تابناک-همزمان با هفته محیط زیست از سری برنامه‌های زیست محیطی زمین نقطه آبی؛ نشست «گونه‌های جانوری نماد محیط زیست» با حضور محیط‌بان علی کریمی برگزار شد.
کد خبر: ۹۷۰۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱ 10 June 2021
به گزارش تابناک از هرمزگان؛ شامگاه چهارشنبه ۱۹ خرداد از سوی مرکز تخصصی علوم بندرعباس و با مشارکت اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان نشست علمی گونه‌های جانوری نماد محیط زیست» برگزار شد.
کریمی در ابتدا گفت: نماد جانوری هر استان با توجه به تراکم وجود یک جانور در آن استان و ضرورت حفاظت از آن گونه جانوری است.
 این محیط‌بان اظهار داشت: از حیث زیست‌محیطی و ضرورت توجه به حفظ تنوع زیستی برای هر یک از ۳۱ استان کشور یک گونه جانوری که شاخص بوده؛ به عنوان گونه پرچم و نماد انتخاب شده است.
محیط‌بان اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان ضمن نشان دادن تصاویری از گونه‌های مختلف افزود: بر همین اساس برخی از فعالیت‌های حفاظتی متمرکز بر این گونه پرچم در نظر گرفته می‌شود و زیستگاه‌ها به تبع آن حفاظت می‌شوند.
وی در ادامه به نماد جانوری برخی از استان‌های کشور اشاره و خاطرنشان کرد: نماد جانوری استان‌های هرمزگان، گیلان، گلستان، فارس، کهکیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، تهران، خوزستان، ایلام، همدان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی به ترتیب خرس سیاه، فک، پلنگ، گورخر، خرس قهوه‌ای، تمساح پوزه‌ کوتاه، ماهی قزل‌آلای خال قرمز، گوزن زرد، سنجاب ایرانی، قوچ و میش ارمنی، آهو و افعی شاخ‌دار است.
وی با بیان اینکه این نمادها بر اساس یک سری معیارها انتخاب شده‌اند، افزود: خرس سیاه آسیایی نماد محیط‌زیست استان هرمزگان است و زیستگاه آن رویشگاه پراکنده درختچه داز و زیتون واقع در 
بلوچستان؛ نیک شهر و شرق هرمزگان است. 
وی افزود:طول عمر خرس سیاه آسیایی ۲۵ سال و طول بدن آن ۱۲۰ تا ۱۸۰ سانتیمتر، وزنش به ۵۰ تا ۱۷۰ کیلوگرم می‌رسد و تغذیه این گونه ارزشمند از گیاهان، حیوانات کوچک، حشرات، نوزاد پستانداران شبگرد است و خواب زمستانی ندارد.
در این نشست همچنین در رابطه با زاغ‌بور – پرنده بوم زاد «اندمیک» ایران توضیحاتی ارائه داده شد.
کریمی گفت: زاغ‌بور از خانواده کلاغ‌ها بوده و به دلیل رنگ روشن پرهایش، آن را زاغ بور می خوانند.  وی افزود: زاغ‌بور کلاغ کوچک و زیرکی است که طول بدن آن ۲۵ سانتیمتر طول بال هایش ۱۳ سانتیمتر است و در استپ‌ها و بوته‌زارهای باز و وسیع ، نواحی بیابانی نیمه بیابانی است. 
محیط بان کریمی در مورد تغذیه این گونه ارزشمند گفت: حشرات و لارو آنها ، بذر و دانه گیاهان است.
وی افزود: تنها گونه ی بوم زاد ایران، زاغ بور )نام علمی: Pleskei Podoces )نام دارد. این 
پرنده گاه تا مرزهای افغانستان نیز دیده شده، اما زادگاه و محل زندگی اصلی آن کشور ایران است.
در بخش پایانی این نشست در مورد یوز پلنگ ایرانی نماد استان سمنان و کشور ایران به عنوان یک گونه ارزشمند و بی‌نظیر که در معرض خطر انقراض است؛ توضیحاتی ارائه شد.
کریمی با اعلام این‌که گونه‌های جانوری بااهمیت و ارزشمند هستند  ادامه داد: نماد شاخص گونه‌های جانوری استان‌ها فقط به منظور حفاظت از گونه‌های جانوری انتخاب می‌شود. در دین اسلام و تمام ادیان به حفظ محیط زیست و جانوران توجه شده است و ما انسان‌ها می‌بایست در حفظ محیط‌زیست کوشا باشیم.
 
انتهای پیام/9063
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار