم تا بار سنگینی از روی دوش آنها در موضوع اجاره‌نشینی را بردارم و می‌کوشیم تا معلمین با خیال راحت‌تری بتوانند به تربیت فرزندان ایران بپردازند.

- عنوان دولت من «اقدام و تحول» است، اقدام یعنی  دیگر باید وعده و شعار را کنار گذاشت و جراحی‌های بزرگ انجام دهیم چرا که مشکلات اجتماعی ریشه در مشکلات اقتصادی دارد و مشکلات اقتصادی ریشه در مسائل سیاسی، مدیریتی و ساختاری دارد. لذا باید کار درست و منطقی انجام دهیم.

- اساس و برنامه دولت من اصلاح از درون قدرت است و به این دلیل که رابطه با نظام الحمدالله باثبات بوده و بیش از 50 سال از عمرم که از 17 سالگی به این طرف بوده است در یک مسیر مستقیم قرار داشته‌ام لذا به دلیل اعتمادی که بین من و نظام و مردم وجود دارد و همچنین رابطه‌ای که با دوستان دیگرم از نیروهای مسلح، مجلس و قوه قضاییه می‌توانم ادعا کنم یک اصلاحات اساسی از بالا تا پایین را انجام دهم.

- من اصلاحات را از دولتم شروع خواهم کرد و وزارتخانه‌ها، شرکت‌های وابسته و تشکیلات بسیار عریض و طویل را سروسامان خواهم داد البته این موضوع به این معنا نیست که از مدیران فعلی استفاده نخواهم کرد این در حالی است که خیلی از استانداران، مدیرکل‌ها و کارشناسان انسان‌های بسیار شریف و زحمت‌کشی هستند اما دیوان‌سالاری، نظام اداری، بروکراسی و سیستم پیچ در پیچی که وجود دارد با آیین‌نامه‌های مختلف و 10 هزار قانون و 40 هزار مقررات حقیقتاً یک منجلابی از درگیری‌ها و ضد و خوردها و فساد و مشکلات زیادی که به وجود آمده را باید پاک کرد.

- نهادهای وابسته به رهبری با آنکه وابسته به ایشان هستند اما همگی در خدمت دولت هستند که می‌توان به ستاد  اجرایی، بنیاد مستضعفان، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء اشاره کنم که نیازمند اصلاحاتی هستند که من پیشنهاداتم را خدمت مقام معظم رهبری خواهم داد و پیشنهاداتی برای فعال کردن و بهره‌برداری بیشتر از این تشکیلات خواهیم داشت. 

- کمک به ادامه تحولات در مجلس و قوه قضاییه بسیار مهم است و همین کاری که آقای رئیسی در قوه قضاییه شروع کرده و در ابتدای کارشان هم هستند و می‌توانند تحولات بزرگی را به وجود آورند و یا مجلس انقلابی که شکل گرفته است حتماً کمک خواهم کرد که کارهای‌شان پیش برود.

- فعال کردن جلسات سران قوا هم بسیار مهم است؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی بی‌خاصیت شده است و از ایشان تقاضا خواهم کرد و اگر رهبر انقلاب موافقت کنند شورای عالی انقلاب فرهنگی را منحل خواهم کرد و می‌کوشیم این شورا را از این حالت بیرون بیاوریم و این وضعیتی را که کشور را در موضوع جوانان و سایر مسائل درگیر کرده است بتوانیم به صورت اساسی حل کنیم.

- اصلاح احزاب هم از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اصولگرا، اصلاح‌طلب دو سرمایه هستند ولی هم نفوذی‌ها و هم بازیگران سیاسی و هم ماجراجویان زیادی در این ساختار سیاسی و اجتماعی شکل گرفته است و ما در زمان پربرکت رهبر معظم انقلاب و بسیاری از نسل اول و دوم انقلاب اگر نتوانیم ساختار سیاسی اجتماعی برای آینده ایران درست کنیم با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

- باید اصلاحات جدی در درون قدرت به وجود آید تا بتوانیم مشکلات مدیریتی و ساختارها را حل کنیم و سپس بتوانیم وارد مسائل اقتصادی شده و سپس از مسائل اقتصادی به سمت حل و فصل مشکلات اجتماعی برویم، لذا تحولی که من می‌گویم بسیار جدی است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار